P paralun skrev:
Jo nu är jag ganska säker på att det är mycket trovärdiga antaganden av sakkunniga.
Sedan löser det sig sannolikt av sig själv om det börjar uppstå en massa skador på elutrustning som inte går att förklara på annat sätt än att det är hög spänning som orsakat elskadan.

Håller koll själv via min smarta elmätare och HA men vårt lokalnät är ganska stabilt och inte överdrivet många solcellsanläggningar i området. Men jag misstänker att det kan se mycket värre ut i södra Sverige.
Det finns som sagt krav på max spänning i nätet och som vx inte får överskrida. Närmare bestämt 253V. Om dina elektriska utrustningar går sönder så uppfyller de inte specifikationerna som säger att de ska klara den spänningen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns som sagt krav på max spänning i nätet och som vx inte får överskrida. Närmare bestämt 253V. Om dina elektriska utrustningar går sönder så uppfyller de inte specifikationerna som säger att de ska klara den spänningen.
Jo och den gränsen kan nog ifrågasättas av försäkringsbolag om det börjar komma en större volym med skadeanmälningar på elutrustning som skadats av hög spänning.

Nederländerna och HomeWizard förefaller ha kommit en bit på vägen med automagiska frånslag av växelriktaren.
https://helpdesk.homewizard.com/sv/articles/9244985-vad-ar-overspanningsdiagrammet

Sen har jag aldrig sett mätningar från solcellstäta områden i södra SVerige.
 
P paralun skrev:
Jo det är kanske hög tid för det?

Citat:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."

[länk]
Det kan kanske komma krav på det i framtiden. Men det är osannolikt att det ska gälla befintliga anläggningar. Även om det rent tekniskt är relativt enkelt för den kunnige att koppla ihop så krävs någon "apparat" för att hantera detta. Mig veterligt finns ingen sådan som kan hantera de olika elmätare och vx som finns på marknaden. Det behövs sedan en elektronik-kunnig elektriker för installationen.

För framtida installationer kan man sätta utökade krav, men jag har inte sett att det pågår arbete med att omarbeta standarder.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det kan kanske komma krav på det i framtiden. Men det är osannolikt att det ska gälla befintliga anläggningar. Även om det rent tekniskt är relativt enkelt för den kunnige att koppla ihop så krävs någon "apparat" för att hantera detta. Mig veterligt finns ingen sådan som kan hantera de olika elmätare och vx som finns på marknaden. Det behövs sedan en elektronik-kunnig elektriker för installationen.

För framtida installationer kan man sätta utökade krav, men jag har inte sett att det pågår arbete med att omarbeta standarder.
Vi vet ju inte eftersom vi aldrig haft så höga spänningar och nu kan det då vara varje dag med mycket sol som elutrustning utsätts för höga spänningar. Sen finns det ju en "struts-taktik" att stoppa ner huvet i sanden och hoppas att det går.
 
P paralun skrev:
Jo och den gränsen kan nog ifrågasättas av försäkringsbolag om det börjar komma en större volym med skadeanmälningar på elutrustning som skadats av hög spänning.

Nederländerna och HomeWizard förefaller ha kommit en bit på vägen med automagiska frånslag av växelriktaren.
[länk]

Sen har jag aldrig sett mätningar från solcellstäta områden i södra SVerige.
Du menar att försäkringsbolagen ska komma att ifrågasätta elstandard.
Nej det kommer de inte. De kräver ju att dina elapparater ska uppfylla standarden.

Homewizard vill sälja
P paralun skrev:
Jo det är kanske hög tid för det?

Citat:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."

[länk]
Nej, försäkringsbolagen kommer inte att ifrågasätta elstandard. De kräver att dina elektriska apparater ska uppfylla standarden. Det gäller allt från brödrostar till växelriktare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du menar att försäkringsbolagen ska komma att ifrågasätta elstandard.
Nej det kommer de inte. De kräver ju att dina elapparater ska uppfylla standarden.

Homewizard vill sälja

Nej, försäkringsbolagen kommer inte att ifrågasätta elstandard. De kräver att dina elektriska apparater ska uppfylla standarden. Det gäller allt från brödrostar till växelriktare.
Jo försäkringsbolag kan ifrågasätta precis vad de vill och även en elstandard.
Jo HomeWizard vill sälja men Nederländerna har sannolikt en mer "upplyst" skara användare av solceller och HomeWizard ser en nisch i att förtydliga för kunder inkl att koppla in den smarta elmätaren.

Jag är ganska säker på att nätägare i södra Sverige mer nervöst betraktar det som händer. Det kanske går?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och den gränsen kan nog ifrågasättas av försäkringsbolag om det börjar komma en större volym med skadeanmälningar på elutrustning som skadats av hög spänning.

Nederländerna och HomeWizard förefaller ha kommit en bit på vägen med automagiska frånslag av växelriktaren.
[länk]

Sen har jag aldrig sett mätningar från solcellstäta områden i södra SVerige.
Jag bor i ett solcellstätt område. Loggar spänningen 24/7. Maxvärdet i år är 242V. Men andra områden kan naturligtvis ha andra förutsättningar.

Det är inte spänning på 253 volt som slår ut elektronik, utan det är spikar och transienter. De uppkommer t ex vid åskoväder, start av kraftiga motorer mm
De kan också komma från invertrar som finns i värmepumpar och växelriktare.
Värst är nog glappande förbindningar när spänningen upprepat, snabbt slår till och från.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför skulle man lagstifta om det?
Är det ens ett problem?
Om växelriktaren stänger av automatiskt, eller om det sker via en signal från nätägaren, löser väl samma sak, så varför skulle man lagstifta?

Jag har läst artikeln några gånger och ser inte riktigt den stora faran. Det är ju inte så att man talar om att slå av elnätet i halva Belgien.

Experterna i artikeln vet inte hur det fungerar, utan gissar och gör antaganden. Lite mer underbyggt vill jag helst att det ska vara innan man lagstiftar, även om jag är väl medveten om att vissa lagar och regleringar bankas igenom mot experternas råd. Chat Control 2.0 där alla experter är rörande ense om att det politikerna vill inte är tekniskt genomförbart är ett exempel på det och ett exempel på hur flera partier säger en sak innan valet och sen vänder efter (M, KD, L, MP, V var motståndare innan valet till EU, men har redan bytt sida, falska typer).
Jag menar inte att man ska lagstifta. Det är snarare så att för att man ska kunna införa system för att kunna stänga av vx på distans så krävs lagstiftning, eller en komplettering av elstandard. Det är inget man enkelt kan införa. Utrustning måste först tas fram (och det kanske iofs redan är gjort) och sedan ska den installeras. Det är inte sannolikt att så kommer att ske. Däremot kan man ställa krav på nya installationer. Tillverkarna av vx får då implementera nya krav.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo nu är jag ganska säker på att det är mycket trovärdiga antaganden av sakkunniga.
Ja, du brukar ju vara det, iallafall om de överensstämmer med vad du själv tror/vill.

Är det ett stort problem om en växelriktare kopplar bort sig menar du?
För vem är då problemet stort? För ägaren av solcellsanläggningen, för ägaren av nätet, för andra konsumenter?

Så här står det i artikeln du länkat till flera gånger:
"– Samtidigt är växelriktaren automatiskt inställd så att den inte ska göra något som så att säga är olagligt och då slår växelriktaren av i stället. Men om jag förstår den belgiska lösningen så är det snarare så att de kommer styra så att de blir avslagna, säger han."
Dvs, han vet inte.

"Villorna torde klara sig från att bli strömlösa men solpanelerna lägger helt enkelt av.
Det är så jag tolkar det hela i alla fall."
Dvs han vet inte

"– Jag kan ju inte den belgiska lagstiftningen, men jag är nästan säker på att det är exakt samma sak där, det vill säga att ansvaret för att hålla rätt spänning ligger på nätägaren."
Återigen, inget vet och dessutom en juridisk fråga inte en teknisk.

"– På de svaga ställena verkar det finnas risk för spänningsökning i starkt solljus, vilket kan få solpanelens växelriktare att stänga av. Det verkar alltså inte handla om avbrott i elförsörjningen, säger Paul-Frederik Bach."

verkar det finnas risk för... och det handlar inte om något avbrott i elförsörjningen, så varför skulle man lagstifta om att kunna slå av saker på distans?

Sen kan man titta på slutet av artikeln:
"I Kalifornien hade politiker lagt sig i och gjort ingrepp i marknaden.

– Det är väldigt riskabelt när politiker gör ingrepp i en marknad de inte förstår."

Dvs, sakkunniga anser inte att politiker ska göra ingrepp i en marknad de inte förstår och din lösning, efter att läst vad de sakkunniga tycker, är alltså lagstiftning?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, MPPT är en algoritm för att maximera effekten ut från solpanelerna. Den reglerar inte effekten beroende på lasten.
Du har rätt i det, men numera kallas ofta hela apparaten MPPT. I specen skriver man att "växelriktaren innehåller två MPPT som vardera kan hantera två slingor"
Det fungerar inte att gå in djupare tekniskt när frågeställaren som gissar hej vilt inte har ens grundläggande kunskaper.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jag bor i ett solcellstätt område. Loggar spänningen 24/7. Maxvärdet i år är 242V. Men andra områden kan naturligtvis ha andra förutsättningar.

Det är inte spänning på 253 volt som slår ut elektronik, utan det är spikar och transienter. De uppkommer t ex vid åskoväder, start av kraftiga motorer mm
De kan också komma från invertrar som finns i värmepumpar och växelriktare.
Värst är nog glappande förbindningar när spänningen upprepat, snabbt slår till och från.
Jo vem vet vad långtidspåverkan, varje dag av hög spänning har för konsekvens för vår elutrustning?
Sen jovisst har vi en massa kortvariga transienter i nätet men det har vi haft i många år, det undersökte man ju mycket grundligt när man försökte använda elnätet som internetanslutning.

Jag ser Belgien som mycket trovärdigt och ser samma sak i Nederländerna via HomeWizard.
 
Fairlane
lilytwig lilytwig skrev:
Jag menar inte att man ska lagstifta. Det är snarare så att för att man ska kunna införa system för att kunna stänga av vx på distans så krävs lagstiftning, eller en komplettering av elstandard. Det är inget man enkelt kan införa. Utrustning måste först tas fram (och det kanske iofs redan är gjort) och sedan ska den installeras. Det är inte sannolikt att så kommer att ske. Däremot kan man ställa krav på nya installationer. Tillverkarna av vx får då implementera nya krav.
Nej, jag tolkade inte ditt inlägg som det utan paraluns "Jo det är kanske hög tid för det?"
 
P paralun skrev:
Jo vem vet vad långtidspåverkan, varje dag av hög spänning har för konsekvens för vår elutrustning?
Sen jovisst har vi en massa kortvariga transienter i nätet men det har vi haft i många år, det undersökte man ju mycket grundligt när man försökte använda elnätet som internetanslutning.

Jag ser Belgien som mycket trovärdigt och ser samma sak i Nederländerna via HomeWizard.
När jag läser artikeln från Homewizard så ser jag att det handlar om en vanlig lastvakt. Samma typ som Tibbers Pulse. Deras rekommendation är att hålla koll på spänningen I de olika faserna i nätet och optimera output genom att använda den fas som har lägst spänning. Genom detta så kan man undvika att vx slår av pga att den tidigare använda fasen når 253V.

Detta är alltså ett tips på hur du kan optimera din output och förhindra att den automatiska avstängningen vid 253V träder i kraft pga att en fas ligger högt.

Genom detta förfarande "förvärras" det beskrivna problemet med överproduktion och höga nätspänningar.
 
lilytwig lilytwig skrev:
När jag läser artikeln från Homewizard så ser jag att det handlar om en vanlig lastvakt. Samma typ som Tibbers Pulse. Deras rekommendation är att hålla koll på spänningen I de olika faserna i nätet och optimera output genom att använda den fas som har lägst spänning. Genom detta så kan man undvika att vx slår av pga att den tidigare använda fasen når 253V.

Detta är alltså ett tips på hur du kan optimera din output och förhindra att den automatiska avstängningen vid 253V träder i kraft pga att en fas ligger högt.

Genom detta förfarande "förvärras" det beskrivna problemet med överproduktion och höga nätspänningar.
Njau, gör alla som HomeWizard så lär det hjälpa.
Det absolut sämsta skulle var att det blir en större volym elskador och försäkringsbolagen då gick till domstol inkl privatpersoner.

Men vi kan "tjöta" länge om det här och jag är säker på att mer kommer från elnätsägarna.
 
P paralun skrev:
Njau, gör alla som HomeWizard så lär det hjälpa.
Det absolut sämsta skulle var att det blir en större volym elskador och försäkringsbolagen då gick till domstol inkl privatpersoner.

Men vi kan "tjöta" länge om det här och jag är säker på att mer kommer från elnätsägarna.
Nej, det gör det inte. Det som kan göra skillnad är att dra ner produktionen, inte att optimera sin output och trycka ut så mycket som möjligt.
Med hjälp av en lastvakt kan du få underlag så att du kan välja själv.
Men det case som Homewizard beskriver i länken som postades gör saken värre. Nu har det just ingen betydelse i vårt land. De flesta har ju trefas vx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.