Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    676 Röster 77,5%
  • Nej

    196 Röster 22,5%
  • Antal röster
    872
Någon som minns dessa?

Transparent plastform för tetra brik, visad i två halvor på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 8 till
  • Laddar…
kisumisu
A Arne_Planka skrev:
Någon som minns dessa?

[bild]
Gamla goda tiden med Arla och Norrmejerier! En sak som Stockholm och Norrland hade gemensamt! Dock skilde och skiljer det sig än idag på färgen. Mellanmjölk är röd och Standardmjölk är grön i Norrland 😂 Precis tvärtom 🤔

Resten körde den standarden som i Finland tror jag när det gäller tetra. Vet inte riktigt vad dessa olika tetra former heter 😂

Men nog minns man dessa!
 
A Arne_Planka skrev:
Någon som minns dessa?
JA
 
A Arne_Planka skrev:
Jag anser inte att den är tom, utan att det är ett problem att den inte kan bli ordentligt tom.
Jag slänger de "tomma" paketen direkt i återvinningskärlet, vill insamlaren ha dem tvättade så får de tvätta på egen hand med eget vatten...
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Alla (utom Rkarlsson) kanske inte alltid pedantiskt planerar sin vardag och VET att vid det tillfället kommer de att att behöva gå omkring med hjälpmedel i fickorna bara för kunna öppna en idiotisk kork. Bort med skiten.
Vad ska du ha annars då ?

tetra utan kork? Tror du det är bättre för reumatiker? =) Ni gör ett icke problem till ett problem, har för tusan växt upp bland det och vet väl vad jag pratar om.
 
A Arne_Planka skrev:
Det är inte bara kineserna som håller på så.
Det sker även i Sverige, exempelvis i industrin där produkter i olika steg förpackas i t.ex. plastpåsar för att skydda detaljerna innan de skickas vidare för nästa förädlingssteg.
Absolut. Men vi är inte extremt lika illa =)
Kartonger är vi nog rätt illa på dock.

Den industrin jag jobbar i använder ej engånsplast alls mellan olika stationer eller underleverantörer, och de påsarna som är i pallarna återanvänds till de är helt sönder.
 
Bo00 Bo00 skrev:
Att uppskatta en genial lösning är inget konstigt. Bilar har inte alls med detta att göra utan det handlar om en plastkork som inte försvinner och som dessutom innehåller mindre plast än den gamla. Jag hade aldrig kunnat komma på lösningen i detalj med korken.
Här har du det ”genialiska” klicket som ska hålla korken ur vägen när man häller;


Uselt är vad det är när det är helt godtyckligt när det ska fungera…
 
  • Arg
  • Ledsen
gaia och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Här har du det ”genialiska” klicket som ska hålla korken ur vägen när man häller;
[video]

Uselt är vad det är.
Det händer att en kork kan fela men det är ovanligt. Själv öppnade jag idag en kork som var defekt. Den bara trillade av men det är första gången det händer för mig.
 
Bo00 Bo00 skrev:
Det händer att en kork kan fela men det är ovanligt. Själv öppnade jag idag en kork som var defekt. Den bara trillade av men det är första gången det händer för mig.
Det är likadant på de 2 mjölkpaket och 2 filpaket jag har hemma.

Upptäckte också att på vissa paket går det att dra av korken helt utan att vrida på den. Inte konstigt att folk spiller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Willys äppeljuice har en lös kork! Köp! Köp! Köp!
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Willys äppeljuice har en lös kork! Köp! Köp! Köp!
Willys tillverkar ingen egen juice...
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Willys tillverkar ingen egen juice...
Förlåt, menade Garant 😉
 
  • En hand håller en öppen förpackning med Garant äppeljuice, där korken är avskruvad och visas separat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Snurrespratt och 1 till
  • Laddar…
Norrmejerier har en föredömligt tunn plaststräng som håller fast korken. Väldigt enkelt att vrida loss korken från förpackningen och slippa sölandet. Sen sätter vi alltid tillbaka den såklart. Vem tar bort korken innan man slänger förpackningen i återvinningen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hur gör ni med ölburkar? Jag har inte kunnat hälla upp en öl sen de lät flärpen sitta kvar. Dricker bara ur flaska. Trots alla protester och spill, den fastnar på överläppen så har det behållit den idiotiska funktionen
 
  • Fyra ölburkar ovanifrån med olika typer av flärpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Fario
  • Laddar…
M
Manganbangan Manganbangan skrev:
Willys äppeljuice har en lös kork! Köp! Köp! Köp!
Och Lidls sitter bara i en tunn plaststräng så är det en viking och ingen liten pluddevuddevutt som öppnar så åker korken av!
 
  • Haha
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.