Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror att "vi alla" är helt överens!
Är det möjligt??
Ditt mess var inte avsett för ironitråden? 😉
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det möjligt??
Du såg väl "fnuttarna"... 😆
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
De frågor som nämns låter ju typiskt som styrelsefrågor. Vi får ju alltid in såna motioner till årsmötet, och gången är ju att motionen tas med i kallelsen, tillsammans med en rekommendation från styrelsen att motionen avslås då frågan ligger inom styrelsens ramar. Vid mötet blir det i princip alltid ett avslag.
Det rimliga är snarare att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att lösa frågan eller att helt avslå ärendet. Inte att inte alls ta upp frågan genom att före mötet konstatera att det inte är en årsmötesfråga och sedan inte ta upp den i styrelsen heller.
 
Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Det rimliga är snarare att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att lösa frågan eller att helt avslå ärendet. Inte att inte alls ta upp frågan genom att före mötet konstatera att det inte är en årsmötesfråga och sedan inte ta upp den i styrelsen heller.
Det är väl inte det Kindvall skriver heller?
Jag tolkar det som att motionen är med och att styrelsen rekommenderar avslag, vilket brukar bli årsmötets beslut.
 
B
B boped skrev:
Håller med om att detta är krångligt men hur svårt är det att följa stadgarna och det som kommer fram på årsmöten!
Reglerat i lag är detta [länk]
Styrelse protokoll kan en medlem begära ut utan bekymmer har gjort de själv vid flera tillfällen!
Som andra sagt, det finns ingen rättighet till protokoll som medlem. En del föreningar har det som kutym att delge protokoll, t.ex. genom att lägga upp dem på en hemsida. Problemet blir då att känslig information, t.ex. rörande en specifik medlem/boende i stället avhandlas informellt och då faller utanför revisorns möjlighet till granskning.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Fairlane
B bygges skrev:
Som andra sagt, det finns ingen rättighet till protokoll som medlem. En del föreningar har det som kutym att delge protokoll, t.ex. genom att lägga upp dem på en hemsida. Problemet blir då att känslig information, t.ex. rörande en specifik medlem/boende i stället avhandlas informellt och då faller utanför revisorns möjlighet till granskning.
Det tycker jag är riktigt dåligt. Då är det bättre att ha en bilaga eller liknande med det känsliga materialet. Känsliga beslut ska också protokollföras och revisor kunna se det.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Det tycker jag är riktigt dåligt. Då är det bättre att ha en bilaga eller liknande med det känsliga materialet. Känsliga beslut ska också protokollföras och revisor kunna se det.
Fast det är det som protokollet är till för. Det är ingen allmän handling. Om styrelsen vill informera gör den det bäst med ett informationsbrev, mailutskick eller liknande. Om man börjar filtrera vad som skrivs i protokoll utifrån en tanke om vem som kommer läsa protokollen är man ute på hal mark.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Fast det är det som protokollet är till för. Det är ingen allmän handling. Om styrelsen vill informera gör den det bäst med ett informationsbrev, mailutskick eller liknande. Om man börjar filtrera vad som skrivs i protokoll utifrån en tanke om vem som kommer läsa protokollen är man ute på hal mark.
Exakt!
Jag har aldrig varit med om att man lämnar ut styrelseprotokoll. Endast styrelsen och revisorerna har normalt rätt till dom.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B bygges skrev:
Fast det är det som protokollet är till för. Det är ingen allmän handling. Om styrelsen vill informera gör den det bäst med ett informationsbrev, mailutskick eller liknande. Om man börjar filtrera vad som skrivs i protokoll utifrån en tanke om vem som kommer läsa protokollen är man ute på hal mark.
Precis, att ha ett protokoll där man utelämnar saker bara för att kunna lämna ut protokollet till alla tycker jag är dåligt.
 
B
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, att ha ett protokoll där man utelämnar saker bara för att kunna lämna ut protokollet till alla tycker jag är dåligt.
Sorry, missförstod din kommentar i inlägg 126.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, att ha ett protokoll där man utelämnar saker bara för att kunna lämna ut protokollet till alla tycker jag är dåligt.
Jag håller med, i det fallet är det ju inte ett protokoll längre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det tycker jag är riktigt dåligt. Då är det bättre att ha en bilaga eller liknande med det känsliga materialet. Känsliga beslut ska också protokollföras och revisor kunna se det.
Kallas anteckningar !!
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vad är det som kallas anteckningar? Och vad ska vem göra med dessa menar du?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det rimliga är snarare att årsmötet ger styrelsen i uppdrag att lösa frågan eller att helt avslå ärendet. Inte att inte alls ta upp frågan genom att före mötet konstatera att det inte är en årsmötesfråga och sedan inte ta upp den i styrelsen heller.
Stämmans avslag innebär ju inte att något inte kan eller ska genomföras.
Exempel:
Jag motionerar om att cykelställen ska målas gröna.
Styrelsen besvarar motionen med att de ställer sig positiva till gröna cykelställ, men rekommenderar avslag då färgval på cykelställen kan behöva koordineras med bygglov eller färg på andra fastighetstillbehör. Styrelsen behöver titta över vilka möjligheter som finns och väga mot andra förbättringar.
Stämman avslår motionen. Det betyder inte att man har tagit beslutet att cykelställen inte ska vara gröna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.