Jag tänkte installera en kanalfläkt som suger luft från både badrum och tvättstuga på låg fart. Men så skulle jag vilja ha en fuktstyrning på den så att när man duschar i badrummet så ökar den ventilationen, finns det några bra fuktstyrningar som man kan fälla in i en dosa i badrummet.Tänkte ha Eljo trend på övriga brytare så det vore ju snyggt att ha något liknande, nån som känner till nåt sånt?

PAX finns med inbyggd fuktstyrning, tex PAX 231

Jo den är säkert bra men jag har en kanalfläkt som är inbyggd i väggen så jag måste ha en separat fuktstyrning som jag helst vill montera i en dosa, några idéer om det?

Ok missuppfattade dig!

1. För de som läser resonemanget och är intresserade av Paxfläktar
Pax 230/ 231 (den senare med tillbehören) är fuktstyrd
Pax 260 är kopplad för ställbart grundflöde (går alltid) och har dessutom fuktstyrning dvs. när inställd fukthalt överskrids så starta fläkten med högre hastighet tills dess att fukthalten gått ner till inställd (önskad) nivå.
Nackdelen med båda dessa (jag har båda och testat) är att det finns ingen skala så man vet vilken fukthalt man ställt in på utan detta måste man testa sig fram till/ mäta.
2. För kanalfläktar så kontakta www.liljengrens.se (Göteborg). de har säkert en enkel och billig lösning. Jag har haft stor hjälp av dom och även köpt därifrån.

v-g skrev:
[länk]

Hygrostat är det du letar efter så kanske du kan göra dig förstådd ;)
Det kanske blir lättare att hitta då ja när men vet vad det heter :)

Hej.
Köpte en PAX 990 på http://www.smarthem.se, fraktfritt och allt :)
Har inte fått den installerad än dock då badrummet inte är klart än.

När jag var i kontakt med PAX på deras support (tel. 0157/75603) nämnde dom att det går att koppla
den (PAX 990) med en varvtal och effektregulator. Se t.ex: http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=9302447

Då kan du få 2 olika lägen. Jag kommer använda en PAX K100M till kanalfläkt.
Jag har köpt in dessa grejor men kommer bara köra på en fuktstyrd hastighet.

/Ola

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.