C civilingenjören skrev:
Då behöver dieselgeneratorn stå inomhus med avgasröret kopplat till frånluften, där värmepumpen tar värme.
Hej civilingenjören

Beskrivningen är en grov överslagsberäkning som bara ger underlag till riktvärden om vad skillnaden mellan att direkt elda dieselolja och att driva ett reservelverk med dieselolja och ta vara både på elkraft och spillvärme.

Att göra så kräver en hel del arbete men jag gjorde en del förarbete för ca 50 år sedan.

I samband med oljekrisen 1973–1974 gick jag på tekniskt gymnasium där vi fick vi uppgiften av vår lärare att komma på olika sätt att minska Sveriges oljebehov.

Tillsammans med en kamrat föreslogs att ersätta de oljebrännare som då fanns vid tre höghus i staden med tre dieselmotorer och ta vara på både elkraften och spillvärmen till höghusen.

Vi kontaktade fastighetsägaren och Scania som tillverkade reservkraftsgeneratorer och kunde visa att idén innebar möjligheter att öka energiutnyttjande från dieseloljan.

På den tiden fanns inte bergvärmepumpar i hyreshus och verkningsgraden vid oljeledning förbättrades sedan dess.

Vi utgick ifrån att de tre dieselmotorerna stod i höghusens källare med värmeväxling av avgaserna mot insugningsluften. Avgaserna sändes upp i hyreshusets skorsten och källarens överskottsvärme levererades som luftvärme till de nedersta lägenheterna i hyreshuset.

Det fanns ett separat elsystem och ledningssystem som fördelade värme, varmvatten och elkraften till de tre hyreshusen.

Avregleringen som, kom senare (1996) hade inneburit att elkraften kunde ha sålts ut på elnätet . Allt varmvatten värmdes av dieselmotorernas kylsystem.

Genom att det var tre dieselmotorer kunde dessa köras i skift vid varierande energibehov.

Resultatet av vårt arbete uppmärksammades av läraren i energiteknik på skolan och jag fick hålla en specielldragning för honom om våra resultat.

Vi blev godkända på inlämningsuppgiften och jag har nog inget kvar av underlaget till vår rapport som jag misstänker stannade på skolan.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En intressant tanke, att sätta ett dieselaggregat i källaren som ger el och värme. 👍 Är det avgaserna eller kylvattnet som mest värme avgår från motorn?
 
M -MH- skrev:
En intressant tanke, att sätta ett dieselaggregat i källaren som ger el och värme. 👍 Är det avgaserna eller kylvattnet som mest värme avgår från motorn?
Hej -MH-

På sidan 10 i examensarbetet; ”Energiflöden i Motorprovceller” från 2015, finns en Tabell 2- ”Approximering av energibalansen för en dieselmotor (kW per kW effektuttag)”
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:874263/FULLTEXT01.pdf

1,0/2,6 = 38,4 % effekt på motoraxel
0,7/2,6 = 27,0 % effekt i kylvatten
0,7/2,6 = 27,0 % effekt i avgaser
0,2/2,6 = 7,6 % effekt i strålning och konvektion

Vid elgenerering tillkommer det naturligtvis förluster i generator mm.
Rimligen så har det pågått en utveckling av dieselmotorn sedan 2015.
 
Hej

Hur är det med vår elberedskap?

De senaste dagarna har vi uppmärksammats på frågor om elberedskapen

DN avslöjar: Sverige brister stort i elberedskap och bryter mot EU-lag
Uppdaterad 2024-02-19 Publicerad 2024-02-18
https://www.dn.se/ekonomi/dn-avslojar-sverige-brister-stort-i-elberedskap-och-bryter-mot-eu-lag/

Därför saknar Sverige grundläggande elberedskap: ”Kan gå riktigt illa”
https://www.tn.se/naringsliv/35769/...rundlaggande-elberedskap-kan-ga-riktigt-illa/
Publicerad: 20 feb 2024, 16:42 Uppdaterad: 22 feb 2024, 09:12

Larm om misstänkt kartläggning av landets elberedskap
PUBLICERAD 24-02-22 18:00
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/larm-om-misstankt-kartlaggning-av-landets-elberedskap

Det verkar som om det saknas viktiga pusselbitar i Sveriges elberedskap. Desto viktigare blir det då att vi, var och en, tittar på den egna elberedskapen.

Hur går arbetet med den egna elberedskapen?
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Hej,

Vi verkar hunnit ganska långt på en väg mot; ”ett krisande elsystem”, samtidigt som det pågår krig i närområdet.

I en artikel i tidningen näringslivet presenteras Maja Lundbäck, som är politisk rådgivare till energiminister Ebba Busch under rubriken; ”Hjärnan bakom regeringens nya plan för elsystemet: ”Vi har varit naiva””
https://www.tn.se/naringsliv/36015/...s-nya-plan-for-elsystemet-vi-har-varit-naiva/

Om vi hoppar över det som skrivs om personen Maja Lundbäck, och andra inblandade, och istället läser det som Maja berättar om själva elkrafttekniken, så blir jag både glad och bekymrad.

Bekymrad över att vi så lång tid vandrat på vägen mot; ”ett krisande elsystem”, utan att vi som land insett vad son skett och vad vi ”kastat överbord” på resan.

Glad att det medialt äntligen börjar beskrivas hur allvarligt egentligen läget är, och det även om vi inte haft ett krig inpå knutarna.

” Den som är intresserad av hur el fungerar och samtidigt brukar följa regeringens presskonferenser har säkert noterat att den tekniska kvalitén successivt utvecklats. Hon syns inte i rutan, men det är knappast någon vild gissning vem som förklarat för energiministern hur reaktiv effekt, svängmassa, rotorvinkelstabilitet och icke synkrona generatorer påverkar elsystemet.

– Det är en ynnest att ha en chef som är genuint intresserad av fysikens lagar. Det är ovanligt och ger roliga utmaningar på jobbet, säger Maja Lundbäck.

– Tittar man tillbaka på alla energiöverenskommelser som omfattar elsystemet sedan 70-talet så berör ingen av dem elsystemets prestation utan det handlar i stort om vilka kraftslag systemet ska innehålla. Den riktningen håller regeringen nu på att lägga om i grunden, säger hon till Tidningen Näringslivet.”

Jag har länge varit bekymrad över den dåliga elkraftkunskapen i de politiska besluten och att vi under lång tid utbildat för få elkraftingenjörer samtidigt som många erfarna gått i pension, en oroväckande utveckling.

Med detta som bakgrund så är det nog inte så konstigt att jag försöker väcka förståelse för att vi kan behöva förbereda oss med reservkraft för att åtminstone klara ett strömavbrott på upp till en vecka.

Det är bra använd tid att försöka läsa igenom artikeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Det har ju funnits ett tag elbilar som haft V2L med effekter mellan 2 till 11kW. Nu tas rejäla kliv upp mot 60kW.

Det gör det också möjligt att ladda elbilen med egna solceller och sälja elen till en kollega på jobbet.

"Nya Zeekr 001 får också dubbelriktad laddning och V2V-teknik. Genom DC-laddning ska 001 kunna ladda en annan bil med en effekt på upp till 60 kW."
https://alltomelbil.se/nya-zeekr-001-presenterad-i-kina-laddar-fran-10-till-80-pa-115-minuter/
 
Jag har visserligen inte sett så mycket av vad Ebba sagt på sistone. Men kompetensen på området har knappast imponerat.
 
Z Zalman skrev:
Det har ju funnits ett tag elbilar som haft V2L med effekter mellan 2 till 11kW. Nu tas rejäla kliv upp mot 60kW.

Det gör det också möjligt att ladda elbilen med egna solceller och sälja elen till en kollega på jobbet.

"Nya Zeekr 001 får också dubbelriktad laddning och V2V-teknik. Genom DC-laddning ska 001 kunna ladda en annan bil med en effekt på upp till 60 kW."
[länk]
Hej Zalman

Tack för inlägget

Intresset för reservkraft ökar, jag träffar fler och fler som både har frågor och vill berätta att de påbörjat sin ”reservkraftresa”.

Det är en stor (ekonomisk) synergieffekt om elbilens batteri kan bidraga till att reservkraftförsörja hemmet. I många fall vill man vid ett längre strömavbrott i samhället, vara hemma med sin familj och finns då en elbil där så kan det underlätta.
 
Hej

Blir potatisen alltför dyr eller en bristvara i affären så kan vi ofta ersätta den med ris eller pasta men vi kan ofta inte hantera elkraften på samma sätt. Dessutom så ”tål” många av samhällets funktioner som kommunikationer, betalningssystem, vattenförsörjning etc. inte att det uppstår strömavbrott utan att påverkan blir stor.

I dagens samhälle är vi helt beroende av att vår elkraftförsörjning och kommunikation fungerar. Dessa två är dessutom, samtidigt ömsesidigt, beroende.

I Rapport 19:30 i kväll (24-03-14) återgavs ca 5 minuter in i programmet SVT- nyheter ifrån Norrbotten; ”Hela Älvsbyn lamslogs av köldchocken – här är läxan” https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hela-alvsbyn-lamslogs-av-koldchocken-har-ar-laxan

” Under årets ihållande extremkyla fick invånarna i Älvsbyn bekänna färg. Såväl el som telefoni gav upp och hela samhället lamslogs i 40 minusgrader. Nu delar de med sig av lärdomarna. Naturkatastrofer och instabilt omvärldsläge har gjort att beredskap blivit en allt viktigare fråga i Sverige – både för privatpersoner och kommuner. Älvsbyborna fick erfara det den hårda vägen när el och Telia slutade fungera i vintras. – Det blev ett riktigt wake up call, säger Margareta Lundberg, risk- och säkerhetssamordnare i Älvsbyns kommun. -Vi har försovit oss i Sverige- Mitt under en januarinatt i rådande vargavinter drabbades tusentals av strömavbrott. Det blev kaos i kommunen när också telefoni och bensinpumpar också slogs ut”

Jag tror inte Älvsbyns kommun är ett specialfall där t.ex. (offentliga) upphandlingar av telefonsystem, hemtjänst och mat till äldre, inneburit att vi visserligen har fungerande funktioner i normalfallet men det är inte säkert att det klarar längre strömavbrott.

Att det sedan inte är sommarvärme utan vinterkyla försvårar arbetet och kortar tiden innan problematiken är akut med utkylda människor och utkylda hus (sönderfrysningar).

I dessa lägen är hemberedskapen mycket viktig, Vi som normalt klarar oss själva före strömavbrottet förväntas klara oss själva (upp till en vecka) utan samhällets hjälp även under ett strömavbrott.

Samhällets resurser måste få fokusera på de mest utsatta vid ett strömavbrott.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
"Blir potatisen alltför dyr eller en bristvara i affären så kan vi ofta ersätta den med ris eller pasta"

Jo, jo... Riset lär ta slut i de svenska affärerna på någon dag.
Mjöl likaså.
Dessa båda livsmedel är svårt att fixa för var man, med hungrande anhöriga.

Potatis var det som gjorde att vi inte svalt ihjäl i tidigare orostider. För med lite kunskap och vilja, kan alla peta ned potatisar i jorden, som några månader senare räcker ett år, till nästa potatissättartid.

Själv skulle jag vilja bygga mig en jordkällare i slänten nedanför huset.
Där kan man lagra sylt, saft, grönsaker, potatis och nedsaltat kött.
Minns barndomstiden, för så var det då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hybro skrev:
"Blir potatisen alltför dyr eller en bristvara i affären så kan vi ofta ersätta den med ris eller pasta"
Hej Hybro
Jag borde kanske ha skrivit "Blir riset eller pastan alltför dyr eller en bristvara i affären så kan vi ofta ersätta den med potatis"🙂
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag ersätter potatis med pulvermos, det håller nästan för evigt. 😉
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
😉

Fråga vilken som helst under 30 år.
Det finns väldigt få som vet hur man fixar odling av potatis...

Det kommer nog att kurra ordentligt i magarna om det blir kris och brist på el.

OT. Köpte pizza förra veckan.140 kr.
Inflationen har drivit upp priserna. Men nu är inflationen på väg ned, men inte priserna. Om 10 år har lönerna ev stigit såpass att pizzans värde är i nivå med för ett år sedan.
BT.

Detta skrivet med tanke på att även pizzorna i regel kräver el, mycket el för att bli till.
Så räkna inte med pizza vid brist på el.
Eller för den delen var mat i hemmet.

Nu har vi ordnat sen 20 år tillbaks med en stor vedeldad eldstad med bakugn mitt i huset.
Varmvattentank har jag fixat till bakugnen.
Vatten värmer jag i vedeldade bastun.
Vattenpumpen går utmärkt att driva med elverket.

Lite tårta på tårta, då jag skrivit om detta tidigare.

Lägg redan nu en minst 5 cm frigolitskiva på frysboxens ovansida, så smiter mindre med kyla ut.
OBS. Absolut inte på frysboxarnas sidor, för där gör sig en box av med värmen, som blir produkten av skapande av kyla.
 
D Dilato skrev:
Jag ersätter potatis med pulvermos, det håller nästan för evigt. 😉
Du e go...☺️
Hur många kilo torrt pulver har Du hemma, för att klara ett halvår?
 
H Hybro skrev:
Men nu är inflationen på väg ned, men inte priserna.
Fullständigt rimligt eftersom inflationen är prisökningstakten, inte priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.