Hej!

Jag och min sambo köpte hus förra året och har börjat fundera på en utbyggnad av huset då det sakas ett bra ställe för dusch och tvättstuga.

Efter att ha mätt upp och rita hela huset i sketchup så ha jag skissat på utbyggnaden, är det ett möjlig projekt och vad skulle det kunna kosta i runda slängar.

//Daniel

• storavalla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... har vi gjort, dock bara i ett plan med ryggås tak. Dock var vårat större (16 kvm). Du å andra sidan måste in i bef. takstolar ock avlasta. Ta det inte som ett faktiskt pris, men jag skulle gissa på 300-400.000 kr inkl. allt.

Ojojoj.
Så mycket bör det inte kosta.
max 200.000:- säkert billigare om man gör en del själv.

Jag kommer göra så mycket jag kan själv, och sedan ta hjälp av en snickare där det behövs.
200.000:- låter överkomligt, största kostnaden kan jag tänka mig blir takstols-delen.

Ska utbygget var 2x7m²? Det kommer att bli dyra kvadratmeter, helt klart.

Skall det vara som på bilden, med 8 fönster som skall ingå och allt övrigt material lär inte 200' räcka långt om du skall leja bort det. >400' är mer realistiskt.. Du skriver även att det skall vara badrum och tvättstuga i utbyggnaden (eller iaf så tolkar jag det så). Det gör det hela ännu dyrare än om det t.ex. hade varit två sovrum som skall vara i utbyggnaden (våta rum drar med sig betydligt mycket mer arbete med VVS, tätskikt etc.)

Från det priset kan du då börja räkna bort saker du skall göra själv..

Skall du bara ha en firma till att stomresa det hela så blir det givetvis billigare - men eftersom du efterfrågar ett pris på en utbyggnad enl. ritning så kan vi nästan bara uppskatta vad en totalentrepenad kostar..
Sedan beror det som vanligt på hur logistik och annat ser ut just hos dig, vart i Sverige det är, hur man kan komma till med transporter och annat, materialval etc.

Jo, att det kommer kosta är jag medveten om, jag kommer ta hjälp med de "värsta" delarna för att sedan själv bygga resten själv. Det är just uppskattningen av vad det kan kosta som är intressant, ännu mer intressant om någon byggt något liknande.

Får spåna vidare på om jag ska gå vidare med bygga i båda planen, eller om jag ska hålla mig till ett plan.. Vi kommer nog vilja bygga båda planen förr eller senare :)

Ta du båda planen på en gång..
En stor del i priset är alltid själva etableringskostnaden - att sätta sig in i vad ni vill göra, ev. ritningar, ta dit maskiner etc.
Sedan kan ni fundera på om ni inte skall göra det lite större - kanske 3-4m. ut från huset.. Slutsumman beror inte jättemycket på hur många kvadrat det blir (det är ändå såpass litet - rent ytmässigt), utan på andra omständigheter.
Lycka till med projektet - det är hemskt kul att se det växa fram sedan - och håll oss gärna uppdaterade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.