findus42 findus42 skrev:
Specialuppdrag
Har ombetts byta gångjärn på en dörr från tidigt nittonhundratal. Dörren skall i framtiden användas mer frekvent och har fått dörrautomatik. Har utrustats med diverse motorlås och elslutbleck i kombination med larm av olika slag.
Kontoret som porten går till är öppet.
Inget får stängas av. Kan därför inte hängas av i normal mening utan bara flyttas så långt som automatik och kablage tillåter.
Hm… varför ber de mig…

Nåväl.
Först gångjärnen. Befintliga var handsmidda i mässing/brons. Inga standardgrejer. Överfalsad inåtgående för att krångla till det lite extra.

Mätte upp ungefär var centrum för dörrens svängning var och gjorde en skiss som diskussionsunderlag innan jag gick och frågade smederna från grannfirman om uppdraget var tekniskt möjligt.
[bild]
Smederna var inte överdrivet entusiastiska men gav grönt ljus. Hylsorna beställdes och då dags att finna ett sätt att få grejerna på rätt ställe.
Gjorde en svetsgigg där plattan kunde fästas och hylsan läggas i fix position så att centrum hamnar där det ska. Syns inte i bild men giggen är dubbel så att även dörrledet kan göras vid samma tillfälle.
[bild]
Tre millimeter luft när hylsorna linjerar. Smeden är värd all respekt för väl utfört arbete.
[bild]
Standard 110gångjärn för jämförelse.
[bild]
Plan för montage…
Dörren kanske kan flyttas tre centimeter i bästa fall. Kommer inte finnas plats för maskin. Handverktyg enda alternativet.
Ändå bra med mallar. Gjorde två. En för karmen och en för dörren.
[bild]
Har till ett tidigare projekt gjort en smal grundhyvel. Som tur var är den lång nog så att lite mer än halva höjden på gångjärnet. Slapp därför göra en till.
[bild]
Mallen skruvas på plats. Med ett vasst stämjärn (vad skall slöa stämjärn användas till) går det enkelt att hugga jäms med mallen och sedan, efter grovhuggning, använda grundhyveln för att komma ner till perfekt djup.
[bild]
Har huggit vinkeln (överfals) lite på känn. Kom inte på något vettigt sätt att använda mall till det.
[bild]
I framtiden kommer en dekorationsmålare ådra gångjärnen så att de inte ser så biffiga ut. Hur som helst så hade jag tur igen. Dörren fungerar bättre efter bytet.
[bild]

Lustig tillfällighet off topic.
Dagen efter bytet så söker en gammal Princessbåt nödhamn där jag ligger med mitt fartyg. Havererad styrning…
Efter att ha tagit emot honom ljuger vi lite som brukligt är. Jag säger vad jag gör för pengar och nämner gångjärnsbytet.
Då visar det sig att han driver mekanisk verkstad och att han personligen är den som svarvat hylsorna. Världen… eller åtminstone Stockholm är liten ibland…

Mvh Findus
Dom ber nog dig för att du en av dom bästa på att lösa det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Om jag jag var proffs i meningen att jag vet hur allt ska gå till kanske tur inte behövdes. Men nu vet jag inte hur jag skall göra från början. Kan en etablerad metod inte hittas hittar jag bara på. Att det fungerat hittills är min smala lycka.

Apropå ingenting… faktiskt OT då det innefattar skapande av ett verktyg 🙄.

Kan inte stänga av hjärnan när roliga sidoprojekt flyter förbi. Trots att jag redan har alldeles för mycket.

Kommunen var nere i hamnen och fällde ett lutande träd. Min särbo bakar allt bröd och visat intresse för traditionella metoder och redskap. Tänkte att det är ett utmärkt tillfälle att göra ett baktråg av färsk björk. Har inte huggit fram en skål sedan jag gick i slöjden men tänker ”hur svårt kan det vara”.

Med åldrande sliten kropp är det emellertid mycket viktigt att stå bekvämt, så jag har nu skapat Lutadmotenväggslöjdämneshållaren.
Hemmasnickrad verktygshållare av trä lutad mot en grön järnvägg, med omgivningen täckt av träflisor och sågspån.
En tvåfotsbit sitter tillräckligt bra för att kunna huggas både uppifrån och nedifrån. Även kanterna. Arbetsställningen kan enkelt varieras.
Nyskuren björkbit fastspänd mot en vägg, bearbetad för att bli ett traditionellt baktråg, med träspån och verktyg i bakgrunden.
Då detta ligger helt utanför mina kunskaper och erfarenheter rådfrågar jag gärna forats slöjdare.
Min teori är att om en nyhuggen träbit formas på en gång innan den hinner spricka sönder. Då kan man hoppas att spänningarna vid torkningen kan fördela ut sig så att verket håller ihop.
@Frustrator kanske…

Mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Om jag jag var proffs i meningen att jag vet hur allt ska gå till kanske tur inte behövdes. Men nu vet jag inte hur jag skall göra från början. Kan en etablerad metod inte hittas hittar jag bara på. Att det fungerat hittills är min smala lycka.

Apropå ingenting… faktiskt OT då det innefattar skapande av ett verktyg 🙄.

Kan inte stänga av hjärnan när roliga sidoprojekt flyter förbi. Trots att jag redan har alldeles för mycket.

Kommunen var nere i hamnen och fällde ett lutande träd. Min särbo bakar allt bröd och visat intresse för traditionella metoder och redskap. Tänkte att det är ett utmärkt tillfälle att göra ett baktråg av färsk björk. Har inte huggit fram en skål sedan jag gick i slöjden men tänker ”hur svårt kan det vara”.

Med åldrande sliten kropp är det emellertid mycket viktigt att stå bekvämt, så jag har nu skapat Lutadmotenväggslöjdämneshållaren.
[bild]
En tvåfotsbit sitter tillräckligt bra för att kunna huggas både uppifrån och nedifrån. Även kanterna. Arbetsställningen kan enkelt varieras.
[bild]
Då detta ligger helt utanför mina kunskaper och erfarenheter rådfrågar jag gärna forats slöjdare.
Min teori är att om en nyhuggen träbit formas på en gång innan den hinner spricka sönder. Då kan man hoppas att spänningarna vid torkningen kan fördela ut sig så att verket håller ihop.
@Frustrator kanske…

Mvh Findus
Min uppfattning om ett proffs är inte att man vet allt för det gör ingen. Utan att man har kunskapen att kunna lösa dom problem man ställs inför. Ibland kanske man behöver göra några försök. Du är helt klart väldigt duktig på att lösa nya problem som du ställs inför.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Förbereder utblåsning av platsbyggda garderober.
Dags för multiverktyget att jobba lite, sambon kommer hata mig men det blir klart snart.
Vilket millenium som helst!
 
  • Platsbyggda garderober med kläder, handdukar och andra föremål i olika fack och hyllor, förberedda för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Porsibygg och 5 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Förbereder utblåsning av platsbyggda garderober.
Dags för multiverktyget att jobba lite, sambon kommer hata mig men det blir klart snart.
Vilket millenium som helst!
Vill hon ha kvar garderoberna?
 
N Niq skrev:
Vill hon ha kvar garderoberna?
Nej nej .... tacka fasiken för det.
Mer pga oväsen, damm och väntan på att det ska bli klart
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Om jag jag var proffs i meningen att jag vet hur allt ska gå till kanske tur inte behövdes. Men nu vet jag inte hur jag skall göra från början. Kan en etablerad metod inte hittas hittar jag bara på. Att det fungerat hittills är min smala lycka.

Apropå ingenting… faktiskt OT då det innefattar skapande av ett verktyg 🙄.

Kan inte stänga av hjärnan när roliga sidoprojekt flyter förbi. Trots att jag redan har alldeles för mycket.

Kommunen var nere i hamnen och fällde ett lutande träd. Min särbo bakar allt bröd och visat intresse för traditionella metoder och redskap. Tänkte att det är ett utmärkt tillfälle att göra ett baktråg av färsk björk. Har inte huggit fram en skål sedan jag gick i slöjden men tänker ”hur svårt kan det vara”.

Med åldrande sliten kropp är det emellertid mycket viktigt att stå bekvämt, så jag har nu skapat Lutadmotenväggslöjdämneshållaren.
[bild]
En tvåfotsbit sitter tillräckligt bra för att kunna huggas både uppifrån och nedifrån. Även kanterna. Arbetsställningen kan enkelt varieras.
[bild]
Då detta ligger helt utanför mina kunskaper och erfarenheter rådfrågar jag gärna forats slöjdare.
Min teori är att om en nyhuggen träbit formas på en gång innan den hinner spricka sönder. Då kan man hoppas att spänningarna vid torkningen kan fördela ut sig så att verket håller ihop.
@Frustrator kanske…

Mvh Findus
Många sätt som leder till Rom. En del grovhugger och lägger i spån för långsam torkning.
Min erfarenhet är att gör man den tillräckligt tunn så följer fibrerna med och spricker inte vid torkning. Som vanligt, undvik att ha ens kärnan så ökar chansen att den håller påtagligt.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Nej nej .... tacka fasiken för det.
Mer pga oväsen, damm och väntan på att det ska bli klart
Ta henne med så kan hon själv bestämma hur lång tid det tar😀
 
  • Älska
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
Gissa…🙄
Efter handtaget hängt likt en slapp…i nån månad byttes äntligen fjädern som legat hemma på köksbänken i minst 2 veckor..
Installationsguide för Yale Doorman dörrhandtag med fjäder på framsidan av manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som nytt!

🥳
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Utökat min hylla med en liten röd till...

Person håller i en röd och svart Milwaukee borrmaskin, med flera andra verktyg och tillbehör synliga i bakgrunden på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Porsibygg och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gissa…🙄
Efter handtaget hängt likt en slapp…i nån månad byttes äntligen fjädern som legat hemma på köksbänken i minst 2 veckor..
[bild]
Som nytt!

🥳
Man ska inte förhasta sig
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
En hög nyhuggen ved ligger på marken, omgiven av grönska och några träd i bakgrunden under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hög med ved på en gräsmatta bredvid en grön vedklyv, med träflisor på marken. I bakgrunden syns träd och en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kört klart de sista kubiken av vedhögen. Nu är det bara stapling kvar.
Använt motorsåg, timmersax och vedklyv
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
S
Det blev fredagsmys i lackboxen igen. Den här gången med koppsprutan och badrumskommoden. Förra fredagen var det med färgpump och badrumsskåp.

 
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
Står här och funderar på hur en högtryckstvätt fungerar, skrev i GHHHHAAAA tråden att den gick i 10 sek för att sen dö.
Jag har jobbat med större pumpar till biltvättar, där finns ju en tryckvakt, när den inte funkar går inte pumpen, ganska enkelt.
Men eldelen på den här är bara en knapp, en kondensator och 3 trådar upp i motorn.
Så man funderar på vad som gör att motorn stannar när man släpper handtaget ??
Från pumpen går vattnet upp i motorn, det tänker man är kylning, men kan det sitta nått där uppe ??
Har inte klurat ut än hur jag får isär själva motorn.
Demonterad högtryckstvättmotor och delar utspridda på ett arbetsbord, med olika verktyg, skruvar och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Eller stannar en sån här motor bara på för högt mottryck ?? Delar av en motor på en arbetsbänk, inklusive motorstatorn, motorhuset och andra komponenter, samt verktyg och en plastlåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.