Hej,
Vi har en limträbalk med en liten vägg (60 cm) under. Väggen består av stolpe 10*10 cm, såklart bärande, samt två reglar (se bild).
Är regeln i motstående ände på väggen också bärande? Kan den tas bort?

Öppnad vägg i ett kök med synliga träreglar och en limträbalk ovanför, en hopfällbar stege står bredvid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Limträbalk med en liten vägg under, inklusive en stolpe 10x10 cm och två reglar. Rör går genom väggen och ett eluttag finns på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träreglar med exponerade trästolpar som stödjer en liten vägg under en limträbalk, med exponerat golv och olika golvmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett pågående renoveringsprojekt där en limträbalk och en stödvägg med en bärande stolpe och två reglar är synliga under en vit träpaneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är ju rätt omöjligt att säga om dimensioneringen av balken och dess pelare är beroende av den regeln eller inte. Ingrepp i bärande konstruktion kräver att kommunen godkänner en bygganmälan och om kommunen har fått in en bygganmälan bör det i den framgå hur dimensioneringen är gjord.
 
Avsikten är att INTE göra ingrepp i den bärande konstruktionen utan att stolpen ska stå kvar. Regeln i andra änden, kan den vara en del av den bärande konstruktionen med hur det ser ut på bilderna eller är den bara en del av den lilla väggen? Som isåfall kan tas bort?
 
Ni vill mao ta bort den fristående regeln om den inte är bärande?
 
BirgitS
Jag menade alltså att du kan kolla upp bygganmälan från när väggen öppnades upp för att få reda på om regeln är en del av den bärande konstruktion eller inte.

Jag tror inte att man kan var säker på om den regeln är bärande eller inte utifrån några foton på hur det ser ut. Högst last på väggen blir det när det är som mest blöt snö på taket.
 
  • Gilla
Macabeus och 1 till
  • Laddar…
Jag hade kollat i ritningarna först, har du inte dem själv så begär ut alla handlingar om huset från kommunen.
 
Skulle sätta pengar på att den spikade regeln mot den bärande stolpen inte är bärande iaf.
Ser ut att vara 5-10mm glapp upp till balken.

Skulle jag gissa så är den fristående inte bärande ... men det är bara en gissning och i detta fall vill man veta säkert
Så då det gäller den så håller jag med om att kolla ritningarna & handlingarna som finns hos kommunen.
 
M MrDizzy skrev:
Ni vill mao ta bort den fristående regeln om den inte är bärande?
Ja
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade kollat i ritningarna först, har du inte dem själv så begär ut alla handlingar om huset från kommunen.
Tyvärr har inte kommunen kvar dessa ritningar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menade alltså att du kan kolla upp bygganmälan från när väggen öppnades upp för att få reda på om regeln är en del av den bärande konstruktion eller inte.

Jag tror inte att man kan var säker på om den regeln är bärande eller inte utifrån några foton på hur det ser ut. Högst last på väggen blir det när det är som mest blöt snö på taket.
Vi har öppnat väggen nu. Så det finns ingen bygganmälan
 
BirgitS
N Nilssonskan skrev:
Vi har öppnat väggen nu. Så det finns ingen bygganmälan
Menar du att limträbalken är från när huset byggdes?
Hur gammalt är huset?
Att öppna upp köket är ju ett rätt nytt fenomen och det är ju först när man gör stora öppningar i stället för smalare dörröppningar som man behöver stora limträbalkar.
 
Inga ritningar kvar hos kommunen ?
Kan du ta en bild till på infästningen av den fristående regeln upp mot limträbalken med vy från/på "insidan"

i övrigt får man väl då försöka med att plocka bort skrå-spikarna för infästning mot limträbalken och hoppas på att den stående regeln lätt kan flyttas i sidled uppe vid taket.
Kan den det är sannolikheten att den är bärande betydligt mindre.
Fast det är klart, det är ju inge snö just nu som belastar och frågan är hur det blir då.
 
R
N Nilssonskan skrev:
Hej,
Vi har en limträbalk med en liten vägg (60 cm) under. Väggen består av stolpe 10*10 cm, såklart bärande, samt två reglar (se bild).
Är regeln i motstående ände på väggen också bärande? Kan den tas bort?

[bild][bild][bild][bild]
Om du tar bort den ensamma regeln så lär inte balken rasa utan du får ha koll på balken om den skulle börja o ge sig..
Jag kan med stor sannolikhet och av erfarenhet säga att det kommer att hålla med bara den stora stolpen kvar, men ta bort stolpen och håll koll på balken i ett par veckor..
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Står limträpelaren uppepå golvet eller står den lägre ner?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limträpelaren uppepå golvet eller står den lägre ner?
Utifrån bilderna så ser det ut som att stolpen går under golvspånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.