Nissens Nissens skrev:
Det är riktigt dyr el det.

Elen dras av på övrig elkostnad när det är negativa priser. Självklart tillkommer nätavgifter.

Ni med solpaneler vill inte gärna tänka på alla pengar ni plöjt ner i solpanelerna, men nätavgifter är viktigt att räkna med. 😂😂
Dyr el? Jag betalar inget om jag använder elen direkt från mina paneler. Då betalar man inga kostnader, så jag förstår inte vad du menar.

Du betalar däremot kostnader per kwh du köper, rörligt elnäts avgift och energiskatt tillsammans ligger redan högre än 80öre per kwh. Så även om du har använd många kwh när timpriset låg på 42 öre. Då betalar du mer till elnätsföretag än du kan dra av från elhandelsbolag. Elen är billigt, det stämmer, men du betalar ändå för varje kwh, så man får inte betalt för att använda el, som du sa tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Stort missförstånd. Ett minuspris eller lågt elpris har noll och inget med fasta kostnader att göra. Och betalt får du inte heller, du får betala 42 öre för varje kWh du dumpar ut på nätet.
Det jag menar med fasta kostnader är dom vanliga räkningarna som skall betalas varje månad.
Med solceller är dom mellan 1000-2000kr lägre under sommarmånaderna.
Men det blir många år innan anläggningen är betald om den någonsin blir det…

Men dom dagliga räkningarna blir lite lägre alltså det blir lite mer över av lönen varje månad.
 
F
M Mikaelzii skrev:
Det jag menar med fasta kostnader är dom vanliga räkningarna som skall betalas varje månad.
Med solceller är dom mellan 1000-2000kr lägre under sommarmånaderna.
Men det blir många år innan anläggningen är betald om den någonsin blir det…

Men dom dagliga räkningarna blir lite lägre alltså det blir lite mer över av lönen varje månad.
Det man i el-sammanhang menar med fasta kostnader är sånt som tuggar på med exakt samma kostnad oavsett om du förbrukar 1000kWh eller 1kWh en månad. Att hitta på en egen definition är en dålig idé.
 
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
Dyr el? Jag betalar inget om jag använder elen direkt från mina paneler. Då betalar man inga kostnader, så jag förstår inte vad du menar.
Du glömmer att räkna in kostnaden för dina fina solpaneler…
Flash_007 Flash_007 skrev:
Du betalar däremot kostnader per kwh du köper, rörligt elnäts avgift och energiskatt tillsammans ligger redan högre än 80öre per kwh. Så även om du har använd många kwh när timpriset låg på 42 öre. Då betalar du mer till elnätsföretag än du kan dra av från elhandelsbolag. Elen är billigt, det stämmer, men du betalar ändå för varje kwh, så man får inte betalt för att använda el, som du sa tidigare.
Visst, men elräkningarna ligger på några hundringar i månaden nu inklusive allt, och jag har betalat 0,00 kr för solpaneler. 😊
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Solcellerna funkar inte hela året i Sverige, och när de funkar är elpriset lågt. 😊

Vi lever kanske på olika planeter, men i min värld är -42 öre väldigt lågt, och det kan vara en hint om vad vi har att vänta oss för elpriser sommartid, det slår självklart på medelpriset… 🙄
Det är en missuppfattning, solcellerna fungerar utmärkt på vintern och även på nätterna året om. Det är avsaknaden av sol som är problemet.
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det är en missuppfattning, solcellerna fungerar utmärkt på vintern och även på nätterna året om. Det är avsaknaden av sol som är problemet.
Solen är inte avsaknad, den är på ett annat ställe bara. Och solpanelerna fungerar inte alls om det inte lyser på dom.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer att räkna in kostnaden för dina fina solpaneler…

Visst, men elräkningarna ligger på några hundringar i månaden nu inklusive allt, och jag har betalat 0,00 kr för solpaneler. 😊
Idag har du en bra dag och det vlir liv i tråden varje dag det luktar minuspris. De 20 dagarna mellan minuspriserns då det är priser på 35, 50, 78 öre så hör man inte så mycket.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Idag har du en bra dag och det vlir liv i tråden varje dag det luktar minuspris. De 20 dagarna mellan minuspriserns då det är priser på 35, 50, 78 öre så hör man inte så mycket.
Jodå, jag är nöjd året om eftersom jag har ett välisolerat hus och ett effektivt värmesystem. Därför har jag låga elräkningar hela året. 😊

De är lägre 2024 än de var 2021 - innan pristoppen 2022.

”Tur” man tänkte lite själv och inte plöjde ner 200 000:- i fula paneler. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer att räkna in kostnaden för dina fina solpaneler…

Visst, men elräkningarna ligger på några hundringar i månaden nu, och jag har betalat 0kr för solpaneler. 😊
Elpriset går upp och ner hela tiden, det visste jag redan innan jag skaffade solceller och jag är fortfarande riktig nöjd med de.

De kostnader räknar jag inte in för varje kwh jag använder, det är en investering som jag redan har gjort och det ända som kan hända om priserna ligger väldigt lågt över längre tid är att återbetalningstiden tar längre tid än beräknad. Jag har också inte gjort investeringen för att tjäna så mycket pengar som möjligt, för mig är det ett sätt att sprida mina pengar. Jag har en del på börsen, en del i sparpengar och en del investerat i huset för att dra ner på mina el-kostnader och jag ser det som en extra skydd ifall elpriserna skulle stiga väldigt mycket igen.

Okej, men då får man inte betalt som du sa tidigare, men kul att dina elräkningar är väldigt lågt just nu. Jag hoppas inte att el-priserna skulle bli så högt som för några år sedan, men man vet aldrig vad som ska hända i framtiden, speciellt inte i de här tiderna med krig osv. Ryssland kan sabotera elkablarna på havsbotten t.ex. eller attackera Baltikum/Gotland och vem vet vad som händer med elpriset då?!

Men visst vill man bara maxa sin avkastning då är solpaneler nog inte det bästa sättet, då är det förmodligen börsen som gäller, men det finns ju också risker där, så jag tycker mer om att sprida mina pengar, även om jag vet att avkastningen blir lägre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag är nöjd året om eftersom jag har ett välisolerat hus och ett effektivt värmesystem. Därför har jag låga elräkningar hela året. 😊

De är lägre 2024 än de var 2021 - innan pristoppen 2022.

”Tur” man tänkte lite själv och inte plöjde ner 200 000:- i fula paneler. 😊
Jag har också ett välisolerat hus, snudd på passiv och en effektiv värmepump.
Det uteslöt inte solceller för min del:)
Däremot återkommer du hela tiden med att ett paket med solceller kostar 200 000 kr.
Vi är väldigt många som köpt för istort sett hälften av det, 110 000 kr och ibland några tusenlappar till ligger jag och alla mina bekanta som köpte för några år sen och nu är priserna där igen.
Hade du också köpt då så hade din anläggning istort sett varit betald idag och allt som kommer nu hade varit ett plus i 30-40 år framåt.

Du är väldigt glad för att hoppa fram och spy galla över solceller när priset på el ligger lågt som idag.
Vad ligger priset på imorgon?
Hoppas du får en solig dag, det verkar du behöva:)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Solcellerna funkar inte hela året i Sverige, och när de funkar är elpriset lågt. 😊

Vi lever kanske på olika planeter, men i min värld är -42 öre väldigt lågt, och det kan vara en hint om vad vi har att vänta oss för elpriser sommartid, det slår självklart på medelpriset… 🙄
Bara för att förtydliga, du har ju inte solceller själv, detta är snittpris på såld el, utan moms, skatt och överföring. Snittinsparing på använd el är annorlunda, dels ligger den på tider med högre pris, vinter, osv, och dels tillkommer alla avgifter.

Jag har mina i ett väderstreck, ganska söderut, har man det i andra vinklar får man ett annat resultat, kanske bättre för en del, också beroende på hur konsumtionsmönster.
 
  • Gilla
Flash_007
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag är nöjd året om eftersom jag har ett välisolerat hus och ett effektivt värmesystem. Därför har jag låga elräkningar hela året. 😊

De är lägre 2024 än de var 2021 - innan pristoppen 2022.

”Tur” man tänkte lite själv och inte plöjde ner 200 000:- i fula paneler. 😊
200000kr? Jag nöjde mig med ungefär hälften…..
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Medelpriset för el i SE3 i maj var 23 öre. Mitt medelpris för köpt el i maj var 19 öre. Det viktade medelpriser för solpanelsproduktion (viktat utifrån panelproduktion per timme under de ljusa timmarna) var 14,9 öre i maj. Det viktade värdet har jag räknat fram mha ett par solelsproducenter i Göteborg och hur mycket el de producerar i snitt per timme i maj.

Elpriserna har verkligen varit låga i maj i år, särskilt under dagtid.

EDIT: alla priser utan moms.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Medelpriset för el i SE3 i maj var 23 öre. Mitt medelpris för köpt el i maj var 19 öre. Det viktade medelpriser för solpanelsproduktion (viktat utifrån panelproduktion per timme under de ljusa timmarna) var 14,9 öre i maj. Det viktade värdet har jag räknat fram mha ett par solelsproducenter i Göteborg och hur mycket el de producerar i snitt per timme i maj.

Elpriserna har verkligen varit låga i maj i år, särskilt under dagtid.

EDIT: alla priser utan moms.
Har du räknat ut? Då får du räkna igen eller fundera på hur representativa dina solcellsproducenter är. 22,10 öre/kWh fick jag för mina 1964kWh jag sålde i Maj. Det är för stor skillnad mot dina 14,9 öre för att vara rimligt.
 
F fsn skrev:
Har du räknat ut? Då får du räkna igen eller fundera på hur representativa dina solcellsproducenter är. 22,10 öre/kWh fick jag för mina 1964kWh jag sålde i Maj. Det är för stor skillnad mot dina 14,9 öre för att vara rimligt.
Det går inte att räkna ut som pacman gjorde. Han utgår från att man säljer all el som man producerar, men det gör man som privat solcellsproducent inte. Det är ingen bra avspegling. Man försöker ju använda så mycket som möjligt el för egen användning när priserna är lågt. Och man säljer ju när priserna ligger högre. Så därför är ditt pris förmodligen betydligt högre. Jag har själv inte fått min faktura än, men kan posta när jag vet för vilket pris jag sålde i maj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.