Undrar om någon kan veta modellbeteckning på denna stenålders klippare ?
Står Husqvarna men i övrigt finns bara en skylt där det står ELUX och Askim samt nåt om ljudnivå.
Men ingen modellbeteckning😕
Den startar och går utmärkt, men klipparens blad är slut.
Lokala affären ville inte sälja nytt blad till mig utan modellbeteckning trots att jag hade med mig nuvarande blad 🤬
4 hästars Briggs motor.
Bladet har förutom centrumskruven ytterligare 2 hål för fastlåsning , sitter motsvarande stift på motorns axel.
Står Husqvarna men i övrigt finns bara en skylt där det står ELUX och Askim samt nåt om ljudnivå.
Men ingen modellbeteckning😕
Den startar och går utmärkt, men klipparens blad är slut.
Lokala affären ville inte sälja nytt blad till mig utan modellbeteckning trots att jag hade med mig nuvarande blad 🤬
4 hästars Briggs motor.
Bladet har förutom centrumskruven ytterligare 2 hål för fastlåsning , sitter motsvarande stift på motorns axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsfixare
· Borgholm, Öland
· 142 inlägg
Jag har väldigt liten kunskap i just Husqvarnas gräsklippare, men eftersom B&S är den motor som troligen är den vanligaste motorn som har suttit och sitter på vanliga gräsklippare som man skjuter framför sig så borde det inte vara så svårt att hitta rätt kniv. För mig låter det väldigt märkligt att inte verkstaden kunde hjälpa dig med rätt kniv eftersom du hade med dig den gamla.
Men som sagt, det är ju inte märket/modellen på själva klipparen som är avgörande utan vad det sitter för motor på den. Och det är ju bevisligen en B&S motor.
Här har du en video som visar exakt var du finner modellnummer/tillverkningsnummer och årsmodell på just din B&S motor.
Briggs & Stratton - How To Find Your Engine Model Number
Men som sagt, det är ju inte märket/modellen på själva klipparen som är avgörande utan vad det sitter för motor på den. Och det är ju bevisligen en B&S motor.
Här har du en video som visar exakt var du finner modellnummer/tillverkningsnummer och årsmodell på just din B&S motor.
Tack så länge! Kommer dock inte längre på Briggs hemsida och kollar man t.ex. Reservdelar online så verkar knivar gå på Husqvarnas modellnamn och inte stå i relation till Briggs motortyp ? Ett exempel,Öland4ever skrev:Jag har väldigt liten kunskap i just Husqvarnas gräsklippare, men eftersom B&S är den motor som troligen är den vanligaste motorn som har suttit och sitter på vanliga gräsklippare som man skjuter framför sig så borde det inte vara så svårt att hitta rätt kniv. För mig låter det väldigt märkligt att inte verkstaden kunde hjälpa dig med rätt kniv eftersom du hade med dig den gamla.
https://www.reservdelaronline.se/kn...Ium5rfp-Gtc5G6qO2S0SHRdIlGr6ZwsBoCGzIQAvD_BwE
Men, jag ska besöka verkstaden igen och visa fotot på Briggs stansade siffror och se om det blir någon lösning.
Liknande trådar
-
Hur fungerar modellbeteckningen/namnet på Electrolux vitvaror?
Vitvaror -
Okänd polaritet på nätadapter till Husqvarna/Gardena (äldre modell)
Robotgräsklippare -
Blandare och del modellnamn?
Badrum -
Ugnslampa i Husqvarna. Måste det vara exakt rätt modell ?
Belysning -
Husqvarna byta delar mellan årsmodeller?
Robotgräsklippare