Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror att du har helt rätt, dvs att ni bara har allt att förlora på att ge säljarna ett "tryggt" lägstabud att luta sig mot.
Och som sagt, det är ju orimligt att ni inte ska kunna kolla vidare och buda på andra hus tills dess att de har bestämt sig för något.
Budet är juridiskt sett inte bindande innan avtal är tecknat så de kan leta och buda hur mycket som helst och samtidigt låta budet på det här objektet ligga kvar 🤷‍♀️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TuVu skrev:
Den mäklaren skulle jag inte vilja anlita! En bra mäklaren har en långsiktig plan. I mitt fall, där jag ska sälja en bostadsrätt, har vi - mäklaren och jag - en strategi. Vi lägger ut en annons på Hemnet och tar pulsen innan sommaren. Blir den såld, great, om inte så lägger vi ut den igen i höst. Att sänka utgångspriset i närtid är inte aktuellt. Jag vet att det kan ta 4 - 6 månader innan lägenheten blir såld och jag sitter inte i sjön. Om mäklaren ens skulle föreslå ett utgångspris under acceptpris skulle jag ge uppdraget till någon annan.
Det ena utesluter väl inte det andra?
Men i slutändan så är det när affären går i lås som mäklaren får betalt
Sen är ju mäklare ofta tävlingsmänniskor och deras rykte bygger oxå på det, så de vill få ut maximalt pris för ett objekt. Vem vill anlita en mäklare som har ett rykte om sig att sälja snabbt men få dåligt betalt för objekten?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jesca skrev:
Budet är juridiskt sett inte bindande innan avtal är tecknat så de kan leta och buda hur mycket som helst och samtidigt låta budet på det här objektet ligga kvar 🤷‍♀️
Ja? Det har förtydligats 16-18ggr i denna tråd.
Detta har inget med det juridiska budet att göra, utan är en fråga om psykologi och taktik från och för båda parter.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som så många säger så har säljeran troligen råd att vänta.
Samtidigt väger ju en affär nu mer än en ev. affär senare, men det hänger ju på priset.

Har ni gett säljaren möjlighet att kontra med ett motbud (via mäklaren)? Sänkte dom ngt alls eller?

Kan ni inte gå upp en krona till så är frågan om ni kan ge ngt annat: tillträdesdatum, smidigthet med utflyttning (kräver inte städning) osv ?
Över 20% prutning är dock väldigt mycket, så ni kanske inte har råd med just det huset då - ni kanske behöver leta vidare, om inte annat för att ni inte ska låsa er ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vilseleda? Det är väl tvärtom ett förtydligande att det är max belopp som kan betalas. Om säljaren tror att hen kan få ut mer av köparen genom att vänta så kan det väl vara bra att förklara att det inte är möjligt. För båda parter.
TS har lagt sitt bud.
Säljare och mäklare har planerat ytterligare visning och bedömmer att det kan finnas möjlighet till högre bud.
Att TS ska motivera sitt bud påverkar inte det faktum att säljare/mäklare beslutat om ytterligare en visning i förhoppning om högre bud.
Kommer det inget högre bud har säljaren att ta ställning till att acceptera lagt bud från TS eller avstå försäljning.
Att motivera lagt bud med att lånelöftet inte ger högre finansierningsmöjlighet är ointressant för säljaren. Vilket var mitt svar på förslaget att hänvisa till lånelöftet.
Att motivera lagt bud med att huset inte är värt mer än lagt bud är i och för sig rimligt, dock har säljare och mäklare bedömt ett realistiskt utgångspris, som i och för sig kan vara en felbedömning, men det kan mycket väl finnas presumtiva köpare som ser ett högre bud som rimligt.
Mitt råd kvarstår. Ha is i magen och avvakta nästa visning. Dyker det upp högre bud hör mäklaren av sig och TS får ta ställning om det är möjligt eller rimligt att lägga högre bud alternativt accepterar säljaren budet från TS.
Jag önskar TS lycka till.
 
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Hur många procent lägre ert bud är än det nya utgångspriset?
 
R
B Bernt Ö97 skrev:
TS har lagt sitt bud.
Säljare och mäklare har planerat ytterligare visning och bedömmer att det kan finnas möjlighet till högre bud.
Att TS ska motivera sitt bud påverkar inte det faktum att säljare/mäklare beslutat om ytterligare en visning i förhoppning om högre bud.
Kommer det inget högre bud har säljaren att ta ställning till att acceptera lagt bud från TS eller avstå försäljning.
Att motivera lagt bud med att lånelöftet inte ger högre finansierningsmöjlighet är ointressant för säljaren. Vilket var mitt svar på förslaget att hänvisa till lånelöftet.
Att motivera lagt bud med att huset inte är värt mer än lagt bud är i och för sig rimligt, dock har säljare och mäklare bedömt ett realistiskt utgångspris, som i och för sig kan vara en felbedömning, men det kan mycket väl finnas presumtiva köpare som ser ett högre bud som rimligt.
Mitt råd kvarstår. Ha is i magen och avvakta nästa visning. Dyker det upp högre bud hör mäklaren av sig och TS får ta ställning om det är möjligt eller rimligt att lägga högre bud alternativt accepterar säljaren budet från TS.
Jag önskar TS lycka till.
Förstår du inte vad vilseleda betyder? Att TS förtydligar att hens lånelöfte inte räcker till ett högre bud kan knappast vara att vilseleda.

Något annat svarade jag inte på så varför du citerar mig och skriver allt detta är märkligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
G Gece60 skrev:
Vi var i en liknande situation när vi köpte vårt hus.
Det som slutligen fick fart på säljaren var att vi lämnade ett bud som gäller t.o.m Fredag denna veckan - därefter sänker vi med 5000:-/dygn. Efter att vi lämnade detta besked till mäklaren så fick vi återkoppling med accepterat svar från säljaren inom 2 timmar:)
Ett sånt bud hade jag nog som säljare tackat nej till, om jag inte var väldigt desperat att bli av med det.
 
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Svårt det där, vi la vårt bud och lät det ligga medan vi tittade på andra hus.. i slutänden hann vi köpa ett annat hus.. innan de sålde huset (för samma bud som vi gett, fast till annan köpare). Vi gav ett rimligt bud, vilket vi förklarade från början.. även om de inte riktigt höll med (vi drog bort den kostnaden som det skulle kosta oss att få en fungerande/tillräcklig värmekälla till huset .. den som fanns räckte inte för att värma upp huset efter all utbyggnad). Vi var noga med att påpeka att vi inte "prutade" på något annat. Vi hade tom papper med från firman som skulle uppgradera pannan till "tillräcklig".

Vi köpte också ett hus innan, där vi gav underbud pga dräneringsfrågan (vi hade året innan dränerat vårt dåvarande hus..). Det var eg inte ett hus vi ville ha, men vi behövde flytta "nu" (inte lätt att leta hus 100 mil bort). Det accepterades efter protest.. (snarare muttrande). Prutningen skulle varit högra kan man tänka i efterhand.. hehe trots att vi inte dränerade om - men vi fick byta bjälklag (pga att de stängde av värmen i väntan på vårt övertagande).. och pannan brakade.. så det blev dyrare än prutningen i slutänden (och nä, vi åberopade inga dolda fel eller gnällde på att de ljugit, stängt av värmen, pannan gick sönder innan vi tog över.. - vi anser ju att man köper grisen i säcken.. var bara renovera o vara "glad")

Vi har också vägrat sälja till potensiella köpare.. pga deras bud.
Här säljs inte nödvändigtvis till högstbjudande. Finns inga "måsten".. man. kan sälja till lägre bud om dessa köpare verkar vettigare!

Har också haft köpare som kollat upp våra ekonomier.. och lagt underbud för att vänta ut oss när få intressenter fanns! De visste att vi haft huset stått tomt ett halvår typ.. sedan vi vägrade sälja till de som skulle köpt huset från början (de besiktigade huset och ville pruta efter.. trots att inget nytt framkommit). Det var mer lönsamt för oss att ha huset stå uppvärmt o tomt i några år än att sälja till de priset..

De nya spekulanterna som snokat i vår ekonomi.. insåg dock att vi inte hade några planer på att låta dem få som de ville.. så de återkom med nytt bud och vi gav motbud. De fick tillslut köpa huset för lite underpris.

Så.. man har ju provat på "alla sidor"..

...och jag kan bara ge ett råd. Fundera på hur gärna ni vill ha huset och vad det är värt för er. Man tittar aldrig på ett hus utanför sin "prisklass" (även om man alltid vill göra en bra affär).. så ni tittade troligen på huset för att det var i eran prisklass och ni gillade det... kan ni verkligen få ett bättre läge? bättre hus? någon annanstans .. för så mycket lägre pris?

Om inte.. prova öka budet lite.. och se vad som händer (kanske får ett motbud..)

Om ni verkligen inte vill öka budet, så leta efter ett annat hus samtidigt - för troligen kommer detta glida er ur händerna om tiden går :/

Har märkt idag.. att många utgångsbud är inte i närheten av värderingen.. eller vad ägaren vill ha. Lockpriser är fel.. men verkar finnas ändå. Budgivningarna har dragit ut på tiden (både småstad o storstad) pga det.. nästan bättre att sätta ett pris på 100000 högre än man måste få ut av köparen... så de kan få "pruta" redan innan.. än som idag.. att de lägger sig 100000+ under vad de måste ha för att lösa ut banken.. (och hoppas att buden ska bli höga..)
 
  • Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Förstår du inte vad vilseleda betyder? Att TS förtydligar att hens lånelöfte inte räcker till ett högre bud kan knappast vara att vilseleda.

Något annat svarade jag inte på så varför du citerar mig och skriver allt detta är märkligt.
TS uppmanas att använda lånelöftet som skäl till sitt bud i avsikt att skapa intrycket att säljaren inte kan få högre bud.
Säljaren har TS bud och behöver inte mer information före nästa visning.
Det är en bedömning av säljare/mäklare att det fins möjlig köpare som lägger högre bud.
Jag förstår att du reagerar på ordet vilseleda, vilket jag inte borde använt, men kärnan är att TS bud kan "överbudas" av någon annan.
TS är inte enda presumtiva köpare och borde ligga lågt och invänta vad som sker efter nästa visning.
Jag har på nära håll haft insyn i budgivning vid några fall där säljare valt bort högsta budgivare pga. närgånget försök till påverkan.
 
  • Gilla
Åsöberget
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
vi har lagt bud under utgångspriset som säljaren inte godkänner. Efter några veckor sänkte dom priset men inga fler bud än vårt har kommit och ingen som kom på senaste visningen.

Ska man hålla kvar vid budet eller dra tillbaka budet? Nu kan dom bara vänta tills ett bättre bud kommer för dom vet att vårt bud redan finns.

Vill sätta lite fart på säljaren, försvinner vårt bud har dom inget alls just nu. Vårt bud har funnits nästan lika länge som huset varit ute (en månad)
Samtidigt är vi intresserade och vill innerst inne inte att vårt bud försvinner. Vi vill köpa för det vi budade inte en krona mer.

4e visningen är på g om 2 veckor. Den 3e blev inte av pga inga anmälningar
Hej vi är säljande part i en ganska liknande situation, där vi har ett hus som ligger ute för 6.8 miljoner, vi har fått bud på 5.7 som vi inte kommer acceptera i nuläget, då det är för långt ifrån vad vi har som förväntat slutpris. Vi har ingen brådska att sälja huset, men vill förstås sälja det men inte till viket pris somhelst. Svårt att säga vad ni ska göra, i vårat fall så bryr vi oss inte om bugivaren drar tillbaka sitt bud eller ej, då vi inte är ett smack intresserade av hens bud.
 
B Bernt Ö97 skrev:
TS uppmanas att använda lånelöftet som skäl till sitt bud i avsikt att skapa intrycket att säljaren inte kan få högre bud.
Säljaren har TS bud och behöver inte mer information före nästa visning.
Det handlar inte bara om kronor och ören, det handlar om att båda parter ska känna att de gör en bra affär. Och om säljaren tror att TS har ett saftigt lånelöfte, men lägger ett lågt bud för att hon är sniken, kommer säljaren vara negativt inställd till TS och tycka att det blir en dålig affär för hens del. Att säljaren rent av känner att TS försöker utnyttja läget för att få en egen ekonomisk fördel.
Men om mäklaren berättar att TS gillar huset väldigt mycket, men inte har möjlighet att betala mer än det lagda budet, kommer säljaren förhoppningsvis få en mer positiv inställning till TS.
Det skadar inte att försöka!

Om husaffärer bara handlade om pengar skulle vi inte behöva snygga mäklarbilder och homestyling. Vi skulle inte ens behöva mäklare.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Mitt bud har legat i 1 månad lika länge som det varit till salu och 4e visningen är på gång. Och senaste visningen kom ingen.. så tycker jag väntat länge nu, dom vara väntar på ett högre bud, lägsta har dom redan som dom evt i nödfall kan ta
Ni var väl lite för på när ni la budet (för det visade att det fanns en efterfrågan), Hade ni väntat med att lägga bud och lagt det nu så hade säljaren förmodligen varit mer benägen att acceptera det. Men det är lätt att vara efterklok.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det handlar inte bara om kronor och ören, det handlar om att båda parter ska känna att de gör en bra affär. Och om säljaren tror att TS har ett saftigt lånelöfte, men lägger ett lågt bud för att hon är sniken, kommer säljaren vara negativt inställd till TS och tycka att det blir en dålig affär för hens del. Att säljaren rent av känner att TS försöker utnyttja läget för att få en egen ekonomisk fördel.
Men om mäklaren berättar att TS gillar huset väldigt mycket, men inte har möjlighet att betala mer än det lagda budet, kommer säljaren förhoppningsvis få en mer positiv inställning till TS.
Det skadar inte att försöka!

Om husaffärer bara handlade om pengar skulle vi inte behöva snygga mäklarbilder och homestyling. Vi skulle inte ens behöva mäklare.
Jag nämnde mitt case i tråden.
Vårt bud var ca 40% under utgångspris, inte beroende på att vi inte hade finansiering till utgångspriset, motivet var att husets värde var inte högre än vårt bud (enligt oss).
Mäklaren återkom ca 4 månader senare och meddelade att säljaren var beredd att acceptera vårt bud.
Hus (och annat) är inte mer värda än vad köpare är villiga att betala.
Bra av TS att sätta ned foten och bestämma ett takpris, oavsett möjlig finansiering.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Jag vart utskälld av mäklaren när jag la ett bud som var 25% lägre än utgångsbudet, men ingen hade lagt bud och detta var 2009. 25% var tydligen ett ziggisbud :D gled sakta upp till deras minimisumma de kunde tänkas sälja det för -6%, men det tog 5 visningar. Det var hårt även då
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.