M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vi har alla olika förutsättningar
Jag har ett hus från 1968 som har vattenledningar i garagets golv och i husets väggar utan utlopp på lägsta punkt Det har flera år sedan jag köpre huset 1994 varit runt 30 minus i en vecka Rimligen så bör förbereder för kriser även innefatta sämsta läget Det kallaste var minus 43 något dygn
Det var ju tråkigt att man byggt ett såpass dåligt hus i den miljön.

Men att suga ur tillräckligt med vatten ur rören för att förhindra frysskador med vattendammsugare samtidigt som man blåser med tryckluft är knappast svårt och går fort.
Du har ju ström nog ( det har jag med) och eftersom du känner till problemet har du ju förberett hur det går till.
 
A Avemo skrev:
Överleva i det sämsta läget? Absolut. Hålla sig mätt och varm i det sämsta läget? Ja tack. Säkerställa att det inte blir några som helst skador på huset under det sämsta läget? Gärna om det kan ske med en rimlig insats. Man kan inte gardera sig mot allt. Du är väl inte heller garderad om det blir strömavbrott när du är bortrest och huset står tomt?
Hej
Jag kommer rimligen inte klara sämsta läget men jag undviker att förbereda sig för att klara strömavbrott där man inte räknat med att det kan handla om flera dagar under vinterhalvåret
 
D Dilato skrev:
Det var ju tråkigt att man byggt ett såpass dåligt hus i den miljön.

Men att suga ur tillräckligt med vatten ur rören för att förhindra frysskador med vattendammsugare samtidigt som man blåser med tryckluft är knappast svårt och går fort.
Du har ju ström nog ( det har jag med) och eftersom du känner till problemet har du ju förberett hur det går till.
Hej
Jag berättade tidigare om hur min far byggde sitt hus för att klara strömavbrott Men det är nog bara de senaste året vi vaknat upp gällande krismedvetande
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag kommer rimligen inte klara sämsta läget men jag undviker att förbereda sig för att klara strömavbrott där man inte räknat med att det kan handla om flera dagar under vinterhalvåret
Och sedan har det ju en viss betydelse vad man tycker är "rimligt". Är ett helt vanligt leverne med allt det rimliga eller är det överlevnad det handlar om
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och sedan har det ju en viss betydelse vad man tycker är "rimligt". Är ett helt vanligt leverne med allt det rimliga eller är det överlevnad det handlar om
Hej

Jag håller med om att det skall vara rimliga krav.

Men idag behövs inte mycket för att både strömavbrott, utebliven telekommunikation och betalningssystem för några timmar skapar kaos.

Vi får ofta läsa om hur t.ex. hemtjänsten varken kan tanka eller ladda sina elbilar eller att trygghetslarmen slutar fungera, redan vid ett antal timmars strömavbrott.

Om jag utrycker det enkelt så tittar jag hur vi skall kunna få ett mer robust samhälle.

Gärna den robustheten som jag upplevde under min uppväxt, där både kommunikation (telefon) och uppvärmning klarade strömavbrott.

Vi har succesivt klivit mot ett samhälle som är mindre robust samtidigt som omvärlden blivit mera orolig.

Och många förstår inte vad som händer.

Risken för strömavbrott har rimligen ökat, samtidigt som samhällets sårbarhet vid strömavbrott blir allt större.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Men idag behövs inte mycket för att både strömavbrott, utebliven telekommunikation och betalningssystem för några timmar skapar kaos.

Vi får ofta läsa om hur t.ex. hemtjänsten varken kan tanka eller ladda sina elbilar eller att trygghetslarmen slutar fungera, redan vid ett antal timmars strömavbrott.
Det gäller ju att sätta ramar. Om privatpersoners förberedelse för strömavbrott innefattar en plan för hur hemtjänsten skall ladda sina elbilar och hur telebolagen skall strömförsörja sin infrastruktur så tycker jag att man lagt sig på en orimlig nivå.
 
A Avemo skrev:
Det gäller ju att sätta ramar. Om privatpersoners förberedelse för strömavbrott innefattar en plan för hur hemtjänsten skall ladda sina elbilar och hur telebolagen skall strömförsörja sin infrastruktur så tycker jag att man lagt sig på en orimlig nivå.
Hej Avemo

Det handlar om att vi skall klara oss själva och vår familj i upp till en vecka utan samhällets hjälp.

I min värld ingår mina anhöriga i min familj även om de skulle ha hemtjänst eller bo i eget hus.
Vid ett strömavbrott då är mat, medicin och kommunikation även för dem viktigt .

Vi har alla olika förutsättningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Det handlar om att vi skall klara oss själva och vår familj i upp till en vecka utan samhällets hjälp.

I min värld ingår mina anhöriga i min familj även om de skulle ha hemtjänst eller bo i eget hus.
Vid ett strömavbrott då är mat, medicin och kommunikation även för dem viktigt .

Vi har alla olika förutsättningar.
Självklart. Men du har en tendens att byta fokus hela tiden i stället för att bli klar med en punkt. Det som diskuterades var hur man håller värmen och förhindrar skador på huset samt att sätta en rimlig gräns för vad man anser sig behöva klara av utan skador på huset. Och även om telekommunikation och hemtjänst är viktiga samhällsfunktioner som måste hanteras även i en kris så är det långt utanför frågeställningen hur man håller värmen utan el. Det är problem som man helt kan ignorera just när man skall välja kamin.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Självklart. Men du har en tendens att byta fokus hela tiden i stället för att bli klar med en punkt. Det som diskuterades var hur man håller värmen och förhindrar skador på huset samt att sätta en rimlig gräns för vad man anser sig behöva klara av utan skador på huset. Och även om telekommunikation och hemtjänst är viktiga samhällsfunktioner som måste hanteras även i en kris så är det långt utanför frågeställningen hur man håller värmen utan el. Det är problem som man helt kan ignorera just när man skall välja kamin
Hej Avemo

Utvecklingen har gått åt det hållet att det är betydligt mer komplicerat idag att klara mitt hus och min familj vid ett strömavbrott (en kris) än i huset där jag växte upp.

Jag gav en bild av att hela samhället har allt svårare att klara ett strömavbrott. Det påverkar naturligtvis hur jag måste agera för att klara mitt hus och min familj.

Då fick vi (pappa) t.ex. installera det värmesystem vi behövde för att klara både människor och huset vid strömavbrott även om det pågick i fleras dagar, och vid minus 30 grader.

Därför frågade jag; "Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?"

Jag har den uppfattningen, att samhällsutvecklingen har försvårat detta, bl.a. genom olika bestämmelser. När det gäller beredskap för kris har det inte funnits på mångas beslutfattares agenda under lång tid.

Även telefonen fungerade, vid strömavbrott, i flera dagar. Nu handlar det om timmar. Det gör oss ännu mer handlingshandikappade vid kris.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Jag gav en bild av att hela samhället har allt svårare att klara ett strömavbrott.
Det framgick. Vad som inte framgår är vad det har för relevans vid valet av kamin för nöduppvärmning av huset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det framgick. Vad som inte framgår är vad det har för relevans vid valet av kamin för nöduppvärmning av huset.
Hej

Jag kompletterade mitt svar samtidigt som jag nu ser att du skrev.

Därför frågade jag; "Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?"

Jag har den uppfattningen, att samhällsutvecklingen har försvårat detta, bl.a. genom olika bestämmelser. När det gäller beredskap för kris har det inte funnits på mångas beslutfattares agenda under lång tid.

Under många år fick man inte låneunderlag för skortsten, när man byggde småhus.

Många verkar till och med tro, att vi kan "bygga bort" strömavbrott.

Även telefonen fungerade, vid strömavbrott, i flera dagar. Nu handlar det om timmar. Det gör oss ännu mer handlingshandikappade vid kris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag vet att man tillåter installation av källor för ”myseldning” i begränsad omfattning.

Finns det bestämmelser om vad som gäller om man vill installera vedeldning för beredskapssynpunkt?

Om miljökraven är för komplicerade och kostsamma så kanske utbudet är litet
Ja det är väl bara att uppge för tjänstemännen i kommunen att man ämnar använda kaminen enbart till myseldning. De behöver ju inte veta att man tänkte tokelda i den vid strömavbrott.

Helt seriöst så tror jag ingen kommer att bry sig i ett sånt läge om du nyttjar kaminen i större utsträckning än vad som var planerat. Jag tror att en helt strömlös kommun kommer ha andra prioriteringar än att åka ut och kontrollera hur ofta kaminer används när strömavbrottet är ett faktum.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E Einh skrev:
Ja det är väl bara att uppge för tjänstemännen i kommunen att man ämnar använda kaminen enbart till myseldning. De behöver ju inte veta att man tänkte tokelda i den vid strömavbrott.

Helt seriöst så tror jag ingen kommer att bry sig i ett sånt läge om du nyttjar kaminen i större utsträckning än vad som var planerat. Jag tror att en helt strömlös kommun kommer ha andra prioriteringar än att åka ut och kontrollera hur ofta kaminer används när strömavbrottet är ett faktum.
Hej Einh

Målet med att skriva här är inte att lära ut hur vi skall ”runda” samhällets regelverk.

Snarare hur vi alla samverkar för ett robustare samhälle.

Att lära oss hur vi klarar kris och strömavbrott.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Einh

Målet med att skriva här är inte att lära ut hur vi skall ”runda” samhällets regelverk.

Snarare hur vi alla samverkar för ett robustare samhälle.

Att lära oss hur vi klarar kris och strömavbrott.
Samhället kräver av oss att vi ska klara oss själva i minst en vecka. I kris och krig råder andra lagar och regler än i fred. Läs på om de svenska krigslagarna (förfogandelagen m.f.l.). Jag anser det vara helt meningslöst och kontraproduktiv om vi ska preppa inför kris och krig men samtidigt förhålla oss till ett regelverk som inte är förberett för detta.

Jag eldar precis hur mycket jag vill i min kamin, även i fredstid. Men då bor jag på landet och slipper jobbiga grannar som kan anmäla en till kommunen.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Samhället kräver av oss att vi ska klara oss själva i minst en vecka. I kris och krig råder andra lagar och regler än i fred. Läs på om de svenska krigslagarna (förfogandelagen m.f.l.). Jag anser det vara helt meningslöst och kontraproduktiv om vi ska preppa inför kris och krig men samtidigt förhålla oss till ett regelverk som inte är förberett för detta.

Jag eldar precis hur mycket jag vill i min kamin, även i fredstid. Men då bor jag på landet och slipper jobbiga grannar som kan anmäla en till kommunen.
Hej

Därför vill jag anpassa regelverket så att vi inte behöver uppmanas att bryta mot regelverket för att förberera oss för en kris, innan krisen är ett faktum.

Utöver detta så gäller naturligtvis krigslagarna när kriget inträffat.

Vi skall inte tillämpa krigslagarna i fredstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.