Hej! Vi tittar på att flytta om ett år, och det diskuteras friskt här hemma.

Min fru är VÄLDIGT nojig för villabränder, så hon vill i stort sett bara titta på enplanshus. Det gör att typ 70-80% av de lämpliga husen på marknaden faller bort.

Hon har ändå börjat öppna upp, om vi kan ha ett riktigt bra brandlarm och rätt utrustning hemma.

Så! Om man vill ta steget från "Jag köper ett trepack brandvarnare på Biltema, det räcker gott och väl" till nån slags "Brandskydd Deluxe Ultra 3000"-variant – var börjar man? Ska man ha brandsläkare i varje dörrpost, finns det konsulter att ta in, behöver man ett hemmalarm med uppkoppling till 112?

Hjälp, vad kan jag titta på för att lugna frun?
 
varför är enplan mer säker då?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
varför är enplan mer säker då?
Lättare att komma ur huset om man vaknar av att det brinner en massa.

Men oavsett om det är enplans eller femplats så söker jag tips på brandlarm och brandskydd. Tack!
 
Installera sprinkler i huset. Löser allt.
 
  • Gilla
jocke31 och 10 till
  • Laddar…
Rädslan för att bli instängd i ett brinnande rum är nog inte så rationell att man kan åtgärda den med teknisk utrustning. Men om ni tittar på hus kanske ni kan fundera över lösningar som kan göra det lättare att ta sig ut från övervåningen och ner till marken. Ett litet tak över en entré eller altan kan bli en säker väg ner till marken om det utförs smart och kompletteras med en fast stege. Jag gissar att problemet mest gäller sovrum på övre plan, så åtgärderna kan koncentreras dit.
 
  • Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att ett Ajaxlarm med branddeckare i samtliga rum är mer än tillräckligt för en vanlig villa, deras nya brandvarnare fungerar ju även i utrymmen med vattenånga såsom badrum/tvättstuga.

Vill man vara riktigt safe sätter man in lågtryckssprinkler men det är överkurs tycker jag…

En repstege är ofta mer än nog för att ta sig mer en våning.
 
  • Gilla
Marcus123456 och 4 till
  • Laddar…
Det här fick mig att börja tänka en del..
Du behöver ju då ett brandlarm som är trådburet för det första, som fungerar helt lokalt (inget moln eller nåt) och med backup-batteri vid strömavbrott.
Sprinklersystem låter ju bra men det är nog extremt dyrt att installera snyggt i en befintlig villa.
Brandstege kan man ju ha så det går att komma ner....
Om du vill installera själv så får du kolla på nåt system för proffs. Jag tror inte det är rätt väg att gå via typ Elgiganten.
Jag gissar - baserat på några offerter för larm jag fått men tackat nej till (jag fixade själv till slut) - att detta kan bli rätt dyrt.
Sprinklersystem vågar jag inte ens gissa men brandlarm som jag beskrivit ovan installerat med "paranoidpaket" alltså överdrivet som tusan gissar jag kostar 80 000 kr.
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det här fick mig att börja tänka en del..
Du behöver ju då ett brandlarm som är trådburet för det första, som fungerar helt lokalt (inget moln eller nåt) och med backup-batteri vid strömavbrott.
Sprinklersystem låter ju bra men det är nog extremt dyrt att installera snyggt i en befintlig villa.
Brandstege kan man ju ha så det går att komma ner....
Om du vill installera själv så får du kolla på nåt system för proffs. Jag tror inte det är rätt väg att gå via typ Elgiganten.
Jag gissar - baserat på några offerter för larm jag fått men tackat nej till (jag fixade själv till slut) - att detta kan bli rätt dyrt.
Sprinklersystem vågar jag inte ens gissa men brandlarm som jag beskrivit ovan installerat med "paranoidpaket" alltså överdrivet som tusan gissar jag kostar 80 000 kr.
Varför måste det vara trådburet? Det är ju inte så att trådlösa signaler störs ut av en brand?
 
  • Gilla
Johannesbook och 4 till
  • Laddar…
Men hur bor ni idag och varför skulle det bli värre om ni köper en villa?

En helt vanlig brandvarnare i varje rum borde räcka. Finns ju mer avancerade larm kopplat till central också men också mer sårbara.

Viktigaste måste vara förebyggande att elsystem och elektriska apparater är i gott skick och att ni inte slarvar med eld och stearinljus. Och sluta med sängrökande.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Varför måste det vara trådburet? Det är ju inte så att trådlösa signaler störs ut av en brand?
Nä men det är väl ändå mindre säkert? När jag pratade med folk om larm så sades det att det är säkrare med tråd, det är inte så mycket som kan bli fel med tråd till en central med batteri. Det behövs inte några mer system eller så som kan bli fel. Trådlöst så får du ju ha nåt nytt, wifi eller annat, som ju har massa egna problem i sig
Eller???🤔
 
  • Gilla
jannebmw och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Brandsläckare är inte speciellt dyrt heller. Går att ställa ut på flera platser.
 
  • Gilla
Petri12 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nä men det är väl ändå mindre säkert? När jag pratade med folk om larm så sades det att det är säkrare med tråd, det är inte så mycket som kan bli fel med tråd till en central med batteri. Det behövs inte några mer system eller så som kan bli fel. Trådlöst så får du ju ha nåt nytt, wifi eller annat, som ju har massa egna problem i sig
Eller???🤔
”Säkrast” är väl en basic brandvarnare som är helt fristående och inte beroende av Wi-Fi , trådat, moln, uppkoppling, el eller batteribackup
 
  • Gilla
mollanbrollan00
  • Laddar…
Om du ska ha ngt annat än sprinkler så ska det vara ett professionellt larm med avbrottsövervakningssystem. Annars är du aldrig säker. Billigare att skicka partnern på KBT.
 
  • Gilla
  • Haha
Kungen_283746 och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Stenhus med Nest Protect system (har egna batteribackup och är inte beroende av wifi, tråd och annat tjafs) och Fireball istället för brandsläckare. Rekommenderas, vi har det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
”Säkrast” är väl en basic brandvarnare som är helt fristående och inte beroende av Wi-Fi , trådat, moln, uppkoppling, el eller batteribackup
På ett sätt har du ju rätt om syftet bara är att man ska vakna vid brand men man skulle ju kunna tänka sig att en orolig person inte är säker på att han/hon hör en brandvarnare i andra änden av huset och att det är tryggare om man kan få signal i hela huset vid brand.......
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.