wildeside
Keiller Keiller skrev:
GAAAAH!
Har hållit på några timmar med att dra guidekabel och prövat lite olika varianter för att klipparen ska kunna ta sig uppför en lite för brant slänt. Den orkar bara halvvägs upp.
[bild]
Det vill sig riktigt inte som jag hade velat haft det. Visst, det går ju att ha gräspartiet till höger, ca 100-150kvm, som en biyta men jag hade ju helst sluppit bära dit klipparen.

En variant är ju att gräva av överkanten på slänten för att göra den längre och flackare men det är ju mer jobb än att bära klipparen fram och tillbaka en gång i veckan.

Får nog ta mig en funderare.
En jobbigare variant är att fylla ut så du får en flackare slänt.😁
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Så det är samma pris oavsett axlar på ett släp? det känns märkligt, då besiktningstiden borde skilja sig markant mellan ett enaxligt och ett fyraxligt.

(betalade 579kr på Dekra för ett 2axligt 3.000kg tot.)

Ett fyraxligt släp med lyftfunktion står på en grusplan nära en grushög och byggmaskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
En jobbigare variant är att fylla ut så du får en flackare slänt.😁
Ja, jag provade faktiskt. Hade några bitar gräsmatta liggande efter att vi grävde ur för några meter thuja vi planterade förra helgen.
En gräsyta med en nyligen återfylld jordfläck, omgiven av grön gräsmatta och träd i bakgrunden. En trappa och en stubbe med blommor syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyllde på med matjord och provkörde klipparen. Nu orkade den precis upp men slirade naturligtvis och det lär ju ta ett bra tag innan utfyllnaden satt sig och fått gräs för bra grepp.

Funderar just nu på att bygga en ramp. Det är nog den enklaste lösningen.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, jag provade faktiskt. Hade några bitar gräsmatta liggande efter att vi grävde ur för några meter thuja vi planterade förra helgen.
[bild]
Fyllde på med matjord och provkörde klipparen. Nu orkade den precis upp men slirade naturligtvis och det lär ju ta ett bra tag innan utfyllnaden satt sig och fått gräs för bra grepp.

Funderar just nu på att bygga en ramp. Det är nog den enklaste lösningen.
I min gamla robot satte jag skruv i drivhjulen och knipsade av skallen, så att de stack ut 3-4 mm. Sen tog den sig upp för backen som den inte klarade innan.
 
D dibb skrev:
I min gamla robot satte jag skruv i drivhjulen och knipsade av skallen, så att de stack ut 3-4 mm. Sen tog den sig upp för backen som den inte klarade innan.
Den här klipparen är bara två veckor gammal så jag vill inte modifiera den riktigt än. Hade det inte börjat ösregna hade jag börjat med rampen redan idag.
 
Keiller Keiller skrev:
Den här klipparen är bara två veckor gammal så jag vill inte modifiera den riktigt än. Hade det inte börjat ösregna hade jag börjat med rampen redan idag.
Kanske läge att skaffa en extra uppsättning med "dubbdäck" om man inte vill modda.
 
pjgb pjgb skrev:
Gaaaaahhhh klantarsel
[bild]
pjgb pjgb skrev:
Gaaaaaaahhhhhh!
[bild]
Tja... Vad säger man.. efter man sagt aj + ***?
Själv kör jag med: Nästa gång jag sågar lovar jag sätta på handskarna.
Det minskar i alla fall frekvensen på blodspillan.
 
hsd
Arbeta med trä = handskar på
så slipper man stickor i handen
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Funderar just nu på att bygga en ramp. Det är nog den enklaste lösningen.
Det blev en ramp.
Träramp byggd på en gräsmatta bredvid en trappa upp till en vit byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
I torsdags vaknade jag för tidigt och mådde lite risigt, tog mig till jobbet men efter bara någon timme var det för trögt. Sa till kollegorna att jag skulle instruera sommmarjobbaren och sen dra hem med pappers arbete.

Somnade till, jobbade ändå halvdag så allt kunde hinnas med ändå. Vaknade upp, åt lunch, mådde lite halvrisigt med en temp på 37, så det var väl inget mer med det. Fick sen snart helsefyriskt ont i nacken, ringde 1177. Blev tillsagd att åka in. Parkerades i triagerummet, blodprover togs, temp på 38, fixk lite alvedon i väntan på läkare. Kommer en ung ST läkare som börjar med att kontrollera ögon, och rörelser. Efter en stund trycker hon till magen och på släppet hugger det till.

Midsommarens första aktivitet var att få blindtarmen knyckt. Allt gick väl och kom hem strax efter en helt och midsommar lunch på avdelningen, sill och nubbe ersattes dock med morfin och movicol. Nu blir det inga lyft på ett tag och det ställer ju till de med alla projekt man har ideer om.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
FredrikR och 15 till
  • Laddar…
GAAAAAÄCK!
I min stad där jag bor alltså finns det ett utbud av matställen, och däribland den bästa pizzerian garanterat inom minst 8 mils radie, samt en annan som tyvärr fått stryka på foten av totalt outgrundad anledning (kan ha att göra med oviljan att ta över) som dessutom hade en klart godkänd kebab med rikligt av grönsaker. Men nu är det en kvar på orten som jag har haft en klarhet om att dessa kommer att få ge sig på grund av nästan obefintlig känsla för hur "mat" ska beredas och smaka. Vrålhungrig blev jag då hänvisad till detta ställe och tog en kebabtallrik för hämtning. Personalen frågade tacksamt ifall jag ville ta såsen i burk eller på maten.Tyckte att de var vänligt att fråga och tog därmed såsen i burken då den inte skulle mjäfsa ner fritten. Åkte sedan iväg och stannade på lämpligt ställe och öppnade upp locket......Såg knappt något annat än fettdrypande skuret kött. Ska JAG äta det DÄR? Lägger över köttet i locket och därnere ligger fritten i olika kulörer av gult och brunt trots att de har likvärdig storlek. Men det är väl gårdagens gästers fritt som blandats ner kan jag tro. Tar de som är av ljusare slaget och de är redigt kryddade kan jag säga och det är nog inte av någon slump. Tar sikte på köttet och med en blandning av vämjelse och hunger så åker den in i munnen och det blev inte något mera av den. Hittade lite grönsaker att gotta mig med och drog tillbaka locket med allt och funderade vad jag skulle göra. Kollade på deras hemsida och försökte ringa dit, men se det gick inte!!!! Såg att de hade ett formulär att fylla i. Och det gick heller inte och då fanns det bara en sak kvar att göra. Åkte tillbaka och lämnade över påsen och förklarade hur jag uppfattade deras tillagning.Självfallet ville han att jag skulle få ersättning för maten, men då jag nämnde att det fanns ingen som helst anledning till att jag skulle ta emot det, då jag förmodligen skulle få samma äckliga rätt igen. -Bespara mig från det!
Men jag nämnde tacksammast innan jag lämnade stället att det var ju väldigt förbiseende att de levererade maten i en spypåse i alla fall..
Kebabtallrik med kött, pommes frites i olika färger samt några grönsaker som gurka, sallad och pepperoni på en engångstallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det som lämnades tillbaka. Men det får väl nästa kund äta upp😋🤮
Kebabtallrik i en öppen plastlåda med strips, kebabkött och grönsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
[bild]
Det där var lite av den sorgligaste kebab jag sett.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh.

Sitter och kvällsjobbar. På semestern.
Det i sig är värdelöst. Men än värre är att allt tar ruskigt lång tid eftersom andra inte kvalitetsgranskat sitt jobb ens minsta lilla. I stil med att man tar in hantverkare för att byta fönstren, men så sätter de inte in glas i dom utan åker iväg och skickar en faktura och tycker jobbet är klart.

Men det är ändå inte värst. Av någon anledning tar sig alltid stora svarta skalbaggar in i huset den här tiden på året. Och då helst det rum vi har som kontor. Och såhär mitt i natten har en en väldig förmåga att antingen krypa över fötterna på en eller flyga runt en kort fyllesväng (de är sjukt dåliga flygare) och sen kraschlanda i nacken på en. Skygga är dom om dom märker att man ska döda dom och då kilar dom iväg fort som fasen in i något skrymsle. Jag tror inte det är något skadedjur, men helvete vad de är irriterande när man försöker koncentrera sig på något som behöver bli färdigt så man kan gå och lägga sig någon gång.
 
  • Ledsen
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men det är ändå inte värst. Av någon anledning tar sig alltid stora svarta skalbaggar in i huset den här tiden på året. Och då helst det rum vi har som kontor. Och såhär mitt i natten har en en väldig förmåga att antingen krypa över fötterna på en eller flyga runt en kort fyllesväng (de är sjukt dåliga flygare) och sen kraschlanda i nacken på en. Skygga är dom om dom märker att man ska döda dom och då kilar dom iväg fort som fasen in i något skrymsle. Jag tror inte det är något skadedjur, men helvete vad de är irriterande när man försöker koncentrera sig på något som behöver bli färdigt så man kan gå och lägga sig någon gång.
Jag var i Elephant sands i Botswana för ett par år sedan.
Varje morgon när man steg upp & kollade i poolen så var den täckt med dyngbaggar!!! Såg sådär ut...
 
  • Wow
tensiden
  • Laddar…
Maria T
tensiden tensiden skrev:
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh.

Sitter och kvällsjobbar. På semestern.
Det i sig är värdelöst. Men än värre är att allt tar ruskigt lång tid eftersom andra inte kvalitetsgranskat sitt jobb ens minsta lilla. I stil med att man tar in hantverkare för att byta fönstren, men så sätter de inte in glas i dom utan åker iväg och skickar en faktura och tycker jobbet är klart.

Men det är ändå inte värst. Av någon anledning tar sig alltid stora svarta skalbaggar in i huset den här tiden på året. Och då helst det rum vi har som kontor. Och såhär mitt i natten har en en väldig förmåga att antingen krypa över fötterna på en eller flyga runt en kort fyllesväng (de är sjukt dåliga flygare) och sen kraschlanda i nacken på en. Skygga är dom om dom märker att man ska döda dom och då kilar dom iväg fort som fasen in i något skrymsle. Jag tror inte det är något skadedjur, men helvete vad de är irriterande när man försöker koncentrera sig på något som behöver bli färdigt så man kan gå och lägga sig någon gång.
Pingborrar kanske, det verkar vara galet många av dem i år (sjunde vågen eller nåt liknande). Även om de är harmlösa förstår jag helt äckelkänslan och den störda sömnen.
https://artfakta.se/taxa/amphimallon-solstitiale-105065/information

Gaaaah säger jag för hantverkarna 👎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.