Tar typ 10 år innan lönerna hinner i kapp, så statusen blir så som för typ 2 år sen.
M a o... En klar försämring av levnadsstandarden. En rejäl inbromsning av ekonomin för inkomsttagarna i flera kommande år
 
H Hybro skrev:
Tar typ 10 år innan lönerna hinner i kapp, så statusen blir så som för typ 2 år sen.
M a o... En klar försämring av levnadsstandarden. En rejäl inbromsning av ekonomin för inkomsttagarna i flera kommande år
På Rapport igår var bedömningen 4-5 år innan det hade återgått till tiden före inflationsrusningen.
 
Hej,

Expressen varnar i kväll för att en ”Allvarlig geomagnetisk storm slår mot jorden”.

”En allvarlig geomagnetisk storm drabbar just nu jordklotet, varnar amerikanska rymdväderobservatoriet NOAA. Stormen har den allvarligaste graderingen G4 och kan i värsta fall slå ut satelliter och störa GPS-funktioner.”
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/allvarlig-geomagnetisk-storm-slar-mot-jorden/

”Stormen drog in under söndagen och väntas stanna till måndagen. Hastigheten på de solvindar som orsakar stormen har mätts till 793 kilometer i sekunden. Allmänheten uppmanas inte att vidta några särskilda åtgärder förutom att hålla sig uppdaterade om hur stormen fortskrider på NOAA:s hemsida.”

NOAA:s hemsida;
SPACE WEATHER PREDICTION CENTER NATIONAL OCEANIC AND ATMOSPHERIC ADMINISTRATION
https://www.swpc.noaa.gov/

På krisinformation.se kan, den intresserade, läsa om ”Solstormar och rymdväder”
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/stromavbrott/solstormar

Konsekvenser av solstormar. I extrema fall kan solstormar orsaka störningar i elförsörjning och elektroniska kommunikationer och orsaka problem för tåg- och flygtrafik. När elektriska strömmar som är orsakade av solstormen går genom högspänningsledningar, järnvägens signalsystem och olje- och gasledningar talar man om geomagnetiskt inducerade strömmar. I elnätet kan inducerade strömmar leda till att kraftledningar och transformatorer kopplas från, och till och med skadas. Detta kan orsaka kortare eller längre strömavbrott. Störningar av elektroniska kommunikationer orsakas främst av längre strömavbrott men kan även uppkomma då strömmar induceras i telenätets kopparledningar som skadar utrustning. Solstormar kan också påverka tågtrafiken genom att inducerade strömmar orsakar signalfel. Flygtrafiken kan drabbas av störningar av radiokommunikation och GPS-system.”

Jorden träffas av solstormar då och då. Det kan vi se genom att det bland annat ger upphov till norrsken.

Oftast är inte styrkan på solstormar som drabbar jorden på så hög nivå.
Men det är klart bekymmersamt om en kraftig solstorm skulle slå ut vår elkraftförsörjning
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Du e go...☺️
Hur många kilo torrt pulver har Du hemma, för att klara ett halvår?
Hur många kilo potatis har någon hemma?
Just nu har jag bara 10 kilo (2 säckar á 5 kilo).
Pulvermos har jag bara 1 kg.
Vetemjöl 5 kg, 4 sädesslag mjöl 3 kg, pasta i olika former kanske 3 kg, ris 5-6 kilo

Smör säkert 15 kilo, ( inköpt under våren till under 75 kronor/kg) ska kokas ner till ghee.
 
  • Kylskåpshyllor fulla av smörpaket i olika storlekar och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Forskningsprojektet ”Design för en energiresilient vardag” har tittat på vårt ” beroende av en väldigt tillförlitlig el- och internetförsörjning.
https://research.chalmers.se/project/9372

Jag kan tänka mig att deltagarna har lärt sig mycket om vårt beroende av elförsörjning och kommunikation i dagens samhälle och att man bör ha en beredskap att det faktiskt kan hända.

Men det främsta utmaningen är inte hur vi skall klara de korta strömavbrotten på en eller tre timmar. Utan de stora utmaningarna är de längre strömavbrotten där till exempel, mobilnäten sluta fungera och temperaturen i våra bostäder går ner.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Forskningsprojektet ”Design för en energiresilient vardag” har tittat på vårt ” beroende av en väldigt tillförlitlig el- och internetförsörjning.
[länk]

Jag kan tänka mig att deltagarna har lärt sig mycket om vårt beroende av elförsörjning och kommunikation i dagens samhälle och att man bör ha en beredskap att det faktiskt kan hända.

Men det främsta utmaningen är inte hur vi skall klara de korta strömavbrotten på en eller tre timmar. Utan de stora utmaningarna är de längre strömavbrotten där till exempel, mobilnäten sluta fungera och temperaturen i våra bostäder går ner.
Gudrun klarades ändå rätt bra av de flesta som var utan el i två-tre dygn. Även om beroendet är större idag, så har jag svårt att se att folk inte skall klara det idag också. Men det är klart, Gudrun drabbade främst landsbygden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gudrun klarades ändå rätt bra av de flesta som var utan el i två-tre dygn. Även om beroendet är större idag, så har jag svårt att se att folk inte skall klara det idag också. Men det är klart, Gudrun drabbade främst landsbygden.
Hej pacman42

Det är korrekt, många gånger klarar vi nog flera dagar, speciellt vissa årstider och beroende var vi bor.

Men om vi (som jag utgår ifrån i mitt upplägg), även skall klara de sämsta tidpunkterna på året med snöstorm mörker och hög kyla då är nog problematiskt för många att vara utan el i två-tre dygn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Det är korrekt, många gånger klarar vi nog flera dagar, speciellt vissa årstider och beroende var vi bor.

Men om vi (som jag utgår ifrån i mitt upplägg), även skall klara de sämsta tidpunkterna på året med snöstorm mörker och hög kyla då är nog problematiskt för många att vara utan el i två-tre dygn.
Kamin och ved löser det mesta.

Trangia löser resten.
 
Det är väl inga problem med maten, dom flesta ha säkert en grill, bara starta upp och laga maten.
 
M Martin Lundmark skrev:
Utan de stora utmaningarna är de längre strömavbrotten där till exempel, mobilnäten sluta fungera och temperaturen i våra bostäder går ner.
Det jag tycker är intressant i sammanhanget, och det förtar inte behovet av att förbereda sig på olika sätt, är hur väl mobiloperatörerna och elbolagen i Ukraina lyckats hålla elförsörjning och mobilnät i drift under pågående krig. Jag tror det har förvånat många hur väl man lyckats med det och ett av de knepigaste problemen är när hela siter försvinner så det inte finns något att reparera. Många olika aktörer studerar noga vad som händer där för att lära sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det jag tycker är intressant i sammanhanget, och det förtar inte behovet av att förbereda sig på olika sätt, är hur väl mobiloperatörerna och elbolagen i Ukraina lyckats hålla elförsörjning och mobilnät i drift under pågående krig. Jag tror det har förvånat många hur väl man lyckats med det och ett av de knepigaste problemen är när hela siter försvinner så det inte finns något att reparera. Många olika aktörer studerar noga vad som händer där för att lära sig.
Hej MathiasS

Jag håller med att det är imponerande vad mobiloperatörerna och elbolagen i Ukraina klarar av under pågående krig.

Vi som genomfört grundutbildning och repövningar gällande att klara kommunikation, elförsörjning, bränsle etc. vet hur svårt det kan vara.

Tyvärr är det för få idag som har bra erfarenheter när vi nu t.ex. behöver bygga upp kunskapen att klara strömavbrott.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det jag tycker är intressant i sammanhanget, och det förtar inte behovet av att förbereda sig på olika sätt, är hur väl mobiloperatörerna och elbolagen i Ukraina lyckats hålla elförsörjning och mobilnät i drift under pågående krig. Jag tror det har förvånat många hur väl man lyckats med det och ett av de knepigaste problemen är när hela siter försvinner så det inte finns något att reparera. Många olika aktörer studerar noga vad som händer där för att lära sig.
Man får inte glömma att ryssarna har intresse att hålla mobiltelefontrafiken igång också. Om varje Ukrainsk soldat har en mobiltelefon som de använder så ser ryssarna var aktiviteten är i systemet. De kan dessutom avlyssna telefonerna. Om t ex en liten by har en massiv elförbrukning så kan ryssarna dra slutsatsen att det inte bara är Olga och Volodymyr som kokar middag, utan ett helt regemente.
 
Hej

Idag (24-05-16) har DN en artikel med rubriken; ”Säpo: Tre tänkbara mål för rysk påverkan”

I ingressen så kan vi läsa; ”Rysslands underrättelsetjänster agerar allt mer aggressivt i Europa och Sverige. Särskild vaksamhet behövs i sektorerna för energi, telekom och strategiska transporter. – Vi ser att sabotage är en möjlighet, säger Fredrik Hultgren-Friberg, presstalesperson på Säpo.”
https://www.dn.se/sverige/sapo-tre-tankbara-mal-for-rysk-paverkan/

”Enligt rapporter från flera europeiska underrättelsetjänster har ryska agenter utfört och planerat flera attentat i Europa, något som Financial Times rapporterat om. Det rör sig om förberedelser till bombdåd, mordbränder och sabotage mot infrastruktur.”

Man lyfter här den ökade risken för sabotage, gällande bland annat energiförsörjningen.

Ett strömavbrott genom sabotage kan t.ex. innebära en annan typ av avbrottstid och ett annat behov av reparation.
Vi har dessutom, som jag upprepat flera gånger tidigare redan idag en stor brist på elektriker och elkraftingenjörer.

Rimligen så innebär detta en ökad risk för strömavbrott.
Ett strömavbrott som beror på ett planerat sabotage slår rimligen hårdare, längre och på fler sätt än ”normala” strömavbrott.

Det är något att fundera över, för oss var och en, gällande vår hemberedskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Intressant tråd.
Jag var lite inne på att skaffa solceller och hembatteri, för lite egen beredskap, har fjärrvärme (och kamin) så relativt låg elförbrukning, av de jag frågade var de väldigt främmande till ödrift och sa de inte hade några lösningar, då försvann halva argumentet att skaffa solceller alls. Önskar ha en anläggning som vid avbrott går ladda på sol men även via elverk. Vill också ha något som inte är beroende av internet eller andras moln.

Kanske man hamnar på att skissa på någon egen lösning då.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.