Mitt i Skåne känns rätt skönt med skogen som granne i utkanten av byn.
På 1 timme kommer jag över hela Skåne och en bit upp i Småland.
Lite drygt 1 timme så är vi i Danmark också med deras löner.
För min del i ett litet samhälle så 2 minuter till stor idrottsanläggning med alla sporter.
3 minuter till skola och arbete.
10 minuter till affärer och tåg som går en gång i halvtimmen alla siffror gående, bil är inte lönt:)
Byggde nytt hus på 150 kvm med 70 kvm dubbelgarage med riktigt bra standard för under 4 mille för 4 år sen inklusive tomt som köptes för några år sen.
Då snackar vi bra Siemens vitvaror, helkaklade badrum, stort skjutparti mot överbyggd altan, solceller på taket, enstavs parkett osv.
Lite mindre lön men ett bra liv för både små och stora personer:)
Sen passar det inte alla men sitta i bilkö 1 timme om dan som vissa får göra i Stockholm känns inte lockande för mig som sitter och lyssnar på fåglarna i bakgrunden.

Redigerar också in en stor täljstens kamin och ryggåstak i summan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Täby Kyrkby passar rätt bra in. Pendlingen är inte bra men inte katastrof. Synd att det inte finns någon trevlig sjö i närheten. Vallentunasjöns vattenkvalitet är ökänd. Det sura med roslagsbanan är att den ”bara” går till tekniska där man måste hålla på och byta. Jobbar man nära centralen eller tex Odenplan så är ju pendeln från Väsby och Sollentuna där på ett kick medan det blir mycket meckigare med roslagsbanan.

Har tittar en del där och det finns ju en del äldre kåkar men då upplever jag skicket som smått bedrövligt.

[länk]

Denna tex har ju ett besiktningsprotokoll som är som en telefonkatalog med godsaker. Pallar inte det. Sen ligger ju huset jämte något enormt komplex som drar ned priset.

sekelskifte av bättre snitt och standard går för +10 msek
Men detta är väl om det inte är budgivning utrymme för 2MSEK i renovering om jag förstod gränsen på 9M.

Som prisläget är nu är det väl svårt hitta något för detta pris (7M) som är nyrenoverat. Ens i de orter du skyr, som tex Sollentuna där jag bor kostar nog husen 10 om de har lite klass, ok läge och i skapligt skick.

Dessutom, besiktningsprotikoll ser ofta värre ut på gamla hus utan att det behöver betyda att man måste ändra allt. Tyckte inte det var förskräckande.
 
Clarken37 skrev:
En annan aspekt är

En aspekt till. Att flytta till tex Huddinge skulle kosta oss runt 50k mer om året enkom pga den ökade kommunalskatten
Jag förstår fortfarande inte riktigt helheten. Ni har inte råd med sekelskifteshuset, men du säger att det är 50k högre kostnad att flytta till Huddinge. Nu kanske jag räknar fel, men jag får vid snabbt överslag att ni då ligger på runt 2,5M i inkomst. Inga större utgifter säger du. Samtidigt finns inte pengarna till huset? Hade jag haft den inkomsten hade jag haft våra hundra hektar med mark och byggnader fria från lån på två år utan att dra ner på befintliga omkostnader och nöjen.

Förstår faktiskt inte riktigt vart tråden skall leda. Hade det funnits ett fint sekelskifteshus på bästa läge i Stockholm med gångavstånd till allt du vill ha men för en spottstyver, så visst. Antingen se till att sikta in sig på något och se till att spara ihop så att det går att köpa i framtiden, eller kompromissa nu idag.
 
  • Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Inte en chans i helsike att du, dörr till dörr, tar dig från hus i Nyköping till adresser i innerstan på en timme. Speciellt inte rusning.

Sj-tåget tar 1 timme och 2 minuter mellan Sthlm C och Nyköping C. Du lär lätt ha 20 min till tågstationen ink buffert. Sen 20 min till från Sthlm C dit du ska. Du är snarare uppe på 2 timmar enkel resa än 1 timme.

Då har jag inte ens berört problematiken med att SJ tågen är ungefär lika pålitliga som Christer Pettersson var på systemet.

Folk ska alltid vara så sjukt överoptimistiska när det kommer till pendling.
Nu bor jag ju i Roslagen och har inte barn

Men förstår inte dessa lallare som tjatar om Nyköping och Enköping som ”nära” kommuner.
Var på roadtrip och körde ner när det var lite trafik förbi södertälje.

Det kändes snarare som det är två timmar till nyköping om man jobbar där jobben finns i Sthlm (innerstan eller norrort)

Då är det väsentligt mycket smidigare att ta smällen med Österåker (som dock även har problem med sprängningar i sitt ”ghetto” med)

Jag bor på landet vilket är underbart när man inte har barn. Att ha barn och bo som jag bor är antingen att man är taxi hela fritiden eller så sitter barnen hemma utan vänner. Jag har ett par bekanta som flyttat in till täby/österåker när deras barn blivit i skolåldern just för att det är ett handikapp för barnen att bo helt isolerat.

Med det sagt så börjar ju Roslagsbanan bli färdigrenoverad.
Men om man pratar fina sekelskifteshus med nära till kommunikationer så hamnar man likförbannat på rätt stora pengar
Jag tycker mig ha rätt koll på vallentuna/österåker/norrtälje vad gäller bostadsmarknaden och vågar säga att det inte går att fynda om man vill ha det där fina objektet. Då är det många andra som är och kollar.
Fynden är ofta fynd av en anledning.

För övrigt är bostadsmarknaden fortfarande på paus. Det är extremt många som vill röra på sig men inte kan. För de har inte råd köpa det de vill ha. Och de vågar definitivt inte sälja innan de vet att de hittat nästa boende.

Det må vara som TS skriver att många i Sthlm har en fasad och ett liv de vill leva med bostadsaffärer. Men vad gäller boende har mängden som flyttar minskar enormt efter 2022. Iaf i min bekantskapskrets av överbetalda IT-folk.
Man får mindre för pengarna om man köper (upplever man). Man får sämre betalt när man säljer (upplever man). Samtidigt som man börjar inse att räntorna kanske inte går ner under 3,5…. Någonsinn igen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt helheten. Ni har inte råd med sekelskifteshuset, men du säger att det är 50k högre kostnad att flytta till Huddinge. Nu kanske jag räknar fel, men jag får vid snabbt överslag att ni då ligger på runt 2,5M i inkomst. Inga större utgifter säger du. Samtidigt finns inte pengarna till huset? Hade jag haft den inkomsten hade jag haft våra hundra hektar med mark och byggnader fria från lån på två år utan att dra ner på befintliga omkostnader och nöjen.

Förstår faktiskt inte riktigt vart tråden skall leda. Hade det funnits ett fint sekelskifteshus på bästa läge i Stockholm med gångavstånd till allt du vill ha men för en spottstyver, så visst. Antingen se till att sikta in sig på något och se till att spara ihop så att det går att köpa i framtiden, eller kompromissa nu idag.
Ja det TS söker finns ju inte

Budget 9 miljoner för sekelskliftes som inte innebär renovering och som är nära stan…

Nä där konkurrerar man ju med folk med mer pengar.

En god vän sitter i Edsviken i ett fint sekelskifteshus som ”inte behöver renoveras”.

Efter att de renoverat för ett par miljoner är det nu värt runt 15…

Detsamma var väl enskede för fem år sen. Orenoverade sekelskifteshus gick för 6 miljoner.
Efter att de renoverats i flera år gick de för 13….
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A
tensiden tensiden skrev:
Jag förstår fortfarande inte riktigt helheten. Ni har inte råd med sekelskifteshuset, men du säger att det är 50k högre kostnad att flytta till Huddinge. Nu kanske jag räknar fel, men jag får vid snabbt överslag att ni då ligger på runt 2,5M i inkomst. Inga större utgifter säger du. Samtidigt finns inte pengarna till huset? Hade jag haft den inkomsten hade jag haft våra hundra hektar med mark och byggnader fria från lån på två år utan att dra ner på befintliga omkostnader och nöjen.

Förstår faktiskt inte riktigt vart tråden skall leda. Hade det funnits ett fint sekelskifteshus på bästa läge i Stockholm med gångavstånd till allt du vill ha men för en spottstyver, så visst. Antingen se till att sikta in sig på något och se till att spara ihop så att det går att köpa i framtiden, eller kompromissa nu idag.
3% av 2,4 msek är 75k. Inte 50k.

Jo pengarna finns väl till just det objektet jag länkade. Det är ”prisvärt” pga det konstiga komplexet bredvid och att det med entreprenör sannolikt kostar 2-3 att få det i bra skick.

Sen det här med att köpa ett hus där allt ska blåsas och bos i andra hand med familjen i månader är ingen höjdare. En relationsdödare
 
A
Appendix Appendix skrev:
Nu bor jag ju i Roslagen och har inte barn

Men förstår inte dessa lallare som tjatar om Nyköping och Enköping som ”nära” kommuner.
Var på roadtrip och körde ner när det var lite trafik förbi södertälje.

Det kändes snarare som det är två timmar till nyköping om man jobbar där jobben finns i Sthlm (innerstan eller norrort)

Då är det väsentligt mycket smidigare att ta smällen med Österåker (som dock även har problem med sprängningar i sitt ”ghetto” med)

Jag bor på landet vilket är underbart när man inte har barn. Att ha barn och bo som jag bor är antingen att man är taxi hela fritiden eller så sitter barnen hemma utan vänner. Jag har ett par bekanta som flyttat in till täby/österåker när deras barn blivit i skolåldern just för att det är ett handikapp för barnen att bo helt isolerat.

Med det sagt så börjar ju Roslagsbanan bli färdigrenoverad.
Men om man pratar fina sekelskifteshus med nära till kommunikationer så hamnar man likförbannat på rätt stora pengar
Jag tycker mig ha rätt koll på vallentuna/österåker/norrtälje vad gäller bostadsmarknaden och vågar säga att det inte går att fynda om man vill ha det där fina objektet. Då är det många andra som är och kollar.
Fynden är ofta fynd av en anledning.

För övrigt är bostadsmarknaden fortfarande på paus. Det är extremt många som vill röra på sig men inte kan. För de har inte råd köpa det de vill ha. Och de vågar definitivt inte sälja innan de vet att de hittat nästa boende.

Det må vara som TS skriver att många i Sthlm har en fasad och ett liv de vill leva med bostadsaffärer. Men vad gäller boende har mängden som flyttar minskar enormt efter 2022. Iaf i min bekantskapskrets av överbetalda IT-folk.
Man får mindre för pengarna om man köper (upplever man). Man får sämre betalt när man säljer (upplever man). Samtidigt som man börjar inse att räntorna kanske inte går ner under 3,5…. Någonsinn igen.
Nej så är det. Problemet är väl också att antalet gamla vackra hus i norrort går att räkna på handens ena fingrar. Det mesta är 70-80 tal som knappast är känt för sina vackra byggnader om man säger så. Hus byggda 2000 och framåt är i min mening 100 gånger trevligare än allt mellan 60-90. Sen när man går längre bak växer de äldre husen igen.

Ett annat område jag egentligen tycker är vackert och har bra läge är Svinninge. Men kan inte vara lätt att varken ha barn eller växa upp där. Mitt i skogen och noll kommunikationer. Man blir taxichafför for life
 
A
Clarken37 skrev:
Nej så är det. Problemet är väl också att antalet gamla vackra hus i norrort går att räkna på handens ena fingrar. Det mesta är 70-80 tal som knappast är känt för sina vackra byggnader om man säger så. Hus byggda 2000 och framåt är i min mening 100 gånger trevligare än allt mellan 60-90. Sen när man går längre bak växer de äldre husen igen.

Ett annat område jag egentligen tycker är vackert och har bra läge är Svinninge. Men kan inte vara lätt att varken ha barn eller växa upp där. Mitt i skogen och noll kommunikationer. Man blir taxichafför for life
Jag tror att en stor del av min problematik också bottnar i att vi är väldigt måna om andrahandsvärdet.

Att hitta ett hus där vi känner att ”här ska vi leva hela livet” känns omöjligt inom en rimlig budget. 52% av alla giftermål leder till skilsmässa, det ger rätt dåliga odds. Risken att vi köper något vi inte känner är fantastiskt är hög

Att köpa ett hus och plöja ner pengar i det man inte får tillbaka med stor sannolikhet känns skrämmande.

I den absoluta merparten av alla Sveriges områden, även rätt nära storstäderna, kostar totalentreprenad av ett nytt fint hus mer än vad du någonsin kan få för det (justerat för inflation)
 
Den här kåken i Norrviken har sålts tror jag 4 ggr på de tio år vi har bott här. Den började på 8.5 och såldes senast för 13. Som jag minns var den helt ok första gången den såldes, nyrenoverat kök osv. Har varit och kikat på tror jag alla visningar. Sist var den lite till-lyxad med kakelugn och nå marmor dressingroom.

https://susannepersson.se/salda/friliggande-villa-tunvagen-19-sollentuna/

Man kan ju tänka sig något lite mindre än detta som ändå borde kunna vara ok.

Ganska många hus kostar i dessa trakter här, trots att Malmvägen ligger två stationer bort. Sen gränsar ju Sollentuna mot tex Danderyd, så de som bor några hundra meter från varandra har ju lika nära till Malmvägen så att bara jämföra kommunens namn funkar inte. Det är stora skillnader inom kommunerna, även om skillnaderna i Sollentuna är större än i Täby.

Men jag tror ni får öka budgeten eller sikta på något av de kommuner där även normalinkomsttagare bor.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu bor jag ju i Roslagen och har inte barn

Men förstår inte dessa lallare som tjatar om Nyköping och Enköping som ”nära” kommuner.
Var på roadtrip och körde ner när det var lite trafik förbi södertälje.

Det kändes snarare som det är två timmar till nyköping om man jobbar där jobben finns i Sthlm (innerstan eller norrort)

Då är det väsentligt mycket smidigare att ta smällen med Österåker (som dock även har problem med sprängningar i sitt ”ghetto”
Nja, jag lovade att inte skriva mer men nu tvingar du mig, tåget tar ca en timme, jobbar du centralt är du på jobbet på under en å en halv timme ledigt om inget växelfel eller löv på spåret etc inträffat. De som bilpendlar åker innan 06.00 för å undvika värsta köerna men helst inte norr om stan, dock pendla min fru till arlanda ett tag men bara en gång i veckan så.... Det är några hundra själar som pendlar som tycker det är värt, några har pendlat hela livet t o m, inte jag å inte TS så ber om ursäkt men måste rätta uppenbara fel. Hälsningar "lallaren" :D
 
För övrigt jag tittar också mycket på renovering och inredningsprogram men bara för det är roligt, inte för jag ska flytta, så din fruga kanske inte menar så mycket med det egentligen. :)
 
A
R Radhussemlan skrev:
Nja, jag lovade att inte skriva mer men nu tvingar du mig, tåget tar ca en timme, jobbar du centralt är du på jobbet på under en å en halv timme ledigt om inget växelfel eller löv på spåret etc inträffat. De som bilpendlar åker innan 06.00 för å undvika värsta köerna men helst inte norr om stan, dock pendla min fru till arlanda ett tag men bara en gång i veckan så.... Det är några hundra själar som pendlar som tycker det är värt, några har pendlat hela livet t o m, inte jag å inte TS så ber om ursäkt men måste rätta uppenbara fel. Hälsningar "lallaren" :D
”Om inte löv på spåret inträffat” :-D Kanske hänt något annat dramatiskt? som att vinden blåste eller vattnet var vått?
 
  • Haha
Radhussemlan och 2 till
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
Nja, jag lovade att inte skriva mer men nu tvingar du mig, tåget tar ca en timme, jobbar du centralt är du på jobbet på under en å en halv timme ledigt om inget växelfel eller löv på spåret etc inträffat. De som bilpendlar åker innan 06.00 för å undvika värsta köerna men helst inte norr om stan, dock pendla min fru till arlanda ett tag men bara en gång i veckan så.... Det är några hundra själar som pendlar som tycker det är värt, några har pendlat hela livet t o m, inte jag å inte TS så ber om ursäkt men måste rätta uppenbara fel. Hälsningar "lallaren" :D
Bullshit

Samtidigt ser man alla i media ”Det går inte att bo här”

Ska man bo i Nyköping ska man jobba där. Att tro att man kan jobba i Sthlm med familj och fritiv i Nyköpin, tjärp eller Enköping. Är rätt infantilt.

Har du barn och krävande jobb själv ens? Du bara raljerar om siffror alla vet inte stämmer
 
Clarken37 skrev:
”Om inte löv på spåret inträffat” :-D Kanske hänt något annat dramatiskt? som att vinden blåste eller vattnet var vått?
”SJ har ställt in trafiken. Spår på spåren”

Och som du nämnt… Kommunalskatten är i allra högsta grad relevant.

Som Lallaren inte ens ”hade tänkt på”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.