J JohanLun skrev:
Jag tror det finns ett antal olika koncept att lösa detta. GTEn är ju en vebolösning där man tagit en bil och drivlina inte tänkt för hybrid och elektrifierat. Därför kan generator och sånt skit bli kvar.

Det är ju samma med tex värme och liknande på andra märken. Det funkar inte alls så som man skulle tänka om man byggde allt från nytt.

Jag tittade inte så mycket under huven på min GTE, men jag konstaterade att jag inte skulle vilja äga en äldre GTE just då den verkar överdrivet och onödigt komplex.
Snarare är just VW lösning ganska genomtänkt. Visserligen är Toyota och Mitsulösningarna ännu mer optimerade.
Vebod-lösningar är snarare de tillverkare som smäller in en elmotor på bakhjulen och ser glada ut.
Sen bygger ju vw lådan på dsg med elmotor och ytterligare koppling mellan växellåda och motor.
Köpte just en GTE för att det var en av de mer genomtänkta lösningarna.
 
A Avemo skrev:
Toyota prius finns som laddhybrid. Och vad jag förstått har den en ovanligt låg förbrukning när den körs på bensin med urladdat batteri. Så den kan nog mycket väl vara genomtänkt. Men den blev inte så vanlig. Och jag tror inte att den säljs i Sverige längre. De missade laddhybridtåget av någon anledning efter att ha varit ledande med hybrider i så många år.
Ah, det hade jag missat. Ja, toyotalådan är finurlig så den kan sannolikt vara väldigt bra för just HEV biten. Att köra lite på el och lite på bensin på ett optimerat sätt. Den har nån slags växel som kan driva med båda och ladda med motorn, Varken serie eller parallellhybrid riktigt...

Outlander har vad jag förstår en "ren" elbilskonstruktion, ingen traditionell växellåda, men har en överväxel som kan kopplas in med dirketdrift från ICE motorn. Annars måste ICE ladda batteriet. Seriehybrid, en av få tror jag? Cheva Volt och BMW i3 REX kanske har det åxå...

Om passaten är genomtänkt kan jag egentligen inte uttala mig om, men det verkar som man kört lite kajsa varg och tagit vad man haver och byggt ihop nåt... Den har ju väghållning som en full åsna...
 
J JohanLun skrev:
Ah, det hade jag missat. Ja, toyotalådan är finurlig så den kan sannolikt vara väldigt bra för just HEV biten. Att köra lite på el och lite på bensin på ett optimerat sätt. Den har nån slags växel som kan driva med båda och ladda med motorn, Varken serie eller parallellhybrid riktigt.
Det är väl ett ganska avancerat system. Men det har sina fördelar. Inte minst att de kan använda motorer med udda ventiltider som ger högre verkningsgrad, men uselt bottendrag.

J JohanLun skrev:
Outlander har vad jag förstår en "ren" elbilskonstruktion, ingen traditionell växellåda, men har en överväxel som kan kopplas in med dirketdrift från ICE motorn. Annars måste ICE ladda batteriet. Seriehybrid, en av få tror jag? Cheva Volt och BMW i3 REX kanske har det åxå.
Det är väl en definitionsfråga. Outlandern har en enväxlad växellåda. Så den måste komma upp i fart innan den kan koppla bensinmotorn direkt till hjulen. I lägre fart är den seriehybrid och i högre fart är den parallellhybrid. Resultatet blir väl att den är ganska törstig.

BMW I3 REX är en seriehybrid förstås. Det finns en Ford Transit som seriehybrid också. Och det lär vara en riktig vedbodlösning.
 
Tankefel från min sida antagligen; självklart måste elmotorn kunna ersätta både generator och startmotor. Sitter nog lite fast i forntiden…

Om jag förstått det hela rätt så startar i princip alltid Gte:n i ”el/batteriläge” från stillastående? Enbart om batteriet är relativt urladdat så tickar bensinaren igång?
 
D Dortmunder DAB skrev:
Tankefel från min sida antagligen; självklart måste elmotorn kunna ersätta både generator och startmotor. Sitter nog lite fast i forntiden…

Om jag förstått det hela rätt så startar i princip alltid Gte:n i ”el/batteriläge” från stillastående? Enbart om batteriet är relativt urladdat så tickar bensinaren igång?
Då har du förstått rätt.

Nu har jag inte kört många bilar med start-stop men jag upplever det som att GTEn startar förbränningsmotorn mjukare än normalt start-stop och det kan vara för att den använder elmotorn istället.

Elmotorn gör ju också start-stop ett ickeproblem vid korsningar, du börjar rulla iväg med el direkt samtidigt som den startar bensinmotorn, inget behöv av att vänta på att motorn startar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Om jag förstått det hela rätt så startar i princip alltid Gte:n i ”el/batteriläge” från stillastående? Enbart om batteriet är relativt urladdat så tickar bensinaren igång?
Nästan så...
På vintern när det är riktig "kallstart" så drar bensinmotorn igång genast och först efter att man kört en stund kan man gå över i el-drift.
Jag antar att det är för att batteriet skall värmas upp innan man börjar dra driftström ur det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Elmotorn gör ju också start-stop ett ickeproblem vid korsningar, du börjar rulla iväg med el direkt samtidigt som den startar bensinmotorn, inget behöv av att vänta på att motorn startar.
Jag upplevde att den inte kunde starta bensinmotorn och driva bilen framåt samtidigt. Det var inte en smidig upplevelse om den fick för sig att starta bensinmotorn under pågående acceleration. Det var fråga om att sluta accelerera, starta motorn och sedan fortsätta accelerera. Eftersom det oftast hände i lägen då man ville accelerera kraftigt var det rätt störande.

B Bo Berglund skrev:
På vintern när det är riktig "kallstart" så drar bensinmotorn igång genast och först efter att man kört en stund kan man gå över i el-drift.
Jag tror det hände mig någon handfull gånger på tre år. Det är väl riktig kallstart i betydelsen kallare än kanske -15 för att den skall göra så? Eller blir det oftare än så för dig?
 
A Avemo skrev:
Jag upplevde att den inte kunde starta bensinmotorn och driva bilen framåt samtidigt. Det var inte en smidig upplevelse om den fick för sig att starta bensinmotorn under pågående acceleration. Det var fråga om att sluta accelerera, starta motorn och sedan fortsätta accelerera. Eftersom det oftast hände i lägen då man ville accelerera kraftigt var det rätt störande.
Spännande, jag upplevde det inte alls så 🤔 Men visst jag låg nog sällan i läget att jag behövde accelerera kraftigt direkt efter stillastående med tomt batteri utan det var oftast en mjukstart.
A Avemo skrev:
Jag tror det hände mig någon handfull gånger på tre år. Det är väl riktig kallstart i betydelsen kallare än kanske -15 för att den skall göra så? Eller blir det oftare än så för dig?
Trycker man kraftigt på gasen när man har ett kallt batteri så hoppade den lätt in i "hybridläge" istället.
Vi märkte av det på vintern under pandemin då vi ibland tog bilen med ett kallt batteri på morgonen och sedan tryckte full gas när vi skulle upp på landsvägen 100m från start.
Man undvek detta genom att inte gasa mer än det blåa fältet på den digitala mätartavlan (går inte att se på den med analoga nålar vad jag vet)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men visst jag låg nog sällan i läget att jag behövde accelerera kraftigt direkt efter stillastående med tomt batteri utan det var oftast en mjukstart.
Det var absolut inget stort problem. Mer av en kuriositet.
13th Marine 13th Marine skrev:
Trycker man kraftigt på gasen när man har ett kallt batteri så hoppade den lätt in i "hybridläge" istället.
Det var i precis det läget jag menar att det blev ett avbrott under vilket den inte drev alls.
 
A Avemo skrev:
Jag tror det hände mig någon handfull gånger på tre år. Det är väl riktig kallstart i betydelsen kallare än kanske -15 för att den skall göra så? Eller blir det oftare än så för dig?
Jag kommer inte ihåg exakt hur den betedde sig, men normalt så kör jag hustrun till pendeltåget 5 km bort på morgonen och på vintern drar den igång till hybridläge fast jag inte vill det om det varit kallt på natten. Och det går då inte att ställa om manuellt till eldrift heller.
Men efter ett par minuter är den som vanligt igen och går på el som förval....
Alltid annars startar den i el-läge även om man kört hybrid och gjort ett kort stopp och sen fortsätter. Då har den glömt mitt hybridval och tömmer batteriet helt innan den går till hybrid igen.
Jag har en MY-20 från maj 2020.
 
A Avemo skrev:
Det var absolut inget stort problem. Mer av en kuriositet.

Det var i precis det läget jag menar att det blev ett avbrott under vilket den inte drev alls.
Minnet är kort men dåligt och jag har ju inte haft den bilen på hela fyra månader.

Men jag vill minnas det på sin höjd att det kändes som att bilen växlade 🤔
 
M
D Dortmunder DAB skrev:
Tankefel från min sida antagligen; självklart måste elmotorn kunna ersätta både generator och startmotor. Sitter nog lite fast i forntiden…

Om jag förstått det hela rätt så startar i princip alltid Gte:n i ”el/batteriläge” från stillastående? Enbart om batteriet är relativt urladdat så tickar bensinaren igång?
Elmotorn i växellådan går inte på 12V så den duger inte att varken starta med eller ladda 12V batteriet med. En hybrid måste ju gå att köra med även om högvoltsbatteriet är tomt så därför behövs dubbelt av allt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man undvek detta genom att inte gasa mer än det blåa fältet på den digitala mätartavlan (går inte att se på den med analoga nålar vad jag vet)
Jodå:
Bild av bilens mätare som visar laddnings- och boostnivåer från 0 till 10, med en röd visare nära 5 och en mindre varvräknare i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag skulle säga att man klarar sig från att starta bensinmotorn hela vägen upp till 10. Tycker man kan trycka på ganska bra innan det gått så långt.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jodå:
[bild]
Men jag skulle säga att man klarar sig från att starta bensinmotorn hela vägen upp till 10. Tycker man kan trycka på ganska bra innan det gått så långt.
På den heldigitala så är det blåa fältet dynamiskt och visar tillgänglig effekt i %, ligger du och tar ut maxeffekt mer än någon sekund och du inte har 100% tillgänglig effekt så kommer den starta bensinmotorn.
 
Intressant. Ja, det är hur som helst väldigt ovanligt att jag själv kommer i det läget med vår bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.