E elmont skrev:
Och för att överleva en vecka behöver man inte ens ha en källare.
1. Fasta i en vecka är inga större problem för en någorlunda hyfsat frisk person, Det skulle tom göra många gott.
2. "Torra" varor som tex. ris, pasta, gryner, mm klarar månader om inte år.
3. Potatis, rotfrukter, frukt klarar lätt en vecka
4. Helkonserver klarar år av förvaring tex Bullens pilsnerkorv, Corned beef, saltsill mm
Så problemet är väl snarare hur man ska ändra vanor i stället för hur man ska överleva.
Helt rätt inställning. Det handlar om anpassning. I asiatbutiker finns ris på 10 och 20 kg säck och det klarar man sig på en stund. Konserver klarar 5-10 år. Corned Beef är inte billigt men klarar flera år och man behöver inte så mycket. I övrigt innehåller nötter och bönor protein. Sedan får man ha ett lager med kryddor och socker för att sätta smak. En annan sak är givetvis att ha ett spritkök eller gasolkök att laga mat på samt gärna ett vattenskoter om det skulle bli problem med tillgång på rent vatten och man måste hämta ur regnvattentunnan eller en lokal sjö.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tittat på att bygga eget, men då hamnar man i träsket rörande vilka batterier man skall ha osv.

Det jag tittade på var att koppla in ett fåtal solpaneler (3-4st) och att ta elen från dessa för att ladda ett 24-48V litiumbatteri. Tanken var då att jag skulle ha tillräckligt med el för att drifta ett par raspberry pi, 4G-modem, mobilladdning och ytterligare några lågspänningssaker. Jag tänkte mig också att ha extern laddare från 230V till batterierna så att jag alltid har fulla batterier när det blir ett strömavbrott. Solpanelerna skulle få värma varmvatten också, all överbliven energi kan användas till detta. Dessutom tänkte jag mig att koppla in en växelriktare för att generera el till en spisplatta, vattenpump mm (en sak åt gången), men enbart på dagen när solen skiner. Maxeffekten skulle då inte räcka till mer.

Att köpa stora batterier för ö-drift känns bara som ett slöseri med pengar och det är inte roligt att experimentera med att bygga eget med sådana heller.
Har liknande tanke. Köpte två mindre paneler att sätta på skåpsläpets tak. Då gör jag inte ens något olagligt när jag kopplar ihop allt. Då kan jag ladda allt möjligt i släpet, om årstiden är rätt för det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
färdiga batteripaket för cyklar, med laddkrets och nätaggregat, är billigare än att köpa lösa komponenter. Per laddcykel och effekt är dessa billigare än blybatterierna numera.

Sedan kan man bygga något smart utifrån dessa. Men de flesta behov löser man enkelt genom att stoppa in 5G-routern i bilen och använda bilens batteri. Man kan även ladda mobilen där. Så frågan är hur stort behov man faktiskt har. Jag har efter Gudrun inte haft ett enda strömavbrott hemma som har varit längre än en timme...
Också här har jag tänkt lika.
Jag tänker själv använda mina 3 elcykel batterier för liknande ändamål. Köpta billigt från AliExpress. Just att jag redan köpt dem till cykeln gör ju dem i princip gratis, med nackdelen att jag inte kan ta mig lika långt med elcykel under en kris. Men då får man väl helt enkelt damma av vanliga cykeln.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt inställning. Det handlar om anpassning. I asiatbutiker finns ris på 10 och 20 kg säck och det klarar man sig på en stund. Konserver klarar 5-10 år. Corned Beef är inte billigt men klarar flera år och man behöver inte så mycket. I övrigt innehåller nötter och bönor protein. Sedan får man ha ett lager med kryddor och socker för att sätta smak. En annan sak är givetvis att ha ett spritkök eller gasolkök att laga mat på samt gärna ett vattenskoter om det skulle bli problem med tillgång på rent vatten och man måste hämta ur regnvattentunnan eller en lokal sjö.
Som student tänkte jag mig leva billigt så jag gjorde en mycket stor laddning Risotto. Jag åt Rissotto varje dag i två månader - sedan dess (ca 40 år sedan) inte ätit en enda Risotto.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Som student tänkte jag mig leva billigt så jag gjorde en mycket stor laddning Risotto. Jag åt Rissotto varje dag i två månader - sedan dess (ca 40 år sedan) inte ätit en enda Risotto.
En kille när jag pluggade ville öka på sin nerd-status. Han åt Big Mac och Co varje mål mat om dagen. Vet inte hur länge han lyckades med det. Varken speciellt billigt, gott eller nyttigt tyckte jag även då…
 
  • Gilla
Nilsson i Boda
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Som student tänkte jag mig leva billigt så jag gjorde en mycket stor laddning Risotto. Jag åt Rissotto varje dag i två månader - sedan dess (ca 40 år sedan) inte ätit en enda Risotto.
Om du blir utan mat i tre dagar garanterar jag att du kommer älska risotto.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag (24-05-16) har DN en artikel med rubriken; ”Säpo: Tre tänkbara mål för rysk påverkan”

I ingressen så kan vi läsa; ”Rysslands underrättelsetjänster agerar allt mer aggressivt i Europa och Sverige. Särskild vaksamhet behövs i sektorerna för energi, telekom och strategiska transporter. – Vi ser att sabotage är en möjlighet, säger Fredrik Hultgren-Friberg, presstalesperson på Säpo.”
[länk]

”Enligt rapporter från flera europeiska underrättelsetjänster har ryska agenter utfört och planerat flera attentat i Europa, något som Financial Times rapporterat om. Det rör sig om förberedelser till bombdåd, mordbränder och sabotage mot infrastruktur.”

Man lyfter här den ökade risken för sabotage, gällande bland annat energiförsörjningen.

Ett strömavbrott genom sabotage kan t.ex. innebära en annan typ av avbrottstid och ett annat behov av reparation.
Vi har dessutom, som jag upprepat flera gånger tidigare redan idag en stor brist på elektriker och elkraftingenjörer.

Rimligen så innebär detta en ökad risk för strömavbrott.
Ett strömavbrott som beror på ett planerat sabotage slår rimligen hårdare, längre och på fler sätt än ”normala” strömavbrott.

Det är något att fundera över, för oss var och en, gällande vår hemberedskap.
Vi vanliga elektriker / industrielektriker står i princip helt handfallna vid påverkan på elnätet...

Det kräver speciell kompetens.
 
TRJBerg
Lite OT, men man kan råka ut för elbortfall även på egen fastighet. Jag råkade ut för det i februari då jag förlorade 2 faser. Till att börja med. Det visade sig vara ngnslags kortslutning i elkablarna i marken till båda husen. Så jag fick beställa nya kablar för 40000:- ung. (Bara transporten kostade över 5000:- plus moms.)
Var utan ström i 1,5 dygn med minus 15 eller kallare. Nu hade jag vedspis o kakelugnar så den delen fixade sig. Men resten var i fara.
 
För kännedom så kan jag tala om att det är relativt enkelt att lokalisera kabelskador på kablar förlagda i mark, det man behöver är apparatur och lite kunskap. Här hos oss ställer nätägaren upp med båda delarna om/när "gubben" har tid och lite beroende på allvaret på avbrottet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
E elmont skrev:
För kännedom så kan jag tala om att det är relativt enkelt att lokalisera kabelskador på kablar förlagda i mark, det man behöver är apparatur och lite kunskap. Här hos oss ställer nätägaren upp med båda delarna om/när "gubben" har tid och lite beroende på allvaret på avbrottet.
Bra att veta, inget jag kände till. Nu var det -15 eller kallare så jag hade inte tid att vänta ändå. Antar att det hade dröjt ytterligare ett par dagar innan någon hade tid?
 
Jag kan ju tillägga att deras "tjänster" är inte nått "vanligt folk" har tillgång till utan endast auktoriserade installatörer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej
Solstormar orsakar norrsken men kan även vara farliga för vårt elsystem, kommunikation, GPS mm.

Det finns nu en varning om en ovanligt kraftig solstorm mot jorden

”En kraftfull solstorm kommer att träffa jorden på fredagskvällen, svensk tid, varnar USA:s vädermyndighet NOAA. Effekten kan bli norrsken på flera platser i Sverige i helgen.

”Geomagnetiska stormar kan påverka infrastrukturen i omloppsbana och på jordens yta vilket kan störa kommunikationer, elnät, navigering, radio och satellitoperationer”, står det i ett pressmeddelande.”

https://www.svt.se/vader/kraftig-solstorm-i-helgen-kan-bli-norrsken-i-sodra-sverige
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hej

Intresset (eller oron) för strömavbrott och behovet att klara detta genom någon form av reservkraft (eller nödkraft som en del vill benämna det) det verkar bara öka.

Jag möter nu flera som satsat på solceller och batterier och haft med i beställningen att kunna nyttja sin anläggning vid strömavbrott. Men där det visat sig att det som levererats (och monterats) saknat väsentliga delar för att fungera som kunden efterfrågat (beställt).

Det kan t.ex. vara en reservkraftomkopplare som saknas eller att den kraftelektronik som levererats saknat hårdvara eller mjukvara för att vara komplett.

Av det jag mött så verkar inte de som levererar dessa anläggningar veta tillräckligt om vad som behövs när kunden efterfrågar att kunna använda sin batteribestyckade solcellsanläggning vid strömavbrott.

Till detta kommer sedan de kunder som först efteråt insett att de även velat klara strömavbrott...

I vissa fall kan anläggningsägaren inte fritt med den befintliga (medlevererade) mjukvaran t.ex. styra när batteriet skall användas (laddas, urladdas). Det är förinställt med en viss veckocykel och inställningen går idag inte ändra.
Trots att anläggningsägaren efterfrågat en möjlighet att själv programmera in andra tider så har tillverkaren inte svarat.

Hur fungerar det för er?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Intresset (eller oron) för strömavbrott och behovet att klara detta genom någon form av reservkraft (eller nödkraft som en del vill benämna det) det verkar bara öka.

Jag möter nu flera som satsat på solceller och batterier och haft med i beställningen att kunna nyttja sin anläggning vid strömavbrott. Men där det visat sig att det som levererats (och monterats) saknat väsentliga delar för att fungera som kunden efterfrågat (beställt).

Det kan t.ex. vara en reservkraftomkopplare som saknas eller att den kraftelektronik som levererats saknat hårdvara eller mjukvara för att vara komplett.

Av det jag mött så verkar inte de som levererar dessa anläggningar inte veta tillräckligt om vad som behövs när kunden efterfrågar att kunna använda sin batteribestyckade solcellsanläggning vid strömavbrott.

Till detta kommer sedan de kunder som först efteråt insett att de även velat klara strömavbrott...

I vissa fall kan anläggningsägaren inte fritt med den befintliga (medlevererade) mjukvaran t.ex. styra när batteriet skall användas (laddas, urladdas). Det är förinställt med en viss veckocykel och inställningen går idag inte ändra. Trots att anläggningsägaren efterfrågat en möjlighet att själv programmera in andra tider så har tillverkaren inte svarat.

Hur fungerar det för er?
Jag kan bara svara för när jag tidigare bodde i ett större flerfamiljshus. Där drevs det igenom att man skulle sätta upp solceller, av en grupp som var engagerade i klimatfrågor. När sedan solcellerna var inkopplade och ett strömavbrott ägde rum, så dök det upp undrande inlägg på vår facebookgrupp om varför vi inte hade el då solen sken under strömavbrottet. Svaren som dök upp var att man helt enkelt inte hade byggt in den möjligheten…

Jag tror att man måste se det som två helt olika anledningar till att skaffa solceller, drivna av olika intressen, även fast dom är fullt förenliga. De som tänker på klimatet tänker nödvändigtvis inte på robusthet och tvärs om. Det är synd, eftersom det som krävs för att uppnå båda är en förhållandevis liten extrainvestering.

Jag vet tyvärr inget sätt förutom information som kan råda bot på det.
 
kisumisu
M Martin Lundmark skrev:
Av det jag mött så verkar inte de som levererar dessa anläggningar inte veta tillräckligt om vad som behövs när kunden efterfrågar att kunna använda sin batteribestyckade solcellsanläggning vid strömavbrott.

Till detta kommer sedan de kunder som först efteråt insett att de även velat klara strömavbrott...
Så här är det när stora massan inte kan, vill ha osv möjlighter.

Gäller egentligen all teknik.

Det här har gjort att jag avvaktar ett tag.
Frågat solcellsanläggare och takläggare.

Kommit fram att det är nog bäst installera själv. Men här gör ju alla diverse bidrag mm att det blir som det blir. Ska vara auktoriserad personal som installerar men som ändå bara kan delen att koppla in och ställa in köp och sälj av el.

Jag själv kommer nog bygga en helt standalone system i framtiden. Där man kan ladda bilen och värma pool, varmvatten kanske tom bastu (fast här föredrar jag ved eldat) helt offgrid.

Men det är väl efterfrågan att dom flesta vill sälja överskott för nån öre och sen köpa för nån öre plus nätavgift!

Många vet inte heller som sagt vad som finns på marknaden!
Tänker nu senast på min inköp av elbil inte ens säljaren visste att man kan plocka ut el från bilen 😂 sade "nä det går nog inte" när jag sade att det är ett önskemål och krav från mig.
Fick ta och själv kolla efter V2L adaptern 😉 som ju fanns i bilen. Säljaren bara "aha är det en sån grej det där är".....ville själv vara helt hundra att den fanns med. Så det inte var bortslarvad och var själv också lite osäker från vilken årsmodell det var man kunde plocka ut el från.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.