D Dilato skrev:
Min mätarbytar-kille som jobbade på uppdrag av Eon sade att det var obligatoriskt med isolerande handskar, är det så hos er andra?
Har träffat på e.on mätarbytesnubbar runt om i Örebro och de kör alltid med handskar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Det finns ingenting där som stödjer ditt påstående. Vi pratar om en enkel åtgärd i villa. Det är inte alls den typ av anläggning, kontext eller typ av arbete som den där standarden handlar om.

Edit: Strikt sett är ESA mer av ett system för systematiskt elsäkerhetsarbete i större företag och organisationer än ett allmängiltigt regelverk för elinstallationer. Både ESA-industri och ESA-installation bygger på SS-EN 50110-1 vilket en mer relevant referens, och där hittar du inget tvingande krav som styrker ditt påstående. Det regelverket säger är att man skall göra en riskbedömning och att personalen skall ha lämplig utbildning och lämpliga verktyg. En genomsnittlig elektriker med en isolerad PK-nyckel uppfyller de kraven utan problem. Jag är helt säker på att 99% av all elektriker gör precis samma bedömning.
Du skriver att ”Vi pratar om en enkel åtgärd i villa.” Men att byta passdelarna för just huvudsäkringarna ser jag inte nödvändigtvis som en ”enkel åtgärd i villa”, där har vi relativt stora överliggande servicesäkringar – ofta i förening med vissa tekniska bristfälligheter. Men jag förstår att det här var en känslig fråga och jag kan bara uttala mig om vad som gäller hos mig.
 
A
Vi ska jobba enligt metoden arbete utan spänning enligt installationsavtalet men de som går under annat avtal kanske har ESA som föreskriven metod.

Så det kan nog skilja lite i hur man utför det säkerhetstekniska.
 
Inte så aktuell tråd längre kanske men jag satte in bergvärme och glömde säga att jag ville gå ner från 20A till 16A då han kopplade pumpen.
Elektrikern kom förbi efter några dagar och gjorde arbetet.
Det står
0,5h arbetskostnad
passdel 3
smältpropp 3
bilkostnad
Strax under 500kr efter rot.
 
  • Gilla
SifVerT och 4 till
  • Laddar…
Ändrade jag med, höjde säkringar från 16 till 25.
Kostade totalt 581kr. med 5 st säkringar och 3 st passdel, ingen rot.
 
  • Gilla
SifVerT och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Molnet24 skrev:
Inte så aktuell tråd längre kanske men jag satte in bergvärme och glömde säga att jag ville gå ner från 20A till 16A då han kopplade pumpen.
Elektrikern kom förbi efter några dagar och gjorde arbetet.
Det står
0,5h arbetskostnad
passdel 3
smältpropp 3
bilkostnad
Strax under 500kr efter rot.
Zixten Zixten skrev:
Ändrade jag med, höjde säkringar från 16 till 25.
Kostade totalt 581kr. med 5 st säkringar och 3 st passdel, ingen rot.
Ni har båda fått ett väldigt snällt pris !
Men TS dryga 2000 känns lite för saftigt!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
hertigen17 hertigen17 skrev:
När man gjort jobbet ska man hem och ändra på nätägarens hemsida.
Sedan fixa med rot avdrag med. Då har det gått en timme till. Vem ska man debitera den?

En fråga,tror du inte det finns en kostnad för bilen? Leasing, försäkring, skatt och slitage mm och drivmedel som du skrev. De är inga små kostnader, som alla kunder måste vara med och betala.
Och ICA handlaren har också kostnader för lokaler, för el, för personal. Dessutom ska han beställa varor, administrera, betala skatt, moms, osv men han har inget prispåslag på mjölken. Han inkluderar allt i priset på mjölken du köper!
 
Ja elinstallatörer kanske skulle göra på samma sätt, en rejäl prishöjning på "grejerna" och gratis arbete mm. och låta matr. betala hela kostnaden
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja elinstallatörer kanske skulle göra på samma sätt, en rejäl prishöjning på "grejerna" och gratis arbete mm. och låta matr. betala hela kostnaden
Det har vi testat här. Funkade inte. Betala för Fiat få Mercedes. Det är melodin. Det ska jag testa nästa gång jag ska köpa något. Tjänst eller pryl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.