D
P paralun skrev:
Jo drömmen om att man äntligen kan komma fram till energiplanen, NZIA, reviderat elhandelsavtal och EIB, europeiska investeringsbanken och utlåningar till ny kärnkraft.

Eller så blir det magplask och hela EU faller samman och flyttar in i en trollfabrik samt på sin höjd blir en turistattraktion för resten av världen att besöka.

Fascinerande demokratiskt schackspel iaf just nu i Bryssel!
Extremer inträffar sällen men jag tror det blir mer åt det senare, det är tillräckligt splittrat för det, några länder kommer säkert gå upp i EEU, de ligger väl i praktiken redan där, sen får vi se vad resten ska ta sig till.
 
D djac skrev:
Extremer inträffar sällen men jag tror det blir mer åt det senare, det är tillräckligt splittrat för det, några länder kommer säkert gå upp i EEU, de ligger väl i praktiken redan där, sen får vi se vad resten ska ta sig till.
Jo nu fattar jag inte vad du menar med extremer.... men visst är vi djupt splittrade, man "bäddar" som man gjorde på 1930-talet och sannolikt är det därför Macron vill spela rysk roulette om saken.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu fattar jag inte vad du menar med extremer.... men visst är vi djupt splittrade, man "bäddar" som man gjorde på 1930-talet och sannolikt är det därför Macron vill spela rysk roulette om saken.
Extremerna i din text är att vi antingen förbättrar oss i klimatfrågan, kommer inte hända, vi kommer nog gå mot mitten, vi kommer köra lite blandat med en ökning av gas i första hand, denna kommer i allt större utsträckning komma från Ryssland, den andra extremen var att EU upplöses, det tror jag inte heller men med de nya splittringarna kommer det uppnås allt mindre och några stater kommer lämna för sin gamla vänner, det är väl lite mitt emellan så att säga.
 
D djac skrev:
Extremerna i din text är att vi antingen förbättrar oss i klimatfrågan, kommer inte hända, vi kommer nog gå mot mitten, vi kommer köra lite blandat med en ökning av gas i första hand, denna kommer i allt större utsträckning komma från Ryssland, den andra extremen var att EU upplöses, det tror jag inte heller men med de nya splittringarna kommer det uppnås allt mindre och några stater kommer lämna för sin gamla vänner, det är väl lite mitt emellan så att säga.
Jo nu ser jag inga extremer bland partierna som vann EU-valet (dvs i Bryssel som valet handlade om)
Jag tror man gör precis allt för att hålla ihop EU och ett pris kan vara att sluta strida om kärnkraft.
Men klart komplicerat schackparti just nu....
 
Lite färska LCOE (levelized cost of electricity) siffror från Lazard om olika formar av elproduktion. Gäller USA.
https://pv-magazine-usa.com/wp-content/uploads/sites/2/2024/06/LCOE2-1.jpg

Notabel prisökning från 2021 till 2023. Solpaneler upp från $36 till $60. $/MWh är enheten. Visserligen har dom haft betydande inflation och galopperande ökningar i lönekostnader. Men det var ändå mycket. Är väl antagligen tullar på solpaneler som är största bidraget.

Vindkraft steg inte lika mycket. Från $38 till $50. Antagligen mindre "böter" från överheten där. Tar tätpositionen som billigaste elproduktionen. Solpaneler hade tillfälligt tagit över den tidigare.

Kärnkraft stiger inte lika mycket. Från $167 till $180. Men det är ju inte billigt om man säger så. 3 ggr så dyrt. Blir lyx-el det. Antagligen mest för sådana som vill vaska på krogen och så.
 
D daVinci skrev:
Lite färska LCOE (levelized cost of electricity) siffror från Lazard om olika formar av elproduktion. Gäller USA.
[länk]

Notabel prisökning från 2021 till 2023. Solpaneler upp från $36 till $60. $/MWh är enheten. Visserligen har dom haft betydande inflation och galopperande ökningar i lönekostnader. Men det var ändå mycket. Är väl antagligen tullar på solpaneler som är största bidraget.

Vindkraft steg inte lika mycket. Från $38 till $50. Antagligen mindre "böter" från överheten där. Tar tätpositionen som billigaste elproduktionen. Solpaneler hade tillfälligt tagit över den tidigare.

Kärnkraft stiger inte lika mycket. Från $167 till $180. Men det är ju inte billigt om man säger så. 3 ggr så dyrt. Blir lyx-el det. Antagligen mest för sådana som vill vaska på krogen och så.
Det beror väl på hur mycket folk är beredda att betala på vintern när det inte blåser. Är man beredd att betala 3kr/kWh så får man ju lätt tillbaka pengarna för kärnkraften då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror väl på hur mycket folk är beredda att betala på vintern när det inte blåser. Är man beredd att betala 3kr/kWh så får man ju lätt tillbaka pengarna för kärnkraften då.
Jo men inte blir det några 3kr/kWh för en SMR, rent FUD.

Först ut är Kanada/OPG och säkerhetsprövningen/licensieringen är snart klar så att man kan fastställa vad man ska bygga inkl krav.
https://www.opg.com/projects-services/projects/nuclear/smr/darlington-smr/

Sen ser man på Vattenfall så blir ju elpriset en mix av mycket billig vattenkraft ihop med befintlig kärnkraft samt ny SMR kärnkraft, båda energislagen planerbara.
 
Elpriset sätts inte baserat på investeringskostnader. Investeringsvilligheten bestäms av förväntade elpriser.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elpriset sätts inte baserat på investeringskostnader. Investeringsvilligheten bestäms av förväntade elpriser.
Jo och då återkommer vi till gårdagens diskussionsämne om ett reviderat elhandelsavtal samt EIB utlåning.

Fortfarande mycket oklart i Bryssel hur det går för de vinnande partierna att kompromissa ihop en lösning.
 
P paralun skrev:
Sen ser man på Vattenfall så blir ju elpriset en mix av mycket billig vattenkraft ihop med befintlig kärnkraft samt ny SMR kärnkraft, båda energislagen planerbara.
Vad exakt menar du här?

Elpriset är en funktion av utbud/efterfrågan, du verkar missa det.
 
P paralun skrev:
Jo men inte blir det några 3kr/kWh för en SMR, rent FUD.

Först ut är Kanada/OPG och säkerhetsprövningen/licensieringen är snart klar så att man kan fastställa vad man ska bygga inkl krav.
[länk]

Sen ser man på Vattenfall så blir ju elpriset en mix av mycket billig vattenkraft ihop med befintlig kärnkraft samt ny SMR kärnkraft, båda energislagen planerbara.
Jag tittade igår kväll på en video som handlade om hur uppåt 150 000 dammar i Europa kanske kommer att rivas för att miljöhänsyn prioriteras över elproduktion, särskilt när det är dags att renovera dammarna så kommer sådan hänsyn att tas. I filmen så pekades Spanien och Sverige ut som föregångsländer för att återställa fiskarnas vandringsvägar genom att riva kraftverksdammar.

Vi har just så pass tillräckligt med vattenkraft idag för att hantera variationerna i vindkraftens produktion, hur skall vi klara av ännu mer vindkraft med mindre vattenkraft?

Det återstår att se om exempelvis batterier och vätgas klarar av att konkurrera med exempelvis kärnkraft.
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Vad exakt menar du här?
Elpriset är en funktion av utbud/efterfrågan, du verkar missa det.
Och lite mer komplicerat än så, för utbudet är även en funktion av elpriset.
Och elpriset är en funktion av råvarukostnaden.
Med detta menar jag att ett kolkraftverks startar inte ens, ifall elpriset är för lågt.
Medan råvaran till vind och solkraft är gratis, men tillgången varierar, vilket starkt påverkar elpriset.

Ja det kändes som att det här bara blev rörigt, men problemet är kortfattat att vanlig förenklad utbud/efterfrågan-modell inte fungerar här.
Då det finns olika aktörer som tillverkar samma vara, men en del har gratis råvara, andra har svindyr råvara (som dessutom prispåverkas av både diktatorer och börsspekulanter). Och en del har begränsningar i mängd tillgänglig råvara.

Jag ville bara skriva av mig, för jag spyr lite varje gång jag ser någon försöka förklara elpriset utifrån modellen från en lektion på högstadiet.
 
  • Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
Så du har börjat tjata om lån i stället för 70% regel och exportkrav när det häller uppdateringar i EU regler? Insåg du tillslut att det inte riktigt var som du påstod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.