P paralun skrev:
Oväsentligheter? Du ifrågasatte ju vad Nordpool har för regeleverk och det styrs då av EU, punkt-slut!
Nej jag har aldrig frågat efter nåt regelverk (citera om du hittar, annars visar det igen hur du hittar på)

Jag frågade hur prisbildningen skulle ändras?
Och det har du hittills misslyckats med att svara på.
 
Z Zodde skrev:
Nej jag har aldrig frågat efter nåt regelverk (citera om du hittar, annars visar det igen hur du hittar på)

Jag frågade hur prisbildningen skulle ändras?
Och det har du hittills misslyckats med att svara på.
Jo jag vet inte hur jag ska banka in det här i din skalle?

Genom ett reviderat elhandelsavtal inom EU!

Nu sitter vinnarpartierna i Bryssel och häst/kohandlar och klart spännande vad man får ihop för kompromiss mellan partierna där just energi är en viktig fråga..
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är kanske inte möjligt för genomsnittlig väljare att ta in ett svårare resonemang än så - det var kanske partiets strateger som bestämde vad som skulle sägas.
🙄🤪😆😮😉
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock har Frankrike varit stor nettoexportör av el i massor av år, i princip obrutet sedan de började få en mängd kärnkraftverk.
Så man ska väl kanske inte dra allt för stora växlar på ett olyckligt år, då både värme och torka i floder kom samtidigt som det upptäcktes brister i flera reaktorer samtidigt.

Under ett halv sekel har deras kärnkraftverk bidragit bra till Europas elförsörjning, SAMT lett till att Frankrike varit det tredje bästa landet i Europa vad gäller CO2 utsläpp.
Det är förstås riktigt. Men de franska problemen är ändå en indikation på att inte ens kärnkraft garanterar en avbrottsfri elförsörjning.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Det är förstås riktigt. Men de franska problemen är ändå en indikation på att inte ens kärnkraft garanterar en avbrottsfri elförsörjning.
Frankrike hade dels placerat dem lite olyckligt längs floder, dels låtsats som att det regnar med det preventiva underhållet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det är förstås riktigt. Men de franska problemen är ändå en indikation på att inte ens kärnkraft garanterar en avbrottsfri elförsörjning.
Jo men det finns ju en mycket trovärdig förklaring från fransmännen och den heter pandemin.
Man kunde inte serva mer än det som franska myndigheten kräver.

Nu har man tillfrisknat och det ser mycket bra ut inkl att man äntligen ser ut att få igång Flamanville.
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source

40000 MW prima kärnkraftsel och en export på över 10000MW, mycket bra jobbat!
 
P paralun skrev:
Jo jag vet inte hur jag ska banka in det här i din skalle?

Genom ett reviderat elhandelsavtal inom EU!

Nu sitter vinnarpartierna i Bryssel och häst/kohandlar och klart spännande vad man får ihop för kompromiss mellan partierna där just energi är en viktig fråga..
Men hur?

Du har nån naiv tro på att de ska gå in å detaljstyra prisbildningen (bort från dagens utbud/efterfågemodell)

Eftersom detta inte har uppmärksammats hos Nordpool eller EEX så undrar jag om du på nåt sätt kan styrka att de ska förändra dagens modell. Det är det nog många som undrar förresten.

Kan du styrka det på nåt sätt.

Att du påstår det är ju inte i sig ett bevis.


Eller är det bara en av dina otaliga gissningar (som likt den förra året där du förutspådde att TESLA snart skulle lämna Sverige🤣 eller när du trodde att alla banker lagt ned sina telefonväxlar) så
SKRIV då att det är en gissning
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men egentligen var ju mitt inlägg bara en liten reaktion mot de väldigt grova förenklingar man får höra om detta. Ungefär som när Ebba mitt i valrörelsen frankt påstod att förra regeringen lade ner kärnkraft och menade då att det var därför elen blev dyr, genom tillgång/efterfrågan-mekanismen. Ja det är kanske inte möjligt för genomsnittlig väljare att ta in ett svårare resonemang än så - det var kanske partiets strateger som bestämde vad som skulle sägas.
Ja, det där med att privat sektor ökar produktionen när efterfrågan ökar verkar vara något som många har svårt att ta in.
Antagligen har dom väl uppfattningen att platt-TV stigit något groteskt i pris de senaste 20 åren, pga av den stora ökningen i efterfrågan.

En del andra (som förstår sig på marknadsekonomi ) skulle däremot säga att producenterna ökat produktionen för att möta den ökande efterfrågan. Och de stigande volymerna gör att det blir lönsamt att öppna plånböckerna och investera i förbilliganden och bättre egenskaper och ökad funktionalitet, varvid bättre produkter kan säljas billigare. Men det är nog bara nyliberaler som tror att platt-tv är billigare och bättre nu än för 20 år sedan.

I fallet elektrisk effekt är det lite trögare att öka produktionen iom att man är utelämnad till statens (och kommuners) godtycke.

(Blir intressant att se hur det kommer gå för Xlinks. Dom har trots allt fått tillstånd att ansluta kabeln).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Frankrike hade dels placerat dem lite olyckligt längs floder, dels låtsats som att det regnar med det preventiva underhållet.
Det är nog av nödvändighet. Dom har många och det blir tokigt att ha alla utmed kusten. Och det är väl inte så många dagar per år det inte går att kyla med åvatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men hur?

Du har nån naiv tro på att de ska gå in å detaljstyra prisbildningen (bort från dagens utbud/efterfågemodell)

Eftersom detta inte har uppmärksammats hos Nordpool eller EEX så undrar jag om du på nåt sätt kan styrka att de ska förändra dagens modell. Det är det nog många som undrar förresten.

Kan du styrka det på nåt sätt.

Att du påstår det är ju inte i sig ett bevis.


Eller är det bara en av dina otaliga gissningar (som likt den förra året där du förutspådde att TESLA snart skulle lämna Sverige🤣 eller när du trodde att alla banker lagt ned sina telefonväxlar) så
SKRIV då att det är en gissning
Nej jag gissar aldrig utan läser fakta samt redovisar det som stödjer mina skriverier.

Sen hur man då får ihop de vinnande partiernas kompromiss i Bryssel är en klart klurig fråga som ingen kan gissa. Helt avgörande för framtiden, energiplan, NZIA, elhandelsavtalet samt EIB lån till kärnkraft

https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/european-parliament-election/
 
P paralun skrev:
Nej jag gissar aldrig utan läser fakta samt redovisar det som stödjer mina skriverie
Varför lägger du då in en länk till EU valet å INTE nåt som stöder dina claims?

Än så länge har du presenterat noll bevis på att EU tänker på att ändra prisbildningsmodellen?
 
Z Zodde skrev:
Varför lägger du då in en länk till EU valet å INTE till det jag efterfrågar?
Jo men det är ju där makten ligger över det här. Du bor ju sedan i ett land som inte har ett dugg med saken att göra. Norge får teckna ett eget avtal utifrån vad de vinnande partierna kompromissar ihop.
 
P paralun skrev:
Jo men det är ju där makten ligger över det här.
Men hur svårt kan det bli?

Klarar du inte länka till nåt som stödjer din naiva tro att EU ska detaljstyra prisbildningen på elmarknaderna?

Att länka till EU parlamentetet utan ytterligare precisering blir goddag yxskaft.
 
D
P paralun skrev:
Nu sitter vinnarpartierna i Bryssel och häst/kohandlar och klart spännande vad man får ihop för kompromiss mellan partierna där just energi är en viktig fråga..
Det var inget parti som vann, alla var under 50%.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var inget parti som vann, alla var under 50%.
Jo det var det visst men i Sverige diskuteras ju mest trollfabriker.

Översatt svenska så vann S, L, C, KD samt M valet, KD samt M tillhör då största partiet EPP, L samt C Renew, S=S. Sen finns det ju inga block som stökar till det i EU-parlamentet så de här partierna är då vinnarna. Nu är det inte alldeles enkelt att se hur de här partierna får ihop en politik.
Det skrivs massor därute om det här, exempel
https://www.politico.eu/article/eu-...ta-malta-roberta-metsola-estonia-kaja-kallas/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.