J JohanLun skrev:
det är nog inte frågan om "om" det kommer en rejäl sättning, utan "när". Men när kan vara om 15 år, så går inte vänta. Bara att se till att inte ligga på marginalen, så man kan överleva några magra år...
Ja, kanske. Det har folk sagt sedan början av 2000-talet men det har inte hänt.
Förr eller senare kommer det kanske en ny finanskris som påverkar räntor och bostadsägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, kanske. Det har folk sagt sedan början av 2000-talet men det har inte hänt.
För eller senare kommer det kanske en ny finanskris som påverkar räntor och bostadsägare.
Har vi inte precis haft en rejäl sättning med priser ner 30% samtidigt som inflationen varit 20% om man summerar de senaste åren. Jämför man priserna på begagnade hus med nya så är ju nybyggen inte så attraktiva som de var tidigare.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M mnils skrev:
Har vi inte precis haft en rejäl sättning med priser ner 30% samtidigt som inflationen varit 20% om man summerar de senaste åren. Jämför man priserna på begagnade hus med nya så är ju nybyggen inte så attraktiva som de var tidigare.
De beror på hur man ser det. De stora förändringarna vi såg i samband med pandemin är helt unika, vi är tillbaka på samma nivå som för ca 4 år sedan. Priset nedan är villapriser i Sverige.
Linjediagram visar villaprisernas köpeskillingskoefficient i Sverige över 48 månader, minskning efter pandemi.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D
Det är rent åt helvete att hela generationer behöver belåna sig något oerhört för att ha en bostad där det går att bilda familj hyggligt bekvämt och där det finns jobb, samtidigt som bror duktig i tidigare generationer skyller på bristande hushållning och avokado-mackor.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är rent åt helvete att hela generationer behöver belåna sig något oerhört för att ha en bostad där det går att bilda familj hyggligt bekvämt och där det finns jobb, samtidigt som bror duktig i tidigare generationer skyller på bristande hushållning och avokado-mackor.
Och samtidigt har ”Bror Duktig” en poäng. När mina föräldrar hade råd att köpa hus var farsan 30 år, och hade jobbat heltid i typ 16 år. Hur många i dag är beredda att jobba så länge innan de köper hus? Och hur gamla är de i så fall? 40+?

Samhället har förändrats väldigt radikalt bara under min livstid. Människor blir vuxna långt senare än tidigare. Och det får följdverkningar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D
Kilrain Kilrain skrev:
Och samtidigt har ”Bror Duktig” en poäng. När mina föräldrar hade råd att köpa hus var farsan 30 år, och hade jobbat heltid i typ 16 år. Hur många i dag är beredda att jobba så länge innan de köper hus? Och hur gamla är de i så fall? 40+?

Samhället har förändrats väldigt radikalt bara under min livstid. Människor blir vuxna långt senare än tidigare. Och det får följdverkningar.
Bror Duktig har ingen poäng mer än att visa sin självgodhet och missunnsamhet. Bror Duktig har inte jobbat hårdare än någon annan och inte fattat klokare beslut än någon annan.

Men nog har samhället förändrats. Det har dock inte kvinnans fertilitet som ju är avgörande för dom allra flesta när det kommer till att bilda familj. Bland mina vänner och kollegor sker husköpet när nöden kräver det, strax innan 40 för dom flesta och med en eller två småttingar födda. Och med lån upp över öronen. Skulle kalla oss för medel-medelklass.
 
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Det rimliga hade varit rimligt prissatta hyresrätter i 5-10 år och sen sparad handpenning till hus eller bostadsrätt. Problemet är att i Stockholm är de nya hr eller andrahand som går att få så dyra att det är svårt spara pengar till insats.

Jag håller helt med att de som köpte för 30 år sedan troligen inte var smartare eller bättre än de som är unga idag. De hade bara bättre tur med tajmingen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Och om 30 år så kommer det sitta folk på forum och gnälla om att det "var så sjukt billigt att köpa hus förr"

Det där har vi hållit på med i flera hundra år (kanske 1000) , och så länge ekonomierna utvecklas så kommer det fortsätta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
I InsidersUnited skrev:
Och om 30 år så kommer det sitta folk på forum och gnälla om att det "var så sjukt billigt att köpa hus förr"

Det där har vi hållit på med i flera hundra år (kanske 1000) , och så länge ekonomierna utvecklas så kommer det fortsätta.
Helt riktigt. Fast i modern tid har värdeökningen på bostadsrätter och villor fullkomligen krossat löneutvecklingen. Förhoppningsvis finns en större förståelse mellan generationerna då än nu. Förklaringen idag är inte toast, och nog inte i framtiden heller.

Se tex https://www.scb.se/hitta-statistik/temaomraden/sveriges-ekonomi/fordjupningsartiklar_Sveriges_ekonomi/bostadsratten-allt-dyrare-i-forhallande-till-inkomst/#:~:text=Mellan 2011 och 2020 har,av sin inkomst på bostadsköpet.
 
Jag är helt införstådd med relationen inkomstökning/fastighetspriser. Det är därför det med intervall kommer korrektioner när priser sprungit i förväg. Problemet med dem är att de inte är regelbundna, men alla vet att de kommer.

Min egen teori är att det brukar ske när en demografisk puckel av människor ligger i "familyforming" år (köptryck) och de är för unga för att komma ihåg den senaste korrektionen.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
I InsidersUnited skrev:
Jag är helt införstådd med relationen inkomstökning/fastighetspriser. Det är därför det med intervall kommer korrektioner när priser sprungit i förväg. Problemet med dem är att de inte är regelbundna, men alla vet att de kommer.

Min egen teori är att det brukar ske när en demografisk puckel av människor ligger i "familyforming" år (köptryck) och de är för unga för att komma ihåg den senaste korrektionen.
Det kan vi bara spekulera i. Kan lika gärna bli hyperinflation. Fast det är väl en korrigering det med, egentligen.

Samt att cyklerna - om dom finns - tenderar vara så långa att folk kan vänta bort hela behovet utav ett hus.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Så länge någon miljard kineser med mer och mer automatiserade tillverkningsprocesser spottar ut billigare och billigare produkter på export så tror jag vi kan glömma inflationen. Det är ju det tillverkningsmonstret som riksbankerna kämpade mot när de försökte hålla upp inflationen för några år sedan. Kina vinner den kampen alla dagar i veckan.
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Det där har vi hållit på med i flera hundra år (kanske 1000).
Den där Orm Långe hade en jävla tur att han föddes på (9)70-talet och kunde köpa sin torvstuga för bara 6 öre och 2 skäppor råg. Själv är man född på 90-talet och måste hosta upp 2 mark silvermynt och 3 prima slaktsvin för samma stuga. Och numera måste man även betala tionde på grund av den där utbölingen Vite Krist. Fy Loke, man kunde lika gärna vara träl!
 
  • Gilla
  • Haha
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
U
En till 90-tallist här. Jag började leta boende runt 2018 och hade väll kanske 300’ i handpenning då. Men min handpenning tappade köpkraft även fast att jag lyckades spara 150’ om året. Allt efter månaderna gick så hade jag bara råd att köpa sämre och mindre boenden. Tröttnade till slut 2021 och flyttade 5 mil bort från Stockholm, hade råd med ett kraftigt eftersatt boende som krävde 2års renovering innan det gick flytta in.
Att bo där man vill är en utopi för de som inte redan är ”inne”.
Jag började jobba som 16åring och har varit otroligt sparsam med mina intjänade pengar, men jag tillhör ändå de med över 2M i lån.

Nu är väll detta inte menat som en snyfthistoria, men jag har gjort allt man kan för att lyckas. Ätit havregrynsgröt till frukost i 16år och inga jävla avokadomackor. Inga utlandsresor mer än det som är jobbrelaterat osv. Kört skrotbilar som jag kan laga själv mm. Pluggat till ingenjör och samtidigt haft heltidsjobb.
Så ni som säger att det går, så nej, är man uppvuxen i fel områden tvingas man flytta från familj och vänner om man vill köpa eget…eller vinna på lotto.
Men samtidigt, min tid kommer också, bostäderna blir förhoppningsvis inte billigare (redan tappat 1.5m i värde sedan vi köpte) så mina barn kommer säkert en dag vara avundsjuk på att vi kunde köpa ett hus på 20-talet för 1/4 del av husens priser när de ska hitta något.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Samt att cyklerna - om dom finns - tenderar vara så långa att folk kan vänta bort hela behovet utav ett hus.
Och med det kan man inte säga att en generation var smartare än en annan för att de hade bättre tur / tajming...

Däremot kan många människor vara överdrivet riskbenägna, men som skrevs ovan har det ofta samband med att en stor korrektion inte finns i deras minne och att priserna ökat så mycket så man inte har annat val än att belåna sig upp över öronen...

Men att den som köpte för 30 år sen var smartare än den som köpte förra året vill jag hävda är fel. Många jag vet har köpt trots de förstår det kan bli en korrektion, men har man familj så är alternativet att bo under en pappkartong föga lockande, då är gambling och risktagande bättre. Speciellt när alla bekanta åker ny bil och bor i villa trots de varken tjänar bättre eller är smartare - bara har tagit större risk...
 
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.