K Kalo81 skrev:
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
Han ville väl ha 380 och kopplade bort den blå från nollskenan och satte den på en säkring istället. kolla hur kabeln är kopplad i centralen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Abc&123 Abc&123 skrev:
Jag har behörighet och kunskapen och skulle utan vidare kunnat hjälpa TS med att lösa hans problem. Men eftersom jag inte har möjlighet att göra ett platsbesök och inte har ett företag som är registrat hos elsäkerhetsverket så är inte detta tillåtet.
Om du hade möjlighet att göra ett platsbesök hos TS så skulle du kunna hjälpa honom/henne men inte ta betalt, med beslutet om auktorisationen följer det en text om vad det innebär att vara elinstallatör som bland annat innehåller följande text:
"Som auktoriserad elinstallatör har du också möjlighet att utföra elinstallationsarbete privat, under förutsättning att det inte sker yrkesmässigt."

Så man kan hjälpa privat om man har auktorisation utan att ha ett företag registrerat men inte ta betalt.

Förlåt för offtopic men kunde inte låta bli.
 
  • Gilla
Kalo81 och 6 till
  • Laddar…
G Gopp skrev:
Jag anlitade en riktig elektiker för att komplettera med ett till eluttag, han skarvade från en kopplingsdosa vid golvet och monterade dit ett extra uttag.
När vi tände lampan small det till, där han tagit strömmen ifrån var ett bortkopplat 400v elelement.
Det kom en ramsa från han med bla annat f..n skulle mätt innan.

Så detta kan även hända riktiga elektiker eller vad man nu skall kalla dom
OBS, har ej själv trixat med elen och har säkert använt fel fackuttryck men jag vet att även elektriker kan ha otur 😂
Den du anlitade kan inte varit en riktig elektriker. Som riktig elektriker gör man inte sådana fel. Som riktigt elektriker kollar man och mäter så man har koll på läget. Jag skulle aldrig göra ett sådant fel. Och jag är inte längre en riktig elektriker.
Pga att jag inte är uppdaterad på alla regler som gäller nu. Jag håller på med värme och ventilation hela dagarna. Gjort det i mer än 15 år.
 
Redigerat:
S Styrtekniker skrev:
Den du anlitade kan inte varit en riktig elektriker. Som riktig elektriker gör man inte sådana fel. Som riktigt elektriker kollar man och mäter så man har koll på läget.
Alla kan ha en dålig dag på jobbet..
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla kan ha en dålig dag på jobbet..
[media]
Kanske. Tänk om någon som kör ett kärnkraftverk har en dålig dag. Ojsan, hur kunde det bli så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Kanske. Tänk om någon som kör ett kärnkraftverk har en dålig dag. Ojsan, hur kunde det bli så.
Tjernobyl?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tjernobyl?
Utmärkt exemel. Tänkte inte så långt. Gäller säkert Harrisburg också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Utmärkt exemel. Tänkte inte så långt. Gäller säkert Harrisburg också.
Harrisburg:
Olyckan föregicks av ett underhållsarbete, där personal av misstag lämnat ventiler stängda.
Det medförde att flera reservmatarpumpar för kylvatten inte gick att använda, innan personalen upptäckt felet.

Ringhals 2:
Bortglömd dammsugare i reaktorn
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...omd-dammsugare-kostade-ringhals-1-8-miljarder
Ringhals 4:
Glömer att man måste ha vatten om man ska testa värmeelement
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2022/forsenad-aterstart-av-ringhals-4
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Den du anlitade kan inte varit en riktig elektriker. Som riktig elektriker gör man inte sådana fel. Som riktigt elektriker kollar man och mäter så man har koll på läget. Jag skulle aldrig göra ett sådant fel. Och jag är inte längre en riktig elektriker.
Pga att jag inte är uppdaterad på alla regler som gäller nu. Jag håller på med värme och ventilation hela dagarna. Gjort det i mer än 15 år.
Kan lova dej att även en riktig elektriker gör fel förmodligen har även du gjort ett misstag eller fler under ditt yrkesliv det har iallafall jag gjort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Kanske. Tänk om någon som kör ett kärnkraftverk har en dålig dag. Ojsan, hur kunde det bli så.
Kärnkraftverk får man inte bygga och drifta hur som helst. Därför har dessa automatiserade system för drift och övrvakning som inte går att runda på något enkelt vis och de larmar om något går fel. Man har tänkt på det där med kärnkraftverkschauffören som har en dålig dag på jobbet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Abc&123 Abc&123 skrev:
Där har du nog lite fel är jag rädd. För att kunna avgöra vilka svar som är bra behöver man kunna en del själv. Är du behörig elektriker så kan du säkerligen hjälpa TS på ett bättre sätt. Framför allt så följer man gällande regler vilket är viktigt.
Det finns mängder av trådar om elektriker och andra hantverkare som borde kunna och göra rätt men ändå gör helt sjuka saker och lämnar hos kund. .... Naturligtvis är det inte det vanliga men det är jättebra att forumet finns så man kan få hjälp.... Och det är inte alls säkert att nån du ringer ger bättre hjälp. Till att börja med vill den personen sälja material och tjänster till dig.......
Alltid bra att kolla med Byggahus 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Som riktig elektriker gör man inte sådana fel.
😂😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan lova dej att även en riktig elektriker gör fel förmodligen har även du gjort ett misstag eller fler under ditt yrkesliv det har iallafall jag gjort.
Klart jag har gjort misstag. Fast jag kan tacka min kontroll noja. Att vid just kontroll upptäckt de fel jag gjort. En av de största hemskheter/faser en elektriker kan göra är att koppla jorden fel. Och peppar peppar har det inte hänt än.
 
Då är du noggrann dom flesta elektriker jag träffat som inte är på nybyggen har sällan gjort kontroll före drifttagning vilket efter jordkontiunitet(med reservation för att ja stavar som en kratta ) i min värld borde vara självklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Då är du noggrann dom flesta elektriker jag träffat som inte är på nybyggen har sällan gjort kontroll före drifttagning vilket efter jordkontiunitet(med reservation för att ja stavar som en kratta ) i min värld borde vara självklart.
Som min lärare på el-teleteknisk linje sa. Ska du eller prästen jorda.
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.