K
I Ingmar Albinson skrev:
34 paneler med 470 Wp ger 15 980 Wp, om du en varm sommardag toppar på 12 kW så är det 75% av max. Mina paneler toppar på 82% en varm sommardag, det är olika verkningsgrad mellan fabrikaten så jag tror inte att det är något fel i din anläggning.

För att se om det är något fel i din anläggning så ska du kontrollera vad ditt system toppar på en solig vinterdag, min absolut högsta topp har legat på 102% av utlovad effekt.
Ska man verkligen räkna % av max, tex. 15 980wp?
Borde man inte utgå från växelriktarens max kw.

Den jag har ligger på 15 kw.
 
K K. L skrev:
Ska man verkligen räkna % av max, tex. 15 980wp?
Borde man inte utgå från växelriktarens max kw.

Den jag har ligger på 15 kw.
Om växelriktaren har lägre märkeffekt än panelerna så är det naturligtvis en viktig faktor att ta hänsyn till.
 
Kurvan ser bra ut och jag tror inte det är något fel.
Har du kollat så det inte är pollen eller annan skit på panelerna?
 
  • Gilla
Danne76a och 1 till
  • Laddar…
K.L.,
du har inte nämnt när din solcellesanläggning installerades. Du har endast nämnt att det är ditt första år med solceller, men inte när den byggdes.

Men K.L. taklutning på hela 42 grader och litet störtregn, spolas panelerna ganska rena.
 
Redigerat:
E
Vet inte om det redan sagts, men värmen påverkar en hel del också. Om det är för varmt så tappar du effekt.

Det är därför som April/Maj månad brukar ge bäst effekt. Soligt och svalt.
 
K
S sblixten skrev:
Kurvan ser bra ut och jag tror inte det är något fel.
Har du kollat så det inte är pollen eller annan skit på panelerna?
Pollen finns det säkert på panelerna men kurvan har inte varit högre än så här på hela året förutom 15/4 då var den uppe i 13.4

Jag har väl mest funderat över ,vad jag har trott, att kurvan borde ha legat på uppåt 14 kw.
Men med det sagt så kan jag inget om vad paneler borde ge en solig dag
 
K
A Arnodt skrev:
K.L.,
du har inte nämnt när din solcelleanläggning installerades. Du har endast nämnt att det är ditt första år med solceller, men inte när den byggdes.

Men K.L. taklutning på hela 42 grader och litet störtregn, spolas panelerna ganska rena.
Installerades i höstas så jag har ingen historik att gå efter men trodde väl att det skulle vara en lite högre topp på kurvan.
Men det är väl som det ska, får väl kolla med firman hur jag ska hitta strängarna på appen/ hemsidan för SMA.
 
I Ingmar Albinson skrev:
34 paneler med 470 Wp ger 15 980 Wp, om du en varm sommardag toppar på 12 kW så är det 75% av max. Mina paneler toppar på 82% en varm sommardag, det är olika verkningsgrad mellan fabrikaten så jag tror inte att det är något fel i din anläggning.

För att se om det är något fel i din anläggning så ska du kontrollera vad ditt system toppar på en solig vinterdag, min absolut högsta topp har legat på 102% av utlovad effekt.
Maximal effekt fås när solen står som högst på himmeln (Sommarsolståndet) och atomsfören släpper igenom maximalt med ljus (moln, dis och luftföroreningar minskar solstrålningen. Tips kolla uv index där du bor.
 
Redigerat:
K.L.,
Du har endast nämnt du har paneler på 470 Wp, men exakt vilket fabrikat och typ är det? Det brukar vara en lång beteckning. Då kan man se i databladet för den vad den har för effekt-temperaturkoefficient.

Firman som har installerat kommer klart att säga att den går normalt och som den ska och att du bara inbillar dig. Även om de ser att den inte verkar gå som den ska. Detta eftersom då slipper de göra något.
 
Redigerat:
Nissens
Maalox Maalox skrev:
Med risk att jag blir överkörd av någon med faktiskt domänkundkap, men om du har 16kW installerad effekt och toppar på 12kW så har du 75% verkningsgrad, det låter spontant lite lågt om du har alla paneler rakt i söder.

Vad har du för taklutning?

Edit: formen på kurvan i sig ser rätt ut för en anläggning i söder tycker jag
Verkningsgrad är något helt annat. Den lär inte vara över 30% när panelerna ger 16kW…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
A Arnodt skrev:
K.L.,
Du har endast nämnt du har paneler på 470 Wp, men exakt vilket fabrikat och typ är det? Det brukar vara en lång beteckning. Då kan man se i databladet för den vad den har för effekt-temperaturkoefficient.

Firman som har installerat kommer klart att säga att den går normalt och som den ska och att du bara inbillar dig. Även om de ser att den inte verkar gå som den ska. Detta eftersom då slipper de göra något.
Nyss sa du att det knappt skiljer nåt mellan olika paneler och det har du ju rätt i. Så varför är det viktigt att veta fabrikat och modell? Du kommer inte att kunna dra några slutsatser från ett datablad eller om verkningsgraden är 21,3% eller 20,9%. Allt är så likt på spec att det är helt bortkastat att ens spekulera kring.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Verkningsgrad är något helt annat. Den lär inte vara över 30% när panelerna ger 16kW…
Den lär inte vara i närheten av 30%…. Och en bit under 20% när den är användbar som 230VAC.
 
Nissens
F fsn skrev:
Den lär inte vara i närheten av 30%…. Och en bit under 20% när den är användbar som 230VAC.
Ja, det är ju inte över 30%…
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är ju inte över 30%…
Det stämmer. Det är också under 75%
 
Nissens
F fsn skrev:
Det stämmer. Det är också under 75%
Nu blandar du också äpplen och päron. 75% var andelen av maxkapaciteten, inte verkningsgrad…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.