P
Är det inte ett glapp? se inringat rött. Kan du få in ett papper eller mer där?
Ser dock ut som en spik (grön) som kan göra att du inte får in något under hela men det kan ge en hint hur det är.
Edit: Ser att det är samma "glapp" i underkant också

Bild av ett glapp mellan en träregel och en takbjälke, inringat i rött. En spik, inringad i grönt, är synlig i närheten av glappet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla dessa elrör gör att det inte ser ut att finnas någon limträbalk där.
 
Utifrån bilderna så är stolpen bärande, men inte reglarna. De står ju dessutom på golvspånet.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Utifrån bilderna så är stolpen bärande, men inte reglarna. De står ju dessutom på golvspånet.
Missade helt den detaljen att reglarna står på golvspånet... koncentrerade/fastnade på bilderna uppe.
Håller med och gör samma bedömning, då jag redan var tveksam till att den fristående regeln skulle vara bärande redan innan.

Och kollar man mer noga på skivorna under reglarna så har de inte det där nedtrycka utseendet vid reglarna heller som skulle finnas om de blir belastade tex vid snö.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att limträbalken är från när huset byggdes?
Är det verkligen limträ? Jag tror det inte. Varken stolpe eller balk ser ut att vara limträ.
Det som kan lura ögat är att det sitter panel spikat på stolpen på ena hållet.

Min gissning är att båda reglarna, den fristående och den stolpfastspikade, är ditsatta efter det byggdes från början. Man har nog byggt om rummet en gång tidigare då man satte dit panelen.
Panelen ser ut att vara av senare årgång än själva balken etc.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla dessa elrör gör att det inte ser ut att finnas någon limträbalk där.
Elrören är borrade genom limträbalken (!)
 
R
D Daniel 109 skrev:
Alla dessa elrör gör att det inte ser ut att finnas någon limträbalk där.
Ganska vanligt att man borrar igenom ett limträ med tex. elrör mm..
 
Påhöjden? Att man passerar igenom i mitten på tvären köper jag. Men att borra igenom uppifrån och ner tar ju bort en hel del av hållfastheten.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Joak och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Påhöjden? Att man passerar igenom i mitten på tvären köper jag. Men att borra igenom uppifrån och ner tar ju bort en hel del av hållfastheten.
Ja visst försvinner en del av hållfastheten ... fast det är löjligt mycket mindre än man kan tro.
Fick räkna på det på KTH, och står det och faller på att man borrat några hål i mitten för elrör mm så har man valt löjligt fel dimension på balken.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Räknade du på hål på det hållet då? Spontant borde hållfastheten minska med ungefär lika mycket som hålens diameter är av balkens bredd.
 
Krafter går runt hål, det gäller även i denna riktningen. Borrar man hål så måste man göra mycket större skada på balken än om man sågar ett snitt i den. Sågningen agerar nämligen "brottanvisning".

Jag hade en gång ett par rullskidor som var gjorda i U-balk av flygplansaluminium. De sprack då det fanns ett litet hack i radien där man fräst ur för att hjulen skulle löpa fritt (i ändarna av balken). Hade inte detta lilla hack funnits så hade inget hänt, men nu hade de gjort en miss i tillverkningen och jag stod på öronen i ett dike i grannskapet. Hacket agerade brottanvisning...
 
Kanske inte en slump att de satt en regel till höger om el-hålen... Men annars är det väl en ganska lustigt avväxling om den extra regeln skulle vara bärande så pass nära en stolpe.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Räknade du på hål på det hållet då? Spontant borde hållfastheten minska med ungefär lika mycket som hålens diameter är av balkens bredd.
Precis men den minskade med mindre. Rätt mycket mindre om jag kommer ihåg rätt.
Det var ca 30år sen jag räknade på det så mer kommer jag inte ihåg.
Och enda anledningen att jag kommer ihåg det var att det var samma sak för balar i bilar/fordon som jag var intresserad av och tyckte det var underligt att det var hål tamef/n över allt på olämpliga ställen i balkarna på bilarna. Sen fick man räkna på det och bli förvånad!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
Behöver inte räkna på detta, håltagning för elrör görs nästan alltid utan några beräkningar och har aldrig varit med om att det inte har hållit om man borrar med distans emellan hålen som det är gjort i TS fall..
Som vanligt är Daniel ute på en söndagsutflykt med sin cykel inte första eller sista gången😀
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.