lnilsson lnilsson skrev:
Jag kan bara svara för när jag tidigare bodde i ett större flerfamiljshus. Där drevs det igenom att man skulle sätta upp solceller, av en grupp som var engagerade i klimatfrågor. När sedan solcellerna var inkopplade och ett strömavbrott ägde rum, så dök det upp undrande inlägg på vår facebookgrupp om varför vi inte hade el då solen sken under strömavbrottet. Svaren som dök upp var att man helt enkelt inte hade byggt in den möjligheten…

Jag tror att man måste se det som två helt olika anledningar till att skaffa solceller, drivna av olika intressen, även fast dom är fullt förenliga. De som tänker på klimatet tänker nödvändigtvis inte på robusthet och tvärs om. Det är synd, eftersom det som krävs för att uppnå båda är en förhållandevis liten extrainvestering.

Jag vet tyvärr inget sätt förutom information som kan råda bot på det.
Och även om man hade byggt in den möjligheten så är det inte säkert att tvättmaskinen eller hårtorken skulle fungera, för man måste ju ha högre effekt tillgänglig än vad som faktiskt används, annars faller spänningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så här är det när stora massan inte kan, vill ha osv möjlighter.

Gäller egentligen all teknik.

Det här har gjort att jag avvaktar ett tag.
Frågat solcellsanläggare och takläggare.

Kommit fram att det är nog bäst installera själv. Men här gör ju alla diverse bidrag mm att det blir som det blir. Ska vara auktoriserad personal som installerar men som ändå bara kan delen att koppla in och ställa in köp och sälj av el.

Jag själv kommer nog bygga en helt standalone system i framtiden. Där man kan ladda bilen och värma pool, varmvatten kanske tom bastu (fast här föredrar jag ved eldat) helt offgrid.

Men det är väl efterfrågan att dom flesta vill sälja överskott för nån öre och sen köpa för nån öre plus nätavgift!

Många vet inte heller som sagt vad som finns på marknaden!
Tänker nu senast på min inköp av elbil inte ens säljaren visste att man kan plocka ut el från bilen 😂 sade "nä det går nog inte" när jag sade att det är ett önskemål och krav från mig.
Fick ta och själv kolla efter V2L adaptern 😉 som ju fanns i bilen. Säljaren bara "aha är det en sån grej det där är".....ville själv vara helt hundra att den fanns med. Så det inte var bortslarvad och var själv också lite osäker från vilken årsmodell det var man kunde plocka ut el från.
Hej kisumisu

För den som skaffar elbil eller solceller och batterier så är steget till att kunna använda detta för reservkraft inte så längt.

MEN det gäller att vara uppmärksam i tid, och göra rätta valen, när man köper sin utrustning. Att komplettera eller byta ut enheter i efterhand blir rimligen alltid dyrare.

En växelriktare som kan mata ut trefaseffekt på elnätet har det mesta av teknisk utrustning för att även kunna fungera som fristående reservkraftkälla. Samma sak med tekniken för att ladda i och ur batterierna i en solcellsanläggning.

Har man en solcellsanläggning med batteri eller en elbil så är det mycket vunnet gällande att klara reservkraftbehovet, även de kalla och mörka vinterdagarna om man har möjlighet att ladda batterierna med t.ex. ett enfasigt elverk och sedan har en växelriktare till 230 V igen. En sådan laddare/växelriktare kostar rimligen betydligt mindre än de batterier man då har tillgång till.

Jag har i det jag byggt upp den egen anläggningen för reservkraft, kunnat hitta en hel del synergieffekter vid olika val. Dessutom så har mitt mål att sänka husets eleffekt och elenergibehov visat sig vara en bra kombination med målet att klara strömavbrott.
 
Det krävs att Sverker upplyser folket. Massorna är för dumma och lata för att fråga. Det som krävs för ö-drift är ett rejält jordtag, en frånskiljsre och intelligentare styrning. Allt av detta finns idag men verkar inte marknadsföras.

Sverker måste hamra in i skallen på folk att de skall titta efter Ö-märkningen när de köper solceller.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag var lite inne på att skaffa solceller, men de jag hade på besök var absolut inte intresserade av att erbjuda någon ödrift, så lades på is.

Återbetalningstiden kändes osäker och lång. Krävdes utrymmen för växelriktare och batterier som jag inte känner att jag har (i alla fall inte där de ville sätta sakerna) allt var uppkopplat till deras fantastiska moln som skulle vara tillgängliga och gratis för alltid (jag är inte lika övertygad). De har prylar som ska vara anslutet till mitt datanätverk med tillgång till internet (där det inte framgår hur länge de får säkerhetsuppdateringar etc) det ska upp saker på taket som om än kanske inte är så stor risk i alla fall är en ökad risk till att det tar sig in vatten där det inte gjort tidigare.
Att försöka trolla fram lämpliga utrymmen, sätta upp VAN och dessutom inte få någon lämplig lösning för ö-drift kändes för stunden som ett för stort projekt. Blir det något känner jag att jag behöver sätta mig in i detaljerna ordentligt först och göra en riktig beställning på vad jag faktiskt vill ha, dagens paket verkar vara långt från min kravbild.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Jag kan bara svara för när jag tidigare bodde i ett större flerfamiljshus. Där drevs det igenom att man skulle sätta upp solceller, av en grupp som var engagerade i klimatfrågor. När sedan solcellerna var inkopplade och ett strömavbrott ägde rum, så dök det upp undrande inlägg på vår facebookgrupp om varför vi inte hade el då solen sken under strömavbrottet. Svaren som dök upp var att man helt enkelt inte hade byggt in den möjligheten…

Jag tror att man måste se det som två helt olika anledningar till att skaffa solceller, drivna av olika intressen, även fast dom är fullt förenliga. De som tänker på klimatet tänker nödvändigtvis inte på robusthet och tvärs om. Det är synd, eftersom det som krävs för att uppnå båda är en förhållandevis liten extrainvestering.

Jag vet tyvärr inget sätt förutom information som kan råda bot på det.
J JFrisk skrev:
Jag var lite inne på att skaffa solceller, men de jag hade på besök var absolut inte intresserade av att erbjuda någon ödrift, så lades på is.

Återbetalningstiden kändes osäker och lång. Krävdes utrymmen för växelriktare och batterier som jag inte känner att jag har (i alla fall inte där de ville sätta sakerna) allt var uppkopplat till deras fantastiska moln som skulle vara tillgängliga och gratis för alltid (jag är inte lika övertygad). De har prylar som ska vara anslutet till mitt datanätverk med tillgång till internet (där det inte framgår hur länge de får säkerhetsuppdateringar etc) det ska upp saker på taket som om än kanske inte är så stor risk i alla fall är en ökad risk till att det tar sig in vatten där det inte gjort tidigare.
Att försöka trolla fram lämpliga utrymmen, sätta upp VAN och dessutom inte få någon lämplig lösning för ö-drift kändes för stunden som ett för stort projekt. Blir det något känner jag att jag behöver sätta mig in i detaljerna ordentligt först och göra en riktig beställning på vad jag faktiskt vill ha, dagens paket verkar vara långt från min kravbild.
Hej lnilsson och JFrisk

Köper man solceller med avsikten att klara ett strömavbrott, då behöver man även batterier för att anläggningen skall fungera på ett bra sätt.

Man måste även tänka igenom om man då klarar alla året månader d.v.s. även de kallaste och mörkaste månaderna då solen lyser kort tid och men kan ha snötäckta solceller. För att klara strömavbrott även då, behöver man rimligen även en annan energikälla t.ex. ett elverk på bensin, diesel eller gas.

Är solcellsanläggningen i behov an kommunikation (molnet) för sin drift då måste man fundera över om detta även fungerar vid ett strömavbrott.

Kopplas reservkraften via den ordinarie elcentralen i huset (med dess säkringar) då skall man vara medveten att säkringarna rimligen inte löser ut vid en kortslutning (eller överlast) utan då slår hela reservkraftanläggningen ifrån och man får då felsöka vad som är fel.

Det finna alltså många olika saker som man måste ta i beaktande om man tänker använda en solcellsanläggning vid strömavbrott.
 
Många tankar och idéer i denna tråd, ibland förstår jag inte vad man tror ska ske och vilka behov man prioriterar.
En tanke, hur många här har upplevt ett längre strömavbrott (över 48h) eller gjort ett längre test i skarpt läge vintertid och vad blev lärdomen?

Jag tänker som så antingen så är det ett tekniskt fel eller ovädersberoende fel som uppstår. Då är det oftast löst inom ett eller två dygn och det klarar man sannolikt utan el. Eller så blir det krig/sabotage med månader/år utan el och då får vi plötsligt helt andra utmaningar.

Prio måste vara matlagning och värme, kommunikation löses med små solceller, vevradio och små hushållsbatterier. Elbilar och Wi-Fi och annat krafs blir givetvis helt bortprioriterat.

För snart 20 år sedan hade vi ett avbrott i nästan fem dygn vintertid. Frysboxarna boostade jag med ett litet bensindrivet elaggregat i den omfattningen att en 15 liters tank skulle räcka i flera veckor.
Värme och mat löstes med vedspisen och tvätten i bastun.

Vår slutsats blev att med vedeldat och ett litet elaggregat då klarar vi oss sannolikt i månader så länge vi får tag i lite bensin. Annars så blir det till att konservera det som ligger i frysarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
kisumisu
TorpAnders TorpAnders skrev:
Prio måste vara matlagning och värme, kommunikation löses med små solceller, vevradio och små hushållsbatterier. Elbilar och Wi-Fi och annat krafs blir givetvis helt bortpriorioriterat
Håller delvis med dig!

Men det här med elbil förstår jag inte riktigt hur du tänker. Visserlige är det bara vissa Kia modeller som erbjuder V2L. Men ändå.

Visst du ska se till att ha bilen fullt laddat.
Men desamma gäller ju bensinaggregat.
Du måste ha den väl underhållen, ha färsk bensin osv. Bensin kan du inte heller tanka om det är stort elavbrott, visst kan du inte ladda bilen heller.

Men är det sommar är det ändå lättare ladda bilen än att framställa bensin. Om man har solpaneler som har den funktionen.

 
Redigerat:
kisumisu
M Martin Lundmark skrev:
Hej kisumisu

För den som skaffar elbil eller solceller och batterier så är steget till att kunna använda detta för reservkraft inte så längt.

MEN det gäller att vara uppmärksam i tid, och göra rätta valen, när man köper sin utrustning. Att komplettera eller byta ut enheter i efterhand blir rimligen alltid dyrare.

En växelriktare som kan mata ut trefaseffekt på elnätet har det mesta av teknisk utrustning för att även kunna fungera som fristående reservkraftkälla. Samma sak med tekniken för att ladda i och ur batterierna i en solcellsanläggning.

Har man en solcellsanläggning med batteri eller en elbil så är det mycket vunnet gällande att klara reservkraftbehovet, även de kalla och mörka vinterdagarna om man har möjlighet att ladda batterierna med t.ex. ett enfasigt elverk och sedan har en växelriktare till 230 V igen. En sådan laddare/växelriktare kostar rimligen betydligt mindre än de batterier man då har tillgång till.

Jag har i det jag byggt upp den egen anläggningen för reservkraft, kunnat hitta en hel del synergieffekter vid olika val. Dessutom så har mitt mål att sänka husets eleffekt och elenergibehov visat sig vara en bra kombination med målet att klara strömavbrott.
Så är det och det är väldigt synd att t ex elbilstillverkare inte prioriterar V2L funktion.

Det bara pratas om hästkrafter och laddningstider.....

Var själv påväg köpa en VW buzzer...mycket var fint i bilen men saknade V2L....så valet föll på Kia.
Var dock inte enda anledningen gällde även garantier och vad försäkringen kostar osv.
 
Jag hade ALDRIG prioriterat V2L/V2G i en elbil. Det löser ju inte problemet när bilen inte är där.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade ALDRIG prioriterat V2L/V2G i en elbil. Det löser ju inte problemet när bilen inte är där.
Men oftast har du bilen där du är?!

Alternativt har familjen 2 bilar...

Som sagt värme med ved.
Belysning, tv, dator etc V2L....

Du har dessutom med dig "generatorn" till stugan som saknar el.
Jag tycker det tråkigt att man inte satt det här i standard. Tom plugin- hybridbilar skulle kunna ha det här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Köper man en "fosilbil" och lägger pengarna som merkostnaden för en elbil har på en riktig nödkraftsanläggning så får man troligen en betydligt bättre anläggning för samma peng.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag är ofta lite förvånad över hur många inte ens verkar kunna tänka tanken att det går att klara sig utan el. Visst kan man ordna ett reservkraftsystem som en hobby. Men det går inte att komma ifrån att om man skall ha ett reservkraftsystem som på ett pålitligt sätt kan ge ström till belysning, kylskåp och frysar under en vecka så krävs det mycket av både pengar och engagemang.

Jag håller helt med om att alla bör fundera över hur de skulle klara en vecka utan el. Men jag skulle avråda de flesta från att försöka bygga ett reservkraftsystem som fungerar i en vecka. Och med tanke på hur vanligt det är med startproblem för småmotorer efter långa stillestånd så skulle jag råda även de som har en reservkraftslösning att fundera på hur de klarar sig utan el. Alltså även utan reservkraft.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
För vår del så har vi tre frysar fulla med vilt , fisk och grönt, det är den enda motiveringen till att vi köpte ett aggregat. Givetvis så kör jag det årligen och på bensin med lång hållbarhet.
Att prioritera en dator eller bil gör mig inte varm eller mätt. Det finns skidor och cykel eller roddbåt om man behöver ta sig någonstans.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
E elmont skrev:
Köper man en "fosilbil" och lägger pengarna som merkostnaden för en elbil har på en riktig nödkraftsanläggning så får man troligen en betydligt bättre anläggning för samma peng.
Hej elmont

Jag har den lösningen idag, Min batteribaserade reservkraftlösning är uppbackad med ett Aspen-drivet elverk och fristående från min bil.

Men skaffar jag elbil en dag, då kan då bilen om jag vill och den är förberedd ingå i min reservkraftlösning.

Jag tror att den bästa reservkraftlösningen är individuellt anpassad till var och ens hus, behov och kunskap.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag är ofta lite förvånad över hur många inte ens verkar kunna tänka tanken att det går att klara sig utan el. Visst kan man ordna ett reservkraftsystem som en hobby. Men det går inte att komma ifrån att om man skall ha ett reservkraftsystem som på ett pålitligt sätt kan ge ström till belysning, kylskåp och frysar under en vecka så krävs det mycket av både pengar och engagemang.

Jag håller helt med om att alla bör fundera över hur de skulle klara en vecka utan el. Men jag skulle avråda de flesta från att försöka bygga ett reservkraftsystem som fungerar i en vecka. Och med tanke på hur vanligt det är med startproblem för småmotorer efter långa stillestånd så skulle jag råda även de som har en reservkraftslösning att fundera på hur de klarar sig utan el. Alltså även utan reservkraft.
Hej Avemo

Man skall naturligtvis utvärdera vad man behöver klara av, vid ett längre strömavbrott innan man ”rusar iväg” och köper utrustning.

För ett kort strömavbrott (säg timmar) då klarar men sig oftast bra med det man har.

Men ett par dagar vid, säg 30 minusgrader, då kan man behöva tänka till i förväg om man både skall klara människor och egendom (t.ex. huset från att frysa sönder). Dessutom så kan man ha anhöriga som man behöver hjälpa i ett krisläge.

Förberedelsen (planeringen) måste vara klar innan strömavbrottet, sedan strömavbrottet kommit (när man klivit i livbåten) då måste man räkna med att klara sig på sina förberedelser och på det man har.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.