Kanske värt att försöka konkretisera rädslan lite mer för att bättre kunna möta den utan att slösa pengar eller ”missa” hus.
Räven rimlig lösning spontant:
Brandvarnare som är sammankopplade så att alla börjar larma - bra för att säkerställa att alla vaknar vid larm på natten. Kopplat till larmcentral ger väl främst ett värde när man själv inte är i huset. Verisure var hos oss 10 minuter efter att hantverkarna hade dragit en brandvarnare.

Utrymningsvägar. Stege/repstege beroende på hus. Fönster som kan öppnas.

Brandsläckning: brandsläckare av vettig kvalitet och brandfilt på varje våningsplan.
Inga mini-brandsläckare. Pulver är effektivt men kräver mycket sanering efteråt.
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På ett sätt har du ju rätt om syftet bara är att man ska vakna vid brand men man skulle ju kunna tänka sig att en orolig person inte är säker på att han/hon hör en brandvarnare i andra änden av huset och att det är tryggare om man kan få signal i hela huset vid brand.......
Även många av dessa basic brandvarnare kan kommunicera med varandra. Nu tror jag inte det är att själva uppkopplingen av brandvarnare partnern är nojig över.
 
  • Gilla
Joelbit och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

G
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 74 till
  • Laddar…
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
Byggahus när det är som bäst!
 
  • Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.

Om man ska 'all out' på overkill segmentet men hålla det billigt:
Brandlarm
Brandlarmscentral Aritech 1X-F2 ca 5000kr.
En rökdetektorer i varje rum, ca 600kr/st
En larmknapp vid varje ytterdörr, ca 350kr/st
En siren per våningsplan ca 400kr/st.
Batteri ca 350kr
Kabel 2x1mm ca 10kr/m

Detta säljs egentligen inte till privatpersoner men verkar finnas lite sidor som säljer konkurslager/gråimport för en spottstyver, räkna med att de stänger ner när lagret är slut.
(Rökdetektorena är ett märke jag inte hört talas om tidigare, men ska passa centralen enligt tidigare nämnda hemsida)

Larmöverföring:
Larmsändare nonamebrand ca 3500kr
Larmmottagare Lövestads larmcentral ca 100kr/månad

Att koppla upp mot SOS med utryckning är bara att glömma, om du inte vill gödsla med pengar.
En ordentlig larmsändare kostar via fulsidor 15000kr+, så har räknat på typer jag inte kan rekommendera.
Larmcentralen erbjuder uppringning och väktare, ej brandkår. Priset är uppskattat från gammal offert.

Brandskydd
Brandsläckare 6kg pulver, en vid varje ingång, en per våningsplan samt vid eventuella brandrisker. Ca 300kr/st
Brandskyddssticka för elcentral ca 1600kr/st
Brandfiltar i kök, vardagsrum och där det är risk för öppen flamma, ca 150kr/st


Ponera en tvåplans villa med 10 rum och 2 ytterdörrar + balkongdörr.
Initialkostnad: ca 21 500kr
Månadskostnad ca 100kr
Löpande underhåll av anlägg, i form av byte av rökdetektorer vid nedsmutsning och byte av brandsläckare och batteri var 5:e år, ca 700kr per år.

Detta förutsätter egen installation och underhåll.
Samt noll behov av hjälp eller att utrustningen krånglar, för garanti och support käns långsökt.
Tar ni in en SBF110 certifierad firma kommer kostnaden landa på ca 50-80 000kr.
Räkna med många falsklarm och lättare hörselskador..


Det jag själv installerar efter renoveringen här hemma är Ajax-larm med uppkopplade rökdetektorer, räcker gott och väl för privatbostad.
I dagsläget har jag 12st sammankopplade brandvarnare (som funktionsprovas varje gång frugan steker pannkakor).

Så summa summarum:
Skaffa ett hemlarm med uppkopplade rökdetektorer, se till att brandsläckare och brandfilt finns och släck ljusen innan ni går hemmifrån.
Ni kan kontakta er lokala räddningstjänst för att få råd, fråga om det eventuellt hålls en brandskyddskurs i er närhet.
Ta in en elektriker som ser över elanläggning för eventuella brandrisker.
Följ kommunens direktiv för eldning och sotning.

Om ni är förberedda och eliminerar riskerna för att brand uppstår kommer frugan kunna sova tryggt.
Detta var exakt det svar jag sökte. Ett stort, stort tack för detta! 🙏🏽
 
  • Gilla
Effell och 5 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Installera sprinkler i huset. Löser allt.
Glöm inte att installera skyddssprinkler också.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
Själv tycker jag Folksam har mycket bra råd om brandskydd.
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/skydda-hemmet/mot-brander

Brandvarnare, 1/60m2 eller våning samt utanför sovrummet är det allra viktigaste.
Sen då att funktionsprova samt byta batterier för brandvarnarna men det kan man ju mycket enkelt lägga in i sin kalender i mobilen.
 
  • Gilla
ConnyN och 1 till
  • Laddar…
G Ghist skrev:
Oj, en tråd som jag är kvalificerad att svara i.
Är behörig ingenjör brandlarm, så jobbar med frågan i stor (och mindre) skala.
Brandman på sidan av och lite lagom paranoid för bränder i det egna hemmet.
Ska hälsa från frugan att hon uppskattade ditt svar rejält mycket!

En följdfråga till dig som är i branschen - hur skapar man säkra utrymningsvägar från en övervåning? Ponera att brandlarmet tagit semester och man vaknar till en rökfylld övervåning och en övertänd trappa. Vad gör man då?

Repstege? Sån där vikbar stege i metall jag sett? Bygga en balkong med en trappa ned?
Ett par rejäla höbalar under varje sovrumsfönster? :)
 
  • Gilla
Effell
  • Laddar…
Jag jobbar som anläggningsskötare av brandlarmsanläggningar, som mest hade jag 17 anläggningar, idag har jag "bara" fyra anläggningar, men ena består av 11 centraler (ca 5500 adresser).


Hemma har vi Siemens/Vanderbilt/Acre SPC3400-central med tio multidetektorer (rök & värme) (givetvis en i varje sovrum), har de kopplade till var sin ingång på SPCn. Har även några blixtljus och sirener.
Larmet är kopplade till våra mobiler.

6 kg pulversläckare i hallen/entrén, nedanför källartrappan (utanför gillestugan), källarförråd till garaget.
Liten kolsyresläckare (Firemill) i köket.
Brandfilt i köket och vid kaminen i gillestugan.
 
  • Gilla
BBK och 5 till
  • Laddar…
Portabel brandstege i varje rum, eller fast(a) utfällbar räddningsstege på valda utrymningsvägar, eller "mjuka" buskar strax utanför fönstret (men för husets välmående så bör det inte vara någon växtlighet nära grund/fasad).
 
Rimlig kompromiss är väl trådbundna brandvarnare kopplade till ett gammalt DSC PC1864 (dessa kan utföras med hög säkerhetsklassning) kopplat till en kompetent larmcentral. Dock är det viss inställelsetid för brandkåren.

Så den taktiska utrustningen för att överleva tills hjälp kommer är att installera fällbar brandstege vid varje öppningsbart fönster på övre plan, se till att det finns ankarpunkter med rep som man slänger ner och sedan firar sig ner i sele. Man kan även ha en brandhuva med ansiktsmask som finns på de flesta bättre hotell i Kina som ger skydd för ansiktet så du kan se. Samt en liten andningsflaska med luft som ger dig några minuters andning. Kom ihåg att de flesta som dör i bränder dukar under av gaser och het luft som bränner sönder lungorna. Sedan köper du skyddsrockar av samma typ som rökdykare har och hänger upp i rummet. Varje sovrum skall ha en dedikerad plats där skyddsutrustningen finns och familjen skall träna regelbundet på att ta sig ut ur huset.

Ovan är baserat på befintligt kommersiellt tillgänglig utrustning och kostar inte sådär fantastiskt mycket. En basutrustning kan väl vara ansiktsmask med luftflaska samt en långrock i ylle eller annat material som skyddar bra, stövlar samt brandstege vid varje sovrumsfönster.
 
G
C ConnyN skrev:
Ska hälsa från frugan att hon uppskattade ditt svar rejält mycket!

En följdfråga till dig som är i branschen - hur skapar man säkra utrymningsvägar från en övervåning? Ponera att brandlarmet tagit semester och man vaknar till en rökfylld övervåning och en övertänd trappa. Vad gör man då?

Repstege? Sån där vikbar stege i metall jag sett? Bygga en balkong med en trappa ned?
Ett par rejäla höbalar under varje sovrumsfönster? :)
Roligt att hjälpa till :)

Precis som alltid är Säkert och Smidigt varsin sida av spektrumet.
Bäst, dyrast och fulast (?) är en permanent byggd brandtrappa genom ett stort fönster med trappsteg upp alternativt en dörr.
Själv sätter vi en brandstege av utfällbar modell för att det ska vara ett diskret ingrepp.
Ett av alternativen på marknaden.

Lösning ska naturligtvis anpassas efter om det är fullt friska vuxna eller barn och mormor som ska använda utrymningsvägen.

Brandsläckare i anslutning till sovrummet kan stilla oron om brand i utrymningsväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
A Anders_Nilsson skrev:
DSC PC1864 (dessa kan utföras med hög säkerhetsklassning)
Den säkerhetsklassningen avser väl dock larmets klassning som inbrottslarm?
Mig veterligen finns det inga inbrottslarm som har klassat brandskydd(?)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den säkerhetsklassningen avser väl dock larmets klassning som inbrottslarm?
Mig veterligen finns det inga inbrottslarm som har klassat brandskydd(?)
Jag kan ha läst slarvigt men trodde att fyrtrådade detektorer kunde utföras med övervakning. Men jag kan ha fel. Dock så är ju PC1864 i princip trådbaserat med lokalt backupbatteri så sätter man in tillräckligt många detektorer skall det väl mycket till innan man missar brand. Plus att man kan ha vanlig telefonuppringning samt internetkoppling. Dock finns mig veterligen ingen 4G-modul till den här serien men via Envisa Linköping kan man koppla till Home Assistant. Ett dedikerat brandlarm av professionell typ är säkert bättre men då talar vi andra summor.
 
Är inte nojig, men däremot väl medveten om vad en brand kan ställa till med.

Vi har inte gått bananas med industristandard och liknande. Däremot har vi sammankopplade (trådlöst, 868MHz, inte wifi) brandvarnare i många rum. Pannrum, tvättstuga, kontor, övre hall, sovrum, matsal. Fler än den enstaka brandvarnare de flesta hem har. Det trådlösa har fungerat bra i de tester som vi gör inför varje jul. Det tjuter i hela huset oavsett vilken brandvarnare som triggar larmet.

Sedan har vi brandsläckare av olika slag på varje våningsplan och vid varje ytterdörr. Samma ute där vi har i varje garage. Även liten kolsyresläckare i anslutning till köket i de fall man snabbt behöver släcka något mindre och bedömer att en 6kg pulver är lite overkill.

Sen skadar det inte att vi har egna dammar om det behöver fyllas tankbilar. Men det är bara ren bonus.

Om man har mer panik över "vad som skulle kunna hända" än så, så är det nog mer värt att lägga pengarna på lite KBT än att köpa utrustning för tusentals kronor. Sammankopplade brandvarnare + ett gäng brandsläckare är dock minimum tycker jag.
 
  • Gilla
Hylman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.