Hej

Funderar på en luftvärmepump som underhållsvärme till ett fritidshus på 80 kvm med öppen planlösning. Vill gärna sätta innedelen på en innervägg och utedelen under huset. Huset står på plintar på berg. De olika delarna skulle hamna 3-5 meter från varann och kopplingar ske genom innervägg och ner genom trossbotten.
Problem?
Inser att utedelen skapa fukt/vatten och kyler ner. Men avrinning under huset på berget är inte problem och det är extremt välventilerat under huset pga av höga plintar.

gissar att det inte är en bra ide.
varför vill man riskera att oljud från ute delen ska komma in i huset
varför vill man riskera att huset kyls underifrån i onödan
varför vill man riskera att pumpen tappat effekt på grund av dåligt luft flöde under huset
varför vill man riskera att kondnsvattnet från pumpen kan ställa till problem under huset

sätt inner delen där du tänkt, men dra ute delen till en av husets ytter väggar

Tack för synpunkter, kan förtydliga.

-Oljuden borde minska om utedelen sitter på berget under huset. På utevägg blir det ju mer resonans genom själva väggen.
-På sina hålla är plintarna 1,5 m höga så avkylning under huset är inte ett problem - det är helt öppet.
-Samma som ovan - luftflöde inget problem.
-Som jag skrev i första inlägget är avrinningen på berget under huset inget problem.

Andra saker som gör att det inte är en bra idé?

Det är av främst av estetiska skäl jag vill ha utedelen under huset och inte på yttervägg. Samt för att det borde dämpa ljuset från utedelen om den står på ex ett betongfundament på berget.

Men - en fråga till. Har avståndet mellan ute- och innedelen någon betydelse? Förlorar men i verkningsgrad med större avstånd?

Visst kan du ha utedelen under huset om du vill men tänk på att utedelen står stabilt samt inte ha den för nära backen, den kommer att avge stora mängder kondensvatten(speciellt sthlm - hög luftfuktighet).

Blir ju knepigt med rördragning bara om du inte väljer att gå igenom trossbotten(vilket jag inte skulle ha gjort) om du inte har en altan eller liknande på utsidan som du kan gå ned med rören.

Tips, ha så kort och rak rördragning som möjligt dvs inte för många böjar å knixar, tror att en pump beräknas kunna ha 7-8m rör utan att behöva komplettera med extra köldmedium(50g/m) beroende på vilken pump å storlek du har på din.

Men generellt sett så undviker man så långa ledningar, iaf på de man monterat själv så var det kanske 1 på de ca 50 pumpar man satt upp som var längre än 6m.

OK, varför inte gnm trossbotten?

Jag tror att det skulle funka bra. Det finns väl inget hinder att gå genom trossbotten ?
Sätter man utblåset på pumpen riktat ut ur grunden och ordnar lite fall ut så det vatten som bildas rinner ut från grunden så borde inte det bli något bekymmer. Är det dessutom ett fritidshus så kanske det bara behöver underhållsvärme så blir det ju mindre vatten.
Vi funderar själva på luftvärmepump i vårt fritidshus, fast vår elräkning är lite för liten för att motivera luftvärmepump ur ekonomisk synvinkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.