H HenrikHuslöse skrev:
Eller var lite wild and crazy: strunta i budget och offerter och ta allt på löpande räkning med bra folk och bli glatt överraskad av hur billigt det blev. 😎
Jag är övertygad att man får mer kvalitetsjobb för pengarna om man kör löpande. Givet att man har ett gäng man litar på som inte försöker blåsa en.
Har man lite kompetens som företagare så saltar man kalkylen för fastprisjobb så att det finns marginal för felberäkningar och små misstag, men man fakturerar ju inte mindre när allt gick som på räls.
På löpande räkning så betalar man ett rättvist pris samtidigt som man kan fokusera på det som verkligen behöver göras, istället för att följa en plan som gissades ihop innan man ens plockat fram kofoten.
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
9 av 10 av de äldre husen i Norrort som jag har sett på marknaden ja. Prisspann upp till 9m iaf.

Problemet är väl att de områden i Sthlm som har stor koncentration äldre hus är de dyraste.
Problemet är nog som sagt att många av de äldre husen byter ägare sällan. Om man tar bort de som totalrenoveras och säljs efter ett par år, ofta av folk som antingen jobbar med bygg och görs i spekulationssyfte eller instagramfruarna med obegränsad budget (båda kategorierna kommer säljas dyrt) så är det ofta sådana som bebotts längre av samma personer. Då är de ofta lite slitna. Men det fina med gamla hus är att de ofta är rejält byggda. Man behöver och ska inte "blåsa" sådana hus!

Jag tror att om du bara glömmer Täby och Danderyd och accepterar några av de andra områdena i norrort som fortfarande bebos av oerhört många människor som har råd med hus för 15-20M (men utblandat med vanligt folk i 6M villor och lite hyresrätter) så kommer ni hitta något för 8 som går att renovera för 1 och inte vara klart men vara helt ok att bo i.

Själv prioriterar jag nära till stor väg och nära till spårbunden trafik, ingen buss först. Det tar bort 20 minuters "bytestid" om man åker kollektivt. Max 10 minuter promenad till stationen. Du är på Odenplan på i snitt mindre än en halvtimme efter du går ut genom dörren utan att titta på några tidtabeller. Gamla stationssamhällen har ofta de finaste kvarteren av sekelskifteshus. För det är inte kul att alla hus runtomkring är "fula" även om eget hus är vackert. Tyvärr är det grannarnas hus man ser när man tittar ut... :D
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det här ser ut som det inte behöver renoveras och kanske hade landat inom er budget... (Det såg iofs ovanligt prisvärt ut för området när jag tittar på bilderna)

[länk]
Wow otroligt nice, det där är ju drömmen en annan aldrig kommer få, inom eller utom sthlm. Men vad såldes det för?
 
R Radhussemlan skrev:
Ändå är det många som gör det, tänka sig.
(Nej jag sluta pendla för 40 år sen)
Så alla dina åsikter är inaktuella alltså?
 
R Radhussemlan skrev:
Wow otroligt nice, det där är ju drömmen en annan aldrig kommer få, inom eller utom sthlm. Men vad såldes det för?
Skulle du hänga kvar här alltså?å🤣
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Wow otroligt nice, det där är ju drömmen en annan aldrig kommer få, inom eller utom sthlm. Men vad såldes det för?
11.575
Det brukar inte "färdiga" hus gå för tror jag, jag följer marknaden i området när jag ser äldre hus säljas. Jag tror detta ligger på en skafttomt vilket nog drar ned priset.
Men. Det visar att det går att få ett hus i hyfsat område i norrort i ts budget.
Jag tror det är svårt komma väldigt mycket lägre nu. Radhus kostar 6 i detta område. Två "vanliga" välbetalda akademiker med lite insats kan köpa ett sådant hus som i länken om de stretchar.

Jag trivs i området och känner inte att det är kriminella som bor här. Men givetvis finns områden några km bort som är mindre bra.
 
  • Gilla
Radhussemlan
  • Laddar…
Varför skulle skafttomt dra ner priset? Den enda nackdelen med skafttomt är att det är mer snö att röja men det löser man enkelt med en stor snöslunga. Den stora fördelen är att man inte hör något av trafiken på gatan. Grannfrun som är städpedant störs mycket av damm från bilarna på våren innan kommunen har sopat upp allt gruset, själva sopningen är också en störning för de som är känsliga för sånt. Grannhuset fungerar som bullerplank för oss på skafttomt.
 
Appendix Appendix skrev:
Så alla dina åsikter är inaktuella alltså?
Nä varför skulle de det? Säger bara att just jag slutade pendla var dag till sthlm för ca 40 år sen (å efter det går tåget fortare inte långsammare). Sen har jag åkt den där sträckan kanske tusen ggr efter det i jobbet och privat, och förutom det träffar jag folk som pendlar typ varje vecka. Tror det är lite mer erfarenhet än den BS-killen som kört en gång i rusningstrafik och tror han vet bättre. 😂 ja det var ju du ja 😆
 
Redigerat:
A
J JohanLun skrev:
Problemet är nog som sagt att många av de äldre husen byter ägare sällan. Om man tar bort de som totalrenoveras och säljs efter ett par år, ofta av folk som antingen jobbar med bygg och görs i spekulationssyfte eller instagramfruarna med obegränsad budget (båda kategorierna kommer säljas dyrt) så är det ofta sådana som bebotts längre av samma personer. Då är de ofta lite slitna. Men det fina med gamla hus är att de ofta är rejält byggda. Man behöver och ska inte "blåsa" sådana hus!

Jag tror att om du bara glömmer Täby och Danderyd och accepterar några av de andra områdena i norrort som fortfarande bebos av oerhört många människor som har råd med hus för 15-20M (men utblandat med vanligt folk i 6M villor och lite hyresrätter) så kommer ni hitta något för 8 som går att renovera för 1 och inte vara klart men vara helt ok att bo i.

Själv prioriterar jag nära till stor väg och nära till spårbunden trafik, ingen buss först. Det tar bort 20 minuters "bytestid" om man åker kollektivt. Max 10 minuter promenad till stationen. Du är på Odenplan på i snitt mindre än en halvtimme efter du går ut genom dörren utan att titta på några tidtabeller. Gamla stationssamhällen har ofta de finaste kvarteren av sekelskifteshus. För det är inte kul att alla hus runtomkring är "fula" även om eget hus är vackert. Tyvärr är det grannarnas hus man ser när man tittar ut... :D
Helt rätt angående avstånd till Tåg. Tittar man tex på Österskär är det en otrolig skillnad mellan att ha 5-10 promenad till tåget mot 30 minuter där man måste ta en buss dit som går 2 ggr i timmen. Visst man kan cykla 2 månader om året när vädret är ok men ej annars.

Men jag tänker även på när barnen är äldre. Bor man i Österskär är man rätt ”cut off”. Vill de gå på gymnasiet i stan är det en jävla bit för stackarna att ta sig. Eller när de ska festa etc. Österåker gymnasium är känd som en smärre katastrof tex även om skärgårdsgymnasiet är bättre. I Täby tex finns inga sådana nitlotter.

Sist jag var i Åkersberga C var det en rejält deppig upplevelse. Röken av braj låg tung vid utgångarna.

Österskär är dock väldigt fint och närjeten till havet är ett enormt plus. Vallentuna känns som man bor vid världens ände. Finns i princip ingenting att göra där.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Bra exempel på hur det ser ut i norrort på äldre hus;

[länk]

Denna kåk kollade jag snabbt på och skicket var total katastrof. Det vet man när de inte ens lägger upp invändiga bilder på hemnet. Att renovera upp denna i riktigt bra skick kommer kosta 4-5 msek minst. Därav utgångspriset.

Men eftersom det är så ovanligt med hus i norrort som är äldre och vackra blir folk tokiga och denna budades upp 1,3msek
Avd ”man betalar för tomten”

Inte ovanligt tyvärr. Många äldre fastighetsägare låter husen förfalla så pass att de i princip har noll i värde
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Eller bara köpa något som är renoverat? Varför ska jag vara tvungen att ta en hyresbostad?
Hyresbostad med samma ytor som en villa kostar MINST 25.000
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hyresbostad med samma ytor som en villa kostar MINST 25.000
Är det inte att föredra i TS fall? Om man inte kan/ vill renovera själv och inte har råd att köpa det man önskar måste det väl vara bättre att hyra och kunna säga upp kontraktet utan att förlora miljontals kronor Dryga 25 000kr/ mån för att bo i en kåk som inte kan köpas<9 mille verkar väl inte så blodigt om man har goda löpande intäkter som TS och inte vet om man ska bo kvar utan kanske måste flytta efter skilsmässan?
 
Clarken37 skrev:
Helt rätt angående avstånd till Tåg. Tittar man tex på Österskär är det en otrolig skillnad mellan att ha 5-10 promenad till tåget mot 30 minuter där man måste ta en buss dit som går 2 ggr i timmen. Visst man kan cykla 2 månader om året när vädret är ok men ej annars.

Men jag tänker även på när barnen är äldre. Bor man i Österskär är man rätt ”cut off”. Vill de gå på gymnasiet i stan är det en jävla bit för stackarna att ta sig. Eller när de ska festa etc. Österåker gymnasium är känd som en smärre katastrof tex även om skärgårdsgymnasiet är bättre. I Täby tex finns inga sådana nitlotter.

Sist jag var i Åkersberga C var det en rejält deppig upplevelse. Röken av braj låg tung vid utgångarna.

Österskär är dock väldigt fint och närjeten till havet är ett enormt plus. Vallentuna känns som man bor vid världens ände. Finns i princip ingenting att göra där.
Man ska komma ihåg att Vallentuna (och Kyrkbyn) ligger långt från E18 ovh E4.

Så varje gång man ska nånstanns med bil kan man börja med en kvart. Minst. För komma ut på en större väg. Samma från Åberga.

Råkar komma ut snabbt på E18 från där jag bor och det gör massor. 30 minuter till östermalm om ej rusning.

När man letar boende måste man provköra sträckorna. Många som köpte under pandemin sitter nu fast med lång pendlingstid och priser som är ned 30%
Ska de ta ett ledande jobb med bra lön som kräver mer kontorsnärvaro måste de flytta

Gäller landet mot Norrtälje. Men även Enköping och Nyköping.
Du låser in dig och skilsmässa/arbetslöshet ger större risker än om du bodde centralare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.