P paralun skrev:
Nej inte till "gökungar" som till Danmark och Tyskland som undergräver hela EU's energiförsörjning inkl CO2 mål. Annars är det mycket bra och en överlevnadsfråga för Europa. Ett antal SMR-reaktorer smart placerade i olika länder så har vi en mycket stark energiförsörjning och kan hänga på racet med USA samt Kina.
Om vi ska ha handelsrestriktioner mot Danmark och Tyskland blir det inte många länder kvar att handla med.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Om vi ska ha handelsrestriktioner mot Danmark och Tyskland blir det inte många länder kvar att handla med.
Jo hela världen... och vi undergräver vår egen industri med volatila elpriser som skapas av för lite planerbar elproduktion. (vinterhalvåret)

Sen Tyskland är ju en utmaning och de är då den stora motorn inom EU men det är hög tid att de lägger ner sitt motstånd mot kärnkraft. Vi får se hur det går i EU-Bryssel... verkar gå något trögt mellan de vinnande partierna i EU-valet att komma överens.
 
P paralun skrev:
Jo hela världen... och vi undergräver vår egen industri med volatila elpriser som skapas av för lite planerbar elproduktion. (vinterhalvåret)

Sen Tyskland är ju en utmaning och de är då den stora motorn inom EU men det är hög tid att de lägger ner sitt motstånd mot kärnkraft. Vi får se hur det går i EU-Bryssel... verkar gå något trögt mellan de vinnande partierna att komma överens.
Om vi betraktar Tyskland och Danmark som "ovärdiga" eller "olämpliga" handelspartners blir det inte många andra länder kvar att handla med. Kina? Diktatur. USA? Rasister. Israel? Folkmördare? Ungern? Odemokratiska. Osv, osv.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Om vi betraktar Tyskland och Danmark som "ovärdiga" eller "olämpliga" handelspartners blir det inte många andra länder kvar att handla med. Kina? Diktatur. USA? Rasister. Israel? Folkmördare? Ungern? Odemokratiska. Osv, osv.
Inte alls men de har ju ingen trovärdig energiförsörjning och grundorsaken är att Tyskland lagt ner sin kärnkraft. Men uppenbarligen så offrar man hellre välfärden. Men noterar att Robert Habeck, de gröna samt vicekansler i Tyskland förefaller bli alltmer trängd när man ser de blodiga kalkylerna för att bygga vidare Energiewende.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte alls men de har ju ingen trovärdig energiförsörjning och grundorsaken är att Tyskland lagt ner sin kärnkraft. Men uppenbarligen så offrar man hellre välfärden. Men noterar att Robert Habeck, de gröna samt vicekansler i Tyskland förefaller bli alltmer trängd när man ser de blodiga kalkylerna för att bygga vidare Energiewende.
Kinas brott mot mänskliga rättigheter måste väl ändå vara blodigare än de tyska energikalkylerna?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Kinas brott mot mänskliga rättigheter måste väl ändå vara blodigare än de tyska energikalkylerna?
Nu vet jag inte vad Kina har med saken att göra mer än att vi måste kunna konkurrera med Kina samt USA.
Båda har då en mycket ambitiös energiplan för kommande år som inkluderar kärnkraft i sin energimix.
Senaste är att USA´s senat röstade igenom en satsning på Gen4 reaktorer.
https://www.euractiv.com/section/en...rt-next-generation-nuclear-energy-deployment/

Sen ska vi låta en liten grön minoritet som tappade stort i EU-valet styra Europas framtid?
https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/european-parliament-election/

Gröna självplågare är vi!
 
D Daniel 109 skrev:
Det stora problemet jag syftar på är de stora överskott de får på sommaren. Men viss blir det även dyrt med all el som ska betalas på vintern. Skatten var dock inte något jag tänkte på.


Jobbar du på att missförstå?
Jag tyckte det var ett välformulerat inlägg.
😁
 
  • Haha
paralun
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej inte till "gökungar" som till Danmark och Tyskland som undergräver hela EU's energiförsörjning inkl CO2 mål.
Borde då kanske Sydkorea, i konsekvens därmed, förbjuda export av DRAM till länder de tycker undergräver marknadsekonomi. I så fall blir det inga DRAM därifrån till Sverige. (Och Micron kan inte kompensera). Då blir det inga mobiltelefoner och datorer i Sverige. Är det ok?

Jag antar att du utan att darra på rösten svarar ett klart och tydligt JA här.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu har du helt misstat vad Davinci syftar på.
Det handlade om att ett vindkraftbolag ville nyttja el till vätgasproduktion utan att betala elskatt.
Vem har lurat i dig att dom vill komma undan skatt??
Det går inte komma undan skatt.

Det du håller på med är halmgubbar i något bisarrt försök att försvara de Sovjetiska inslagen i Sverige.
Och det är därför du blir helt ställd och inte kan förklara något när jag synar.


Dom vill dra en 30 meter kabel från vindkraftverket till elektrolysören. Då det är en billig lösning. Det förbjuder överheten.
Alternativet är att gå till staten och be om en anslutningspunkt. Det är då svindyrt.
Att dom betalar skatt för den egenproducerade elen dom använder till vätgasproduktion dödar inte lönsamheten. Elskatten är bara skadlig för tillväxten. Inte dödande.
(Staten är synnerligen väl medveten om att dom avser använda el för att producera vätgas. Det finns 0 förutsättningar för dom att komma undan elskatt. Det är bara en förvirrad halmgubbe).

I de två fallen som nämndes i artikeln i Ny Teknik får de stöd från staten för att producera grön vätgas. Men då måste de kunna bevisa att dom använder grön el. Det kan dom inte om dom kopplar in elektrolysören på en anslutningspunkt hos SvK. Och då uppfyller dom inte statens krav på grön vätgas.

Så staten säger till dom att ni får bidrag om ni fixar fram grön vätgas. Och så säger staten att ni får jävlaremig inte dra en kabel från vindkraftverken, och gör ni inte det får ni inget bidrag.

Visst är det helt absurt. Men detta är som vanligt när det gäller staten. Tjänstemännen gör inte fel. Dom följer regelverken. Men det är politiker som hittar på regelverken och dom klarar inte av att vara rationella och konsekventa. Därmed skapar dom vettlösa moment 22 situationer hela tiden. Problemet är staten. Utan staten hade vindkraftsparkerna producerat vätgas när elpriserna var låga. Och då hade produktion av vätgas ur naturgas minskat. Men det förutsätter en liten stat som inte reglerar.
 
D daVinci skrev:
Vem har lurat i dig att dom vill komma undan skatt??
Det går inte komma undan skatt
Det skulle ju kunna komma ifrån artikeln du syftar på.

” – Det här är väldigt problematiskt. Hela syftet är att vi ska kunna koppla in anläggningen bakom mätaren i vårt eget nät, så att vi använder vår egen el för att producera billigare vätgas, säger Tobias Nylander, bygg- och utvecklingschef på Rabbalshede Kraft.”

De vill få det till att vätgasen är en del av kraftverket och därmed undvika elskatt. Det är det det hela handlar om.
 
Det vore väl också en rimlig ordning om de bara använder vätgasen till att göra el av. Då tycker jag att ett regelverk där de bara betalar energiskatt på den energi som faktiskt sätts ut på marknaden är rimlig.

Jag tror iofs. inte att det kommer vara lönsamt ändå pga. energiförlusterna el->vätgas->el, men det kan ju få vara deras sak att räkna på.
 
Ja, men nu var ju syftet att sälja gasen.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen ska vi låta en liten grön minoritet som tappade stort i EU-valet styra Europas framtid?
[länk]

Gröna självplågare är vi!
Det kallas för demokrati. Jag föredrar det framför både Kinas autokrati och USA:s plutokrati.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Vi får se hur det går i EU-Bryssel... verkar gå något trögt mellan de vinnande partierna i EU-valet att komma överens.
Jag tror du har lite orimliga förväntningar. EU-valet var för 11 dagar sen.
Jämför det med bildandet av regering i Sverige för de vinnande partierna (som var överens om alla stora frågor innan valet) 37 dagar.

Har man förväntningar på att EU-parlamentet ska hinna genomföra något på 11 dagar så kan jag förstå att man tror att vi kommer ha ny kärnkraft 2027 i Sverige...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det kallas för demokrati. Jag föredrar det framför både Kinas autokrati och USA:s plutokrati.
Jo tidigare nämnde Robert Habeck tar även han till demokratitricket när Tyskland ska stödja den tunga industrin i Saarland samt Ruhrområdet. Vilket är helt emot regelverket för statsstöd.
https://www.euractiv.com/section/ec...s-needed-for-democracy-economy-minister-says/

Sen drog han iväg till Kina för att försöka förhandla eftersom det med stor sannolikhet är tysk industri som tappar om det skulle bli fullt handelskrig mellan EU och Kina.
https://www.euractiv.com/section/ec...rmany-hopes-to-smooth-relations-with-beijing/

Så nog börjar de gröna se desperata ut.... sen är det ett under att inte Habeck går in i väggen.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.