Jag har fått offert på

Ivt geo608c med 160 m borrhål

Och

Bosch compress 5000 Lwm 9 kw med180 m borrhål

Det skiljer 4000 kr mellan offerterna till fördel för ivt


Vilken anläggning skulle ni välja och varför?

Jag lutar mot Bosch då det, som jag ser det verkar vara en kraftfullare anläggning
 
Boschen är ju en förklädd IVT.
Frågan är vilken modell den motsvarar.
 
5000lwm motsvarar en Green Line, IVTs enklaste pump som varit med länge nu.


Får du den modernare och bättre Geo608 för 4000kr mindre hade jag gått på den.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
B
Har du kikat på jämförelsen?
https://www.byggahus.se/p/ivt-geo-608
https://www.byggahus.se/p/bosch-compress-5000-9-lw-m

Bosch kostar 69
https://rorbutiken.se/produkt/bosch-compress-5000-9-lw-m-varmepump/
On-off maskin.
Scop 55c 3.2.

Geo
Inverter.
Scop 55c 4.2
Hittar inget pris på nätet, tror ivt alltid går via installatör.

Rätt stor skillnad i prestanda på geon. Jag hittade inte toppeffekten vid relevant temp, så jag är osäker på hur stor skillnad det egentligen är på maxeffekten.

20m borrhål motsvarar ju runt 5000kr. Jag hade nog kört på 180 m borrhål och geon... borrhålet har man bara en chans att dimensionera rätt.

Det är märkligt att den värmepumpen som har högst verkningsgrad (kräver mer av borrhålet) är dimensionad för att grundare borrhål.
 
  • Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
Greenline har dessutom dålig COP på varmvatten.
 
Vad låg totalofferten på och var i landet handlar det om?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad låg totalofferten på och var i landet handlar det om?
Det var 174 och 178 tkr Haninge kommun
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har du kikat på jämförelsen?
[länk]
[länk]

Bosch kostar 69
[länk]
On-off maskin.
Scop 55c 3.2.

Geo
Inverter.
Scop 55c 4.2
Hittar inget pris på nätet, tror ivt alltid går via installatör.

Rätt stor skillnad i prestanda på geon. Jag hittade inte toppeffekten vid relevant temp, så jag är osäker på hur stor skillnad det egentligen är på maxeffekten.

20m borrhål motsvarar ju runt 5000kr. Jag hade nog kört på 180 m borrhål och geon... borrhålet har man bara en chans att dimensionera rätt.

Det är märkligt att den värmepumpen som har högst verkningsgrad (kräver mer av borrhålet) är dimensionad för att grundare borrhål.
Okej? Så att borra ett djupare hål med ivt:n. Ja jag försökte kika, men det säger mig lite
 
Hur stort är huset och varför så korta hål?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur stort är huset och varför så korta hål?
140 kvm totalt. Vet ej, är de korta?
 
Tycker det låter normalt men det beror helt på var i landet man bor. Och bergarten spelar också in.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Finns inga minus med djupare borrhål (förutom lite dyrare - extrakostnaden borde bli marginell typ 10-20.000), allt under 200-220m är dumsnålt och du kommer ångra dig senare…

Om borrhålet inte kan borras så djupt av något skäl så borra ett till hål och använd båda.

Mvh
 
Geo 608 är en enfasmaskin med 612 en trefas. Välj 612 istället - kostar inte så mycket mer.
Borra upp till minst 200 m.
 
Excel
Lägg på 50m borra.
 
Jag installerade bvp för 4 år sedan och gick på Folksam lista på bra val, och tog offert på dessa och jämförde pris/prestanda och landade på en Daikin. Förslag är att projektera borrning själv för att sänka totpris, jag har tips på bra borrare i södra Sthlm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.