Märkligt att ha så hög lön och att maxbudget är 9 miljoner som också innebär att det inte finns några pengar till renovering.

Jobbar inte sambon?

Jag förstår sambon i preferens av hus. Nya hus är ju jättetråkiga i jämförelse. Om vi inte nu tar extrema exempel.

Förstår också din synpunkt med läge.
Lång pendling varje dag är ju totalt döden.
Och bo ute i skogen är ju absolut inget jag velat göra.

Summerat så går ekvationen inte ihop.

Skönt att man inte vill bo i Stockholm 😁
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
Clarken37
J JohanLun skrev:
Nu finns ju som sagt inte interiörbilder. Med gamla hus är det viktigt att tänka att man INTE ska blåsa dem totalt. Byter man fönster, dörrar, trappor, golv mm är det inte längre ett gammalt hus utan bara ett hus utan charm och med sämre komfort och energiprestanda.

Om då taket är ok och grunden inte satt sig för mycket så är det ju el, vvs, bergvärme, kök och bad som är de stora sakerna. Ofta är dock inte alla av dessa nödvändiga att göra samtidigt. Alla andra rum ska man helst bara ta fram trägolv och måla om. Gör man det själv kostar det väldigt lite.

Det jobbigs med gamla hus är när någon tidigare bytt dörrar, fönster, foder osv och man måste återställa.

Ett slitet hus i originalutförande är jackpot!

Sen är det väl fråga om man kan leva i ett hus som inte är totalrenoverat när man flyttar in.
Så klart. De flesta har dock inredda källare med uppreglade väggar som är fuktskadade. Att blåsa en hel källare samt fixa grund, lägga om tak, uppvärmning, dra in vattenburen el, 2 badrum, kök, avlopp etc kostar på. Ofta är fasaden också dålig och i behov av byte.

Har man små barn och noll utrymme till eget arbete så blir det dyrt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37
M Mortsken skrev:
Märkligt att ha så hög lön och att maxbudget är 9 miljoner som också innebär att det inte finns några pengar till renovering.

Jobbar inte sambon?

Jag förstår sambon i preferens av hus. Nya hus är ju jättetråkiga i jämförelse. Om vi inte nu tar extrema exempel.

Förstår också din synpunkt med läge.
Lång pendling varje dag är ju totalt döden.
Och bo ute i skogen är ju absolut inget jag velat göra.

Summerat så går ekvationen inte ihop.

Skönt att man inte vill bo i Stockholm 😁
Sambon tjänar mindre än jag. Sen skulle vi i teorin kunna köpa för mer än 9 om jag tiggde hos banken
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Så klart. De flesta har dock inredda källare med uppreglade väggar som är fuktskadade. Att blåsa en hel källare
Vi pratar om några dagars arbete för att riva ut uppreglade väggar. Med normal timpenning blir det inte någon enorm kostnad.
Clarken37 Clarken37 skrev:
samt fixa grund,
Det kan bli väldigt dyrt om skadorna så stora att huset måste pallas upp och grunden göras om. Någon här på forumet som behövt göra detta? Dränering är dyrt men i alla fall möjligt att i förväg budgetera ganska exakt.
Clarken37 Clarken37 skrev:
dra in vattenburen el,
Jag föreslår att du inte drar in vattenburen el 😉
Clarken37 Clarken37 skrev:
2 badrum, kök, avlopp etc kostar på. Ofta är fasaden också dålig och i behov av byte.
Om grunden, fasaden och taket alla är slut samtidigt är det inget normalt hus. Då är det ett rivningsobjekt. Sådana brukar kunna identifieras på diverse bilvrak på tomten.
Clarken37 Clarken37 skrev:
Har man små barn och noll utrymme till eget arbete så blir det dyrt
Det är helt sant. Personer utan barn - eller med fantastiskt lugna barn - förstår inte hur lite man klarar att göra med vilda småbarn hemma.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Sambon tjänar mindre än jag. Sen skulle vi i teorin kunna köpa för mer än 9 om jag tiggde hos banken
Köp ett hus som ungefär det du länkade. Renovera för 1M på löpande. Gör resten efter hand.

Rätt val tror jag gör du kommer rätt långt med en mille.

Men, igen, vill man blåsa allt och ha nystandard är du inte rätt för ett sekelskifteshus och ett sekelskifteshus inte rätt för dig.

Man ska vilja skrapa och måla fönster med linoljefärg, såpskura golv som har springor. Acceptera att det är lite snett och golvdrag.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Clarken37
H HenrikHuslöse skrev:
Vi pratar om några dagars arbete för att riva ut uppreglade väggar. Med normal timpenning blir det inte någon enorm kostnad.

Det kan bli väldigt dyrt om skadorna så stora att huset måste pallas upp och grunden göras om. Någon här på forumet som behövt göra detta? Dränering är dyrt men i alla fall möjligt att i förväg budgetera ganska exakt.

Jag föreslår att du inte drar in vattenburen el 😉

Om grunden, fasaden och taket alla är slut samtidigt är det inget normalt hus. Då är det ett rivningsobjekt. Sådana brukar kunna identifieras på diverse bilvrak på tomten.

Det är helt sant. Personer utan barn - eller med fantastiskt lugna barn - förstår inte hur lite man klarar att göra med vilda småbarn hemma.
1. Handlar ju om att renovera. Inte bara riva ut. Utan källare som boyta blir det inget kvar att bo på.

2. Att taket är slut (så att man måste lägga om hela sponten) delar av fasaden dålig samt grundmuren är full av bomljud och källaren har för hög fukt är standard. 9 av 10 hus jag ser i norrort har dessa problem. Precis som huset på länken hade.

När jag är hemma med barnen är jag glad om jag ens har möjlighet att hänga tvätt. Och vi har tyvärr inga föräldrar som klarar av att passa barn
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
När jag är hemma med barnen är jag glad om jag ens har möjlighet att hänga tvätt.
Du bör nog fundera på hyresbostad istället om ni inte har råd att köpa det ni önskar och inte har förmåga att renovera själv eller ens kan få hjälp med barnvakt under renoveringen.
 
  • Gilla
Kling 1 och 2 till
  • Laddar…
Clarken37
F fribygg skrev:
Du bör nog fundera på hyresbostad istället om ni inte har råd att köpa det ni önskar och inte har förmåga att renovera själv eller ens kan få hjälp med barnvakt under renoveringen.
Eller bara köpa något som är renoverat? Varför ska jag vara tvungen att ta en hyresbostad?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Eller bara köpa något som är renoverat? Varför ska jag vara tvungen att ta en hyresbostad?
Du har ju inte de ekonomiska resurser som krävs för att köpa det ni önskar.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
F fribygg skrev:
Du har ju inte de ekonomiska resurser som krävs för att köpa det ni önskar.
Chansen att hitta en hyresbostad som är lika bra eller bättre än det vi faktiskt har resurser till är obefintlig
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
2. Att taket är slut (så att man måste lägga om hela sponten) delar av fasaden dålig samt grundmuren är full av bomljud och källaren har för hög fukt är standard. 9 av 10 hus jag ser i norrort har dessa problem. Precis som huset på länken hade.
Du säger att 9 av 10 hus i några av Sveriges dyraste områden är i dåligt skick?
 
  • Haha
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Clarken37
H HenrikHuslöse skrev:
Du säger att 9 av 10 hus i några av Sveriges dyraste områden är i dåligt skick?
9 av 10 av de äldre husen i Norrort som jag har sett på marknaden ja. Prisspann upp till 9m iaf.

Problemet är väl att de områden i Sthlm som har stor koncentration äldre hus är de dyraste.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Chansen att hitta en hyresbostad som är lika bra eller bättre än det vi faktiskt har resurser till är obefintlig
Bo kvar då.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Problemet är väl att de områden i Sthlm som har stor koncentration äldre hus är de dyraste.
Över din budget, byt ort?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Bra exempel på hur det ser ut i norrort på äldre hus;

[länk]

Denna kåk kollade jag snabbt på och skicket var total katastrof. Det vet man när de inte ens lägger upp invändiga bilder på hemnet. Att renovera upp denna i riktigt bra skick kommer kosta 4-5 msek minst. Därav utgångspriset.

Men eftersom det är så ovanligt med hus i norrort som är äldre och vackra blir folk tokiga och denna budades upp 1,3msek
Ser ju riktigt fett ut, fin trädgård, inget fel på taket vad man ser på bild, gammalt hus har säkert inte haft allvarlig fuktskada i grunden då de visste förr var och hur man skall bygga och om inte skulle inte huset stå kvar så fint idag. Det är säkert mycket att göra inomhus om man vill men har man inte jättehöga krav på modernt boende (som ju inte din fru har hon vill ju bo i sekelskift) kan man bo där och bara byta vitvaror som gått sönder och ägna all tid åt barnen och börja renoveringar pö om pö om några år när ungarna ändå inte vill va hemma. Har du inte tittat på vad frugan tittar på, finns exempel på familjer som köper jättegamla hus i italien och låter gamla spruckna tapeter och sprickor va kvar, ställer bara in en svindyr soffa så ser det exakt ut på bild som på sociala medier så som din fru antagligen vill.
Så kan du ju bo kvar där norr om stan å puttra i bilköer in till vasastan med bil exakt som du vill, frid å fröjd i äktenskapet. 😁
 
  • Älska
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.