M Martin Lundmark skrev:
Förberedelsen (planeringen) måste vara klar innan strömavbrottet, sedan strömavbrottet kommit (när man klivit i livbåten) då måste man räkna med att klara sig på sina förberedelser och på det man har.
Precis. Och där är min övertygelse att förberedelserna bör innefatta en plan för att klara sig utan nödkraft.
 
Nödkraften jag behövde när jag var utan el vid Gudrun var enbart för att ladda mobiltelefonerna. Mat på Trangia. Värme från öppna spisen. Vatten hade jag sparat undan innan strömmen gick (vi har egen brunn). Vi spolade med vatten från vattentunnorna.

Idag har jag kompletterat med ett batteri för att driva router och hemautomatiseringen (larmet går via den).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
När jag hade hus med vedeldning och accumulatortankar tyckte jag det hade varit bra med batteri+inverter för cirkulationspumparna.

Med vattenburet ( värmepump , T/FLVP) bör man känna till hur tömmer det vattenburna systemet och kallställer huset.

Vi har skapat oss ett väldigt sårbart samhälle och det nya, att vi inte ska klara varken mat eller energiförsörjning själva kan bli besvärligt vid en större kris.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
När jag hade hus med vedeldning och accumulatortankar tyckte jag det hade varit bra med batteri+inverter för cirkulationspumparna.

Med vattenburet ( värmepump , T/FLVP) bör man känna till hur tömmer det vattenburna systemet och kallställer huset.

Vi har skapat oss ett väldigt sårbart samhälle och det nya, att vi inte ska klara varken mat eller energiförsörjning själva kan bli besvärligt vid en större kris.
Hej blackarrow

Jag växte upp i ett hus byggt 1958 som hade vedeldning med självcirkulation. Min far hade byggt huset med tanke att även klara flera dagars strömavbrott. Han berättade att han blev ”idiotförklarad” när han beställde grövre rör och själcirkulation av rörmokaren, som berättade för min far att numera har moderna hus cirkulationspump.

Det blev grova rör, självcirkulation och en förbikopplingsbar liten trefasig cirkulationspump som fortfarande fungerar även vid strömavbrott och utan reservkraft.

Jag tror att det fanns en del som även tyckte att jag var ”idiot” när jag några år efter husköpet 1994, berättade att jag tänkte installera en varvtalsstyrd bergvärmepump som skulle klara sig utan elspets trots att varvtalsstyrda bergvärmepumpar då inte fanns på marknaden.

Valet innebär att mitt hus klarar sig med ca 5,3 kW vid DUT (som är minus 34 grader).

Varvtalsstyrningen innebär dessutom, att med lämplig nedstyrning av inomhustemperaturen så kan även ett mindre trefas elverk värma huset eftersom startströmmen är låg.

Nu har jag inte valt att använda värmepumpen utan att, vid strömavbrott, elda med ved i två spisinsatser (en på var våning) och med reservkraftdriven cirkulationspump undvika frysning av elementvattnet som även cirkulerar till garaget.

Att tömma ett vattenburet system som inte är förberett för tömning sedan strömavbrottet varat ett tag, det kan vara knepigt. Det kan behövas en mängd öppningar på olika ställen och t.ex. kräva tillgång till kompressor för att blåsa ut vattnet.

För att genomföra det så kan man behöva reservkraft! 🙂
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
E elmont skrev:
Köper man en "fosilbil" och lägger pengarna som merkostnaden för en elbil har på en riktig nödkraftsanläggning så får man troligen en betydligt bättre anläggning för samma peng.
Sant.

Men man köper ju inte elbil bara av en anledning. Jag har dels köpt elbil för att kunna köra billigt, ha funktioner som en fossilbil behöver extra utrustning* (*läs parkeringsvärmare), slippa en massa dyra service, slippa problem med växellåda, partikelfilter, avgaserrengöring etc....

Sen på köpet kommer att den är miljövänligare och slipper själv också lukta avgaser. Sen är den tyst också och har ändå krut i sig!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lnilsson och JFrisk

Köper man solceller med avsikten att klara ett strömavbrott, då behöver man även batterier för att anläggningen skall fungera på ett bra sätt.

Man måste även tänka igenom om man då klarar alla året månader d.v.s. även de kallaste och mörkaste månaderna då solen lyser kort tid och men kan ha snötäckta solceller. För att klara strömavbrott även då, behöver man rimligen även en annan energikälla t.ex. ett elverk på bensin, diesel eller gas.

Är solcellsanläggningen i behov an kommunikation (molnet) för sin drift då måste man fundera över om detta även fungerar vid ett strömavbrott.

Kopplas reservkraften via den ordinarie elcentralen i huset (med dess säkringar) då skall man vara medveten att säkringarna rimligen inte löser ut vid en kortslutning (eller överlast) utan då slår hela reservkraftanläggningen ifrån och man får då felsöka vad som är fel.

Det finna alltså många olika saker som man måste ta i beaktande om man tänker använda en solcellsanläggning vid strömavbrott.
Bra poänger. Tror jag tänkt på det mesta.

Tanken var solceller med batteri 10-15kWh, det är ungefär 2 dygn normal vinterförbrukning för mig. Vid ett långvarigt avbrott skulle förbrukningen kunna reduceras. Framförallt Kyl frys och cirkulationspumpar vill jag kunna ha igång. Min tanke var även att kunna ladda med "optimal"last från en liten generator vid behov. Dock inte testat hur mitt system beter sig utan fjärrvärmen påkopplad. Tänker så länge mina cirkulationspumpar går och vardagsrummet värms med kamin så hålls övriga rum frostfria liksom garaget (externt på samma fjärrvärme men med golvvärme, egen shunt och cirkulationspump.)
För matlagning finns fler olika alternativ med olika bränslen där de flesta finns hemma.
Att ladda en bil har jag inte med som någon konkret ambition som beredskap, men att ha möjlighet att göra det om solen skiner och övrigt nät är nere ser jag som ett minimum. Finns möjlighet att ladda på en vecka eller två vid ett långvarigt avbrott känns det som en extra frihet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nödkraften jag behövde när jag var utan el vid Gudrun var enbart för att ladda mobiltelefonerna. Mat på Trangia. Värme från öppna spisen. Vatten hade jag sparat undan innan strömmen gick (vi har egen brunn). Vi spolade med vatten från vattentunnorna.

Idag har jag kompletterat med ett batteri för att driva router och hemautomatiseringen (larmet går via den).
Gudrun var egentligen inget problem för Göteborgsområdet, det var inte kallt på riktigt.

Jag kommer ihåg att jag som då bodde i hjuvik i en typ sommarstuga värmde huset med gasolkamin som jag också värmde mina halvt upptinade Billys panpizza på.

Det var då jag för första gången begrep hur mycket fukt en gasolkamin genererar.

Det som var värst var att det inte gick att komma i kontakt med Göteborgs Energi så att man kunde berätta att min grannar har fått tillbaks elen men inte vi på andra sidan gatan...nån brytare eller säkring som behöver fixas....det tog mer än 13 timmar extra innan vi fick ström också.
 
kisumisu
J JFrisk skrev:
Bra poänger. Tror jag tänkt på det mesta.

Tanken var solceller med batteri 10-15kWh, det är ungefär 2 dygn normal vinterförbrukning för mig. Vid ett långvarigt avbrott skulle förbrukningen kunna reduceras. Framförallt Kyl frys och cirkulationspumpar vill jag kunna ha igång. Min tanke var även att kunna ladda med "optimal"last från en liten generator vid behov. Dock inte testat hur mitt system beter sig utan fjärrvärmen påkopplad. Tänker så länge mina cirkulationspumpar går och vardagsrummet värms med kamin så hålls övriga rum frostfria liksom garaget (externt på samma fjärrvärme men med golvvärme, egen shunt och cirkulationspump.)
För matlagning finns fler olika alternativ med olika bränslen där de flesta finns hemma.
Att ladda en bil har jag inte med som någon konkret ambition som beredskap, men att ha möjlighet att göra det om solen skiner och övrigt nät är nere ser jag som ett minimum. Finns möjlighet att ladda på en vecka eller två vid ett långvarigt avbrott känns det som en extra frihet.
Tänk bara på att fjärrvärme kan också ligga nere. Om det är ett större avbrott. Går nog inte på självcirkulation hela vägen?!

Likaså kan det bli med internet (här går både fiber och 3G-5G ner och finns bara 2G nät där internet är avslagen).
Tom tv går ner och P4 på fm bandet får svårigheter.

Jag ser dock tv via sattelit och bor nära ett annat land där jag kan använda mig av deras 4-5G.

En annan grej jag reagerat på är att kommunalt vatten tappar trycket, antar det finns nån "pump" nånstans som inte har heller nån backup....🤔

Ps. Nu vet jag att du inte skrev om allt det här. Men kom bara på saker som inte fungerar alltid i samhället oavsett hur bra man själv förberett. Vet inte om det beror på att allt måste idag vara så billigt bygga och inget kalla kriget förbedelse finns idag. T ex fiber borde ju inte vara direkt nån rymdvetenskap att ha backup på när tom gamla Televerket hade backup på fast telefoni på koppqrtrådar som rent energimässigt borde kräva mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tänk bara på att fjärrvärme kan också ligga nere. Om det är ett större avbrott. Går nog inte på självcirkulation hela vägen?!

Likaså kan det bli med internet (här går både fiber och 3G-5G ner och finns bara 2G nät där internet är avslagen).
Tom tv går ner och P4 på fm bandet får svårigheter.

Jag ser dock tv via sattelit och bor nära ett annat land där jag kan använda mig av deras 4-5G.

En annan grej jag reagerat på är att kommunalt vatten tappar trycket, antar det finns nån "pump" nånstans som inte har heller nån backup....🤔

Ps. Nu vet jag att du inte skrev om allt det här. Men kom bara på saker som inte fungerar alltid i samhället oavsett hur bra man själv förberett. Vet inte om det beror på att allt måste odag vara så billigt bygga och inget kalla kriget förbedelse finns idag.
Bra poänger.
Fjärrvärmen förväntar jag mig går ner om elnätet gör så. Min förhoppning att att kunna hålla radiatorrören isfria om jag har cirkulation och värmer med kaminen(källaren borde också vara frostfri även vintertid utan tillförd värme

Kommunikation kommer vara ett stort problem. Jag har några komradios liggande men ingen strategi hur de kan komma till användning.

Bor nära en liten sjö, går nog dricka det vattnet om det behövs, eventuellt sjunker det dock undan om pumpar runt omkring stängs av, det har jag inte koll på. Annars räknar jag med att det relativt fort kommer ut färskvattentankar om det är en vanlig störning i form av olycka, är det aktivt sabotage tar det säkert längre tid. Har vatten för något dygn eller kanske två i förvaring.
 
kisumisu
J JFrisk skrev:
Bra poänger.
Fjärrvärmen förväntar jag mig går ner om elnätet gör så. Min förhoppning att att kunna hålla radiatorrören isfria om jag har cirkulation och värmer med kaminen(källaren borde också vara frostfri även vintertid utan tillförd värme

Kommunikation kommer vara ett stort problem. Jag har några komradios liggande men ingen strategi hur de kan komma till användning.

Bor nära en liten sjö, går nog dricka det vattnet om det behövs, eventuellt sjunker det dock undan om pumpar runt omkring stängs av, det har jag inte koll på. Annars räknar jag med att det relativt fort kommer ut färskvattentankar om det är en vanlig störning i form av olycka, är det aktivt sabotage tar det säkert längre tid. Har vatten för något dygn eller kanske två i förvaring.
Okej det var så du tänkte.
Nä vatten som är i rörelse har också svårare att frysa.

Närmaste komradio jag har barnens walkie talkie 😂 dock intressant sätt kunna prata med grannskap i närheten.

Det är ju riktigt bra kunna spara vatten, man borde egentligen göra en vana att man fyller en behållare och tar bara därifrån så man får en rotation med färskt vatten. Det här har inte jag heller. Men vatten är ju det som är jobbigast att leva utan!

Tyvärr blir ju samhället mer och mer beroende av teknik som nån annan styr.
Enklare då när allt fungerar men snart kan man inte ens använda bilen, diskmaskinen, tvättmaskinen etc om uppkoppling saknas!

Gäller även funktioner som jag sade min elbil har. Gäller dock i allra högsta grad även moderna fossilbilar.
Tex de här med kupevärmare, min 20år gamla dieselbil hade dieselvärmare som man styrde med egen fjärr, men idag styr man sånt med app och en mobil som måste ha data. 99.9% kräver dessutom nåt abbonemang antingen inkluderat 7-10år eller så kommunicerar man öppet om det. Enda som hittils varit helt öppen att det kostar är min Nibe värmepump, dock gjorde installationsbolaget reklam om det utan att nämna kostnad....
....Kia vet inte ens själva vad som händer om 7år. Frågan är också hur länge har Easee laddboxen sin data, den går dock styra offline! Men där är också alla som frågetecken när man frågar, den som gav mig bäst svar var Tibber och jag tog boxen också därifrån.

Lite utanför ämnet nu, men saker som irriterar mig. Jag gillar teknik och utveckling men jag vill också kunna ha kontroll över det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Okej det var så du tänkte.
Nä vatten som är i rörelse har också svårare att frysa.

Närmaste komradio jag har barnens walkie talkie 😂 dock intressant sätt kunna prata med grannskap i närheten.

Det är ju riktigt bra kunna spara vatten, man borde egentligen göra en vana att man fyller en behållare och tar bara därifrån så man får en rotation med färskt vatten. Det här har inte jag heller. Men vatten är ju det som är jobbigast att leva utan!

Tyvärr blir ju samhället mer och mer beroende av teknik som nån annan styr.
Enklare då när allt fungerar men snart kan man inte ens använda bilen, diskmaskinen, tvättmaskinen etc om uppkoppling saknas!

Gäller även funktioner som jag sade min elbil har. Gäller dock i allra högsta grad även moderna fossilbilar.
Tex de här med kupevärmare, min 20år gamla dieselbil hade dieselvärmare som man styrde med egen fjärr, men idag styr man sånt med app och en mobil som måste ha data. 99.9% kräver dessutom nåt abbonemang antingen inkluderat 7-10år eller så kommunicerar man öppet om det. Enda som hittils varit helt öppen att det kostar är min Nibe värmepump, dock gjorde installationsbolaget reklam om det utan att nämna kostnad....
....Kia vet inte ens själva vad som händer om 7år. Frågan är också hur länge har Easee laddboxen sin data, den går dock styra offline! Men där är också alla som frågetecken när man frågar, den som gav mig bäst svar var Tibber och jag tog boxen också därifrån.

Lite utanför ämnet nu, men saker som irriterar mig. Jag gillar teknik och utveckling men jag vill också kunna ha kontroll över det.
Det känns som vi tänker väldigt lika.
Mina komradios är inte så mycket högre klass än så men har lite större möjlighet att välja egna frekvenser. Fått in asfaltsläggare och liknande kommunikation där i alla fall, kanske inte värt så mycket i sig men ger säkert lite trygghet att höra vad som händer i närområdet om strömmen är borta länge. Bara att kunna kommunicera med grannar och att informationen delas med alla är ju positivt för informationsspridning och skapar nog lite extra sammanhållning.

Jag har vatten i pet-flaskor som roteras som blomvatten men också några större dunkar, med lite sämre rotation men byts med jämna mellanrum.

Jo Easee har ju även Wifi-anslutning den dag inte mobilnätet fungerar, men hjälper ju föga om inte servern den vill prata med fungerar. Inte kollat så noga vilka möjligheter som finns att kommunicera direkt via nätverk, men är strömmen nere en längre tid känns det inte så viktigt ändå att laddaren arbetar smart... Men att kunna komma in i bilen känns ju viktigare.
 
kisumisu
J JFrisk skrev:
Det känns som vi tänker väldigt lika.
Mina komradios är inte så mycket högre klass än så men har lite större möjlighet att välja egna frekvenser. Fått in asfaltsläggare och liknande kommunikation där i alla fall, kanske inte värt så mycket i sig men ger säkert lite trygghet att höra vad som händer i närområdet om strömmen är borta länge. Bara att kunna kommunicera med grannar och att informationen delas med alla är ju positivt för informationsspridning och skapar nog lite extra sammanhållning.

Jag har vatten i pet-flaskor som roteras som blomvatten men också några större dunkar, med lite sämre rotation men byts med jämna mellanrum.

Jo Easee har ju även Wifi-anslutning den dag inte mobilnätet fungerar, men hjälper ju föga om inte servern den vill prata med fungerar. Inte kollat så noga vilka möjligheter som finns att kommunicera direkt via nätverk, men är strömmen nere en längre tid känns det inte så viktigt ändå att laddaren arbetar smart... Men att kunna komma in i bilen känns ju viktigare.
Bra ide med petflaskor. Måste nog börja göra så jag med 👍

Angående Easee, så finns det ett enkelt webinterface som inte kräver nån moln eller ens nån app. Klipper o saxar här från deras support:

If you are an installer and want to access the installer menu, you will have to turn the power off and on again to make the installation menu available. Accessing the menu should only be done by authorized electricians.





  1. Put your smartphone in flight mode.
  2. Hold the touch button on your charger until the LED strip lights up in green and you hear a confirmation tone.
    The charger has now created a local WiFi network.
  3. Using your phone, connect to the charger’s WiFi network.
    The WiFi name (SSID) contains your charger’s serial number.
  4. Open your phone’s web browser and enter 192.168.4.1 into the address field.
  5. Log in with the PIN code located on the front of the charger.
    Need help finding your PIN code?

Exceptional Information Circle Info Icon The local WiFi interface will automatically deactivate itself 15 minutes after being activated.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tänk bara på att fjärrvärme kan också ligga nere. Om det är ett större avbrott. Går nog inte på självcirkulation hela vägen?!
Hej kisumisu

Jo, fjärrvärme kan också ligga nere vid strömavbrott.

Men om fjärrvärmeleverantören och husägaren samarbetar och förbereder sig så kan även det fungera vid strömavbrott.

I inlägg #1 489 i denna tråd, skrev jag om ”Fjärrvärme och hemberedskap” och lyfte där fram den satsning som Pite energi gjort

I en artikel ”Pite energi är förberedda vid kris” i Piteå-tidningen 19 mars 2022 så berättar man där om sin beredskap; ”Pite energi står väl rustade att leverera fjärrvärme vid en kris – men om kunden inte har reservkraft hemma kan det bli problem att värma upp villan. "Vissa hus kan hasjälvcirkulation, men det fungerar inte optimalt", säger Daniel Eriksson, fjärrvärmechef.
https://pt.se/bli-prenumerant/artikel/jp7z3m7j/pt-bd-0kr-dp_week

Vidare så kan vi läsa ”Men även om Pite energi kan leverera fjärrvärme vid ett strömavbrott så fungerar inte cirkulationspumpen i villans fjärrvärmecentral om kunden också är utan elektricitet. För att vara säker på att värmen kommer ut på elementet behövs någon form av reserkraft. – Det är något du i så fall får köpa själv. Det finns olika kit som vissa har medbatterier och omformare. Det är ingen avancerad utrustning, säger Daniel Eriksson. Samtidigt konstaterar Pite energis ledning att vid ett längre strömavbrott så är intebara fjärrvärmekunder berörda. Då fungerar varken bergvärmepumpar, luftvärmepumpar eller elpannan som många har som uppvärmning. – Om man ska vara helt säker även i ett katastrofscenario måste man titta över vad man har för uppvärmning som klarar det, säger Jörgen Andersson Strand.”


I inlägg #476 i denna tråd visade jag på effektbehovet för villans fjärrvärmecentral.

I kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” kan vi hämta uppgifter om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1201689/FULLTEXT01.pdf

På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”

Med ett medeleffektbehov på 40 W till reglercentralen och 10 W till cirkulationspumpen så behövs alltså ca 50 W i enfas eleffekt att driva en fjärrvärmecentral i en villa med fjärrvärme.”

Om vi kan nyttja fjärrvärmen, även vid ett strömavbrott, då kan vi öka möjligheten att en stor mängd fastigheter (villor och hyreshus) klarar strömavbrott bättre.
 
Redigerat:
TRJBerg
Apropå kommunikation: om det blir strömavbrott över ett stort område en lång tid kan det hjälpa att skaffa sig licens som radioamatör (och skaffa utrustning för det).
Förstås med reservkraft för utrustningen.
Annars kan jag inte komma på något annat som fungerar när elen varit borta i ett stort område (hela sverige i händelse av krig mm)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej kisumisu

Jo, fjärrvärme kan också ligga nere vid strömavbrott.

Men om fjärrvärmeleverantören och husägaren samarbetar och förbereder sig så kan även det fungera vid strömavbrott.

I inlägg #1 489 i denna tråd, skrev jag om ”Fjärrvärme och hemberedskap” och lyfte där fram den satsning som Pite energi gjort

I en artikel ”Pite energi är förberedda vid kris” i Piteå-tidningen 19 mars 2022 så berättar man där om sin beredskap; ”Pite energi står väl rustade att leverera fjärrvärme vid en kris – men om kunden inte har reservkraft hemma kan det bli problem att värma upp villan. "Vissa hus kan hasjälvcirkulation, men det fungerar inte optimalt", säger Daniel Eriksson, fjärrvärmechef.
[länk]

Vidare så kan vi läsa ”Men även om Pite energi kan leverera fjärrvärme vid ett strömavbrott så fungerar inte cirkulationspumpen i villans fjärrvärmecentral om kunden också är utan elektricitet. För att vara säker på att värmen kommer ut på elementet behövs någon form av reserkraft. – Det är något du i så fall får köpa själv. Det finns olika kit som vissa har medbatterier och omformare. Det är ingen avancerad utrustning, säger Daniel Eriksson. Samtidigt konstaterar Pite energis ledning att vid ett längre strömavbrott så är intebara fjärrvärmekunder berörda. Då fungerar varken bergvärmepumpar, luftvärmepumpar eller elpannan som många har som uppvärmning. – Om man ska vara helt säker även i ett katastrofscenario måste man titta över vad man har för uppvärmning som klarar det, säger Jörgen Andersson Strand.”


I inlägg #476 i denna tråd visade jag på effektbehovet för villans fjärrvärmecentral.

I kandidatexamensarbetet; ”Fjärrvärme eller värmepump i ett villahus” kan vi hämta uppgifter om fjärrvärmecentralens elbehov i en villa med fjärrvärme.
[länk]

På sid 20 kan vi bl.a. läsa; ”Reglercentralen har ett medeleffektbehov på 40 Wh per timme och är i drift i 3 150 timmar per år, i medeltal. Detta resulterar i ett årligt medelbehov på 126 kWh el. Cirkulationspumpen har ett medeleffektbehov på 10 Wh per timme vid drift, och driften antas vara 3 200 timmar per år. Resten av timmarna på året står dessa komponenter i standby-läge och kräver en medeleffekt på 1.5 Wh per timme.”

Med ett medeleffektbehov på 40 W till reglercentralen och 10 W till cirkulationspumpen så behövs alltså ca 50 W i enfas eleffekt att driva en fjärrvärmecentral i en villa med fjärrvärme.”

Om vi kan nyttja fjärrvärmen, även vid ett strömavbrott, då kan vi öka möjligheten att en stor mängd fastigheter (villor och hyreshus) klarar strömavbrott bättre.
Nu torde majoriteten av cirkpumpar som sitter i villors fjärrvärmecentraler dra 50-70 W så man får nog räkna med ca 100W, dom flesta har ju några år på nacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.