P Putte 9497 skrev:
Finns ju i din text
Jaså?
Vänligen citera den texten som säger att det finns ett krav (blanda inte ihop det med rekommendation) och att det finns något som heter godkänt vad avser höjd.
 
D Dilato skrev:
Jaså?
Vänligen citera den texten som säger att det finns ett krav (blanda inte ihop det med rekommendation) och att det finns något som heter godkänt vad avser höjd.
Ok, nä det är inget krav så vill du sätta ditt uttag till tvättmaskinen i golvhöjd så är det fritt fram men väldigt idiotiskt
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ok, nä det är inget krav så vill du sätta ditt uttag till tvättmaskinen i golvhöjd så är det fritt fram men väldigt idiotiskt
Alltså stämmer inte det du skrev tidigare (inlägg 110)?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså stämmer inte det du skrev tidigare (inlägg 110)?
Är det inläggspolisen?
Väx upp
Nä, det stämmer inte
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det är väl utmärkt att folk påpekar vilseledande och direkt felaktiga påståenden, gör man inte det så är ju risken uppenbar att folk blir missledda.
Att sedan någon blir "sur" kanske pekar på vem som ska växa upp
 
  • Gilla
pether och 11 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl utmärkt att folk påpekar vilseledande och direkt felaktiga påståenden, gör man inte det så är ju risken uppenbar att folk blir missledda.
Att sedan någon blir "sur" kanske pekar på vem som ska växa upp
Blir inte sur men inte sätter du vägguttag i golvhöjd om du ska ha en tvättmaskin i rummet?
 
P Putte 9497 skrev:
Blir inte sur men inte sätter du vägguttag i golvhöjd om du ska ha en tvättmaskin i rummet?
Vill kunden av någon konstig anledning ha det nere vid golvet så får han det nere vid golvet OM det inte ligger i något utrymme där uttag inte får sitta.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vill kunden av någon konstig anledning ha det nere vid golvet så får han det nere vid golvet OM det inte ligger i något utrymme där uttag inte får sitta.
Ok, det är ju upp till dig.
Men vore det min kund skulle jag tala om olämpligheten att ha uttaget efter golvet till en tvätt eller diskmaskin. Men det är ju jag det😀
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och du skulle, för att få som du vill, ljuga och säga att det var förbjudet att ha uttag för TM nere vid golvet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du skulle, för att få som du vill, ljuga och säga att det var förbjudet att ha uttag för TM nere vid golvet?
Kanske det. En helt seriös fråga - ommmm det skulle uppstå läckage, t ex från en översvämmad golvbrunn eller en brusten slang till/från tvättmaskinen, och du har satt ett uttag kloss an golvet för att kunden ville det, och det uppstår en skada. Kan du då bli stämd och få betala skadestånd för att du borde insett det vansinniga?

Jag frågar eftersom jag med förfäran sett hur den amerikanska skadeståndskulturen brett ut sig de senaste 20 åren och precis alla idag skall ha skadestånd för inbillade kränkningar. Sätter du inte uttaget vid golvet blir du stämd för kränkning och sätter du det vid golvet blir du stämd för vansinnig elinstallation. Vad är ansvaret?
 
A Anders_Nilsson skrev:
du har satt ett uttag kloss an golvet för att kunden ville det,
Nu flyttar du målstolparna, de finns inget kloss an golvet här.
Har du 8 cm vatten på golvet så har du värre problem än vägguttagets höjd.
Vägguttag med två anslutna kablar och text som visar avståndet på cirka 8 cm från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ok, jag modifierar mitt uttalande. Samma som förut men du har satt uttaget på 20 cm höjd i sprutzonen för en läckande slang. Eller annan mindre lämplig placering som formellt uppfyller kraven.
 
Man klarar sig fint i vårt land för det är tack och lov inte så likt USA där alla förutsätts vara dumma i huvudet.
I Sverige grundar sig bestämmelserna/föreskrifter på hur det RUMMETS NORMALA ANVÄNDNING. Och normalt står det inte och sprutar vatten från ett rör. Så ett läckande rör som sprutar på ett uttag medför inget ansvar för elektrikern, möjligen för fastighetsägaren som brustit i tillsyn.
Ps
Och som skrivits för över 100 inlägg sedan är det högst troligt ett 400Volts element som suttit där uttaget nu sitter. Och för elementet är det en rätt vanlig höjd på anslutningsdosan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Någon har råkat koppla in utaget med två faser istället för fas och nolla. TS kanske, som sedan provmätte efter att första tvättmaskinen gick upp i rök? 🤔
 
M -MH- skrev:
Någon har råkat koppla in utaget med två faser istället för fas och nolla. TS kanske, som sedan provmätte efter att första tvättmaskinen gick upp i rök? 🤔
Du är rolig du.."råkat" 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.