Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.

Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
Delar till en hemmagjord Sarfatti-lampkrona med ljuskällor, förberedda för montering på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komponenter till en Sarfatti-lampkrona under tillverkning, upplagda på ett svart arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av en otillverkad lampkrona med kablar och verktyg på en soffa, byggprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DIY-projekt av halvfärdig kopia av Sarfatti-lampkrona med 50 ljuskällor på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DIY svart Sarfatti-lampkrona med många tända ljuskällor på grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord kopia av Sarfatti-lampkrona med 50 ljuskällor hängandes i ett rum med högt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DIY Sarfatti-krona med 50 ljuskällor i storstuga med högt tak och vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Anderscurl och 42 till
  • Laddar…
Tjusig! Hur fick du upp den i taket?
 
B BJohan skrev:
Tjusig! Hur fick du upp den i taket?
Innan räcket vid loftets framkant byggdes så kunde en tillfällig plattform byggas av några reglar och en 2,5m plywoodskiva. Som en form av förlängning av loftet, sen kunde jag helt enkelt jobba från denna plattform med montage av fäste, lampa och kabeldragning.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.

Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
G Gabbe1 skrev:
Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.

Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jäklar vad snygg lampan blev! Passar perfekt i din fina stuga.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
R RolfRolf skrev:
Jäklar vad snygg lampan blev! Passar perfekt i din fina stuga.
Det är roligt att läsa!
Stort tack till dig för inspiration, support och måttuppgifter! Det hade nog inte blivit något lampbygge öht om du inte hade bidragit med det på ett generöst sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Något jag stört mig på länge är att jag saknat dörrstopp till ytterdörren. Det blåser ofta och eftersom dörrkarmen sitter 54mm innanför fasaden så kan den inte öppnas på vid gavel utan att det tar i och skapar brytkrafter i gångjärnen. Samtidigt vill jag inte ha någon lösning som gör att dörrblandet går tyngre. Så jag tog helt enkelt och tillverkade ett stopp. Funkar utmärkt.
Självtillverkad dörrstopp i metall står på ett arbetsbord i en verkstad med olika verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd ytterdörr i träfasad med nyinstallerat dörrstopp av metall monterat ovanför dörren. Dörrstoppet förhindrar att dörren blåser upp och orsakar skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har under det senaste året funderat på vad som skulle kunna pryda storstugans generösa takhöjd. I början på året så såg jag att användaren @RolfRolf här på forumet planerade att bygga en kopia på en gammal klassisk lampkrona, nämligen Sarfatti med 50 st ljuskällor. Jag blev genast förtjust i idén, både utseendet, storleken och tanken på att göra det själv tilltalade mig.

Material köptes in, delarna tillverkades och målades innan allt kunde kopplas. Jag underskattade hur många timmar bygget skulle ta, men resultatet blev å andra sidan bättre än vad jag hade föreställt mig.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
G Gabbe1 skrev:
Något jag stört mig på länge är att jag saknat dörrstopp till ytterdörren. Det blåser ofta och eftersom dörrkarmen sitter 54mm innanför fasaden så kan den inte öppnas på vid gavel utan att det tar i och skapar brytkrafter i gångjärnen. Samtidigt vill jag inte ha någon lösning som gör att dörrblandet går tyngre. Så jag tog helt enkelt och tillverkade ett stopp. Funkar utmärkt.
[bild]
[bild]
du kunde kanske ha målat dörren med magnetfärg också, om du vill ställa upp den? :)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Samtidigt vill jag inte ha någon lösning som gör att dörrblandet går tyngre.
Håller med om att det kan vara störande men samtidigt förhindrar det att dörren slår eller blåser upp vid tvärdrag eller kraftig vind. Det jag framförallt kan irritera mig på med de dörrstopp som monteras i dörr och karm är att de inte enkelt kan hakas loss från varandra utan man är låst vid en maximal öppningsvinkel på drygt 90°.
G Gabbe1 skrev:
Så jag tog helt enkelt och tillverkade ett stopp. Funkar utmärkt.
Smart och snyggt!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Snygg och smart design! 👍
Nåt sånt ska jag nog försöka mig på då befintliga 'arm, som sattes fast på nya ytterdörren av leverantören, slets av vid första blåsten. Dålig skit!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Loftet börjar ta form, nu återstår bara golvlister och luckor till kattvindarna.
Halvfärdigt loftbygge med en öppen kattvind, olika verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett loft under renovering med träpanel på väggarna och två fönster. Övre delen av väggen isoleras. Hammarverktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Loft under renovering med ljust träpanel på väggarna, två små fönster och trägolv. En öppning till kattvindsförvaring är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Loftet med svart räcke är nästan klart, en stege leder upp och det syns en svart kamin i förgrunden, bara golvlister och luckor till kattvindarna saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Loft under konstruktion med fönstervägg, svart räcke och ljus träpanel. Chandelier i taket och utsikt över grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar ett vindsutrymme under konstruktion med delvis synligt trä och vitmålade träpaneler på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnation av loft med vita träpaneler. Ett runt väggspegel på den bakre väggen och en trappa som leder upp till loftet syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 21 till
  • Laddar…
Hej @Gabbe1 och stort tack för att du har fullföljt tråden. Jag har själv ett väldigt liknande projekt och har med stor spänning sträckläst allt i tråden ikväll. Även jag är "om mig och kring mig" och blandar billiga nyköp med köp av överblivet material och begagnat. Mycket roligt bara det, och något som blivit lite av en sport.

Jag bygger 90 kvm + loft, dvs halvt ryggåstak. En skillnad är att jag har krypgrund (på sand), med ca 80 cm höjd samt att jag kommer att ha ventilation med FTX. Dessutom carport med förrådsdel.

Min budget ligger på 800' inkl tomt :)
 
  • Gilla
texas67 och 5 till
  • Laddar…
Hej,
Kul att höra att tråden inspirerar andra till liknande projekt!

Jag kan totalt relatera till tillfredställelsen i att försöka bygga billigt. Om du lyckas bygga det du beskriver för 800k så gör du det bra, även om du får tomten gratis så gör du det fortfarande bra.

Skapa gärna en byggtråd här, jag är övertygad om att många med mig skulle vilja följa din resa.
 
  • Gilla
1234bjorn och 8 till
  • Laddar…
Jag vill också passa på att berömma dig för din stora ödmjukhet i dina inlägg. Skön inställning och inspirerande läsning!
 
  • Gilla
Gabbe1 och 4 till
  • Laddar…
Joachim Ljungquist Joachim Ljungquist skrev:
Hej @Gabbe1 och stort tack för att du har fullföljt tråden. Jag har själv ett väldigt liknande projekt och har med stor spänning sträckläst allt i tråden ikväll. Även jag är "om mig och kring mig" och blandar billiga nyköp med köp av överblivet material och begagnat. Mycket roligt bara det, och något som blivit lite av en sport.

Jag bygger 90 kvm + loft, dvs halvt ryggåstak. En skillnad är att jag har krypgrund (på sand), med ca 80 cm höjd samt att jag kommer att ha ventilation med FTX. Dessutom carport med förrådsdel.

Min budget ligger på 800' inkl tomt
Är det 800tkr med alla avgifter så som bygglov, anslutningsavgift till mm? Enbart avgifter, tillstånd till allt och alla kan ju ligga på 500tkr. Men starta gärna en egen tråd så slipper vi kapa gabbes 👌😃
 
P Pappa1986 skrev:
Är det 800tkr med alla avgifter så som bygglov, anslutningsavgift till mm? Enbart avgifter, tillstånd till allt och alla kan ju ligga på 500tkr. Men starta gärna en egen tråd så slipper vi kapa gabbes 👌😃
Jo, jag ska nog skapa en tråd.

Jag köpte en hyfsat byggklar tomt på 1600 kvm med kommunalt V/A och framdraget bredband för 44 000 kr :)
Bygglovet kostade 24 000 kr.
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.