Nissens Nissens skrev:
Märkligt vad lite solpanelsförespråkarna skriver nu. Inte konstigt eftersom man nu får bra betalt för att använda el, och inget vidare för egenproducerad el…

Men det ingick väl i de riskfria solpanelskalkylerna. 😂😂
Då får fortfarande betalt om priset ligger på -42.

Finns flera saker att räkna med, men visst håller jag med om att solpanelerna inte lönar sig.
Men ganska skönt med mindre fasta kostnader och en känsla av att kunna försörja sig själv en del iallafall.
 
Nissens Nissens skrev:
Märkligt vad lite solpanelsförespråkarna skriver nu. Inte konstigt eftersom man nu får bra betalt för att använda el, och inget vidare för egenproducerad el…

Men det ingick väl i de riskfria solpanelskalkylerna. 😂😂
Vadådå? Det som kommer från panelerna nu går rakt in i bilen. Beräknas vara färdigladdad innan kl 16.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Märkligt vad lite solpanelsförespråkarna skriver nu. Inte konstigt eftersom man nu får bra betalt för att använda el, och inget vidare för egenproducerad el…

Men det ingick väl i de riskfria solpanelskalkylerna. 😂😂
Snittpris såld el i år 42 öre, förra året 64 öre.
 
Nissens
D djac skrev:
Snittpris såld el i år 42 öre, förra året 64 öre.
Lägre i år än 2021 oxå, alltså innan prispeaken.

Poängen var att idag var priset -42 öre, man får alltså betalt för att använda elen..
 
Nissens Nissens skrev:
Lägre i år än 2021 oxå, alltså innan prispeaken.

Poängen var att idag var priset -42 öre, man får alltså betalt för att använda elen..
Väldigt molnigt här ändå (nästan hela dagen) idag, så jag använder allt producerat el själv.

Och nej, man får inte betalt för att använda elen, kostnader per kwh, ligger mycket högre än 42 öre.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Poängen var att idag var priset -42 öre, man får alltså betalt för att använda elen..
Jag har ingenstans att göra av elen oavsett hur billig den är.
Graf som visar momentan elimport för tre faser med olika konstanta och varierande värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Jag har ingenstans att göra av elen oavsett hur billig den är.
[bild]
Du får väl skaffa elbil. Har du solpaneler har du ingenstans att göra av den egenproducerade elen heller…
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får väl skaffa elbil. Har du solpaneler har du ingenstans att göra av den egenproducerade elen heller…
Jag har ingenstans att åka heller så en elbil hade inte hjälpt (bara en extra kostnad).
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Nissens
Flash_007 Flash_007 skrev:
Väldigt molnigt här ändå (nästan hela dagen) idag, så jag använder allt producerat el själv.
Det är riktigt dyr el det.
Flash_007 Flash_007 skrev:
Och nej, man får inte betalt för att använda elen, kostnader per kwh, ligger mycket högre än 42 öre.
Elen dras av på övrig elkostnad när det är negativa priser. Självklart tillkommer nätavgifter.

Ni med solpaneler vill inte gärna tänka på alla pengar ni plöjt ner i solpanelerna, men nätavgifter är viktigt att räkna med. 😂😂
 
Nissens
D Dilato skrev:
Jag har ingenstans att åka heller så en elbil hade inte hjälpt (bara en extra kostnad).
Men vi som har vänner och ett liv använder bil.
 
Nissens Nissens skrev:
Men vi som har vänner och ett liv använder bil.
Så du sitter i (el)bilen och skriver just nu?

Jag har bil och kör 1300 mil om året men inte skulle jag gett mig ut och okynneskört bara för att elen var billig.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F
M Mikaelzii skrev:
Då får fortfarande betalt om priset ligger på -42.

Finns flera saker att räkna med, men visst håller jag med om att solpanelerna inte lönar sig.
Men ganska skönt med mindre fasta kostnader och en känsla av att kunna försörja sig själv en del iallafall.
Stort missförstånd. Ett minuspris eller lågt elpris har noll och inget med fasta kostnader att göra. Och betalt får du inte heller, du får betala 42 öre för varje kWh du dumpar ut på nätet.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Lägre i år än 2021 oxå, alltså innan prispeaken.

Poängen var att idag var priset -42 öre, man får alltså betalt för att använda elen..
Summerat så var 2021 och 2023 väldigt lika för mig ur ett försäljningsperspektiv. Frågan är hur 2024 står sig mot bottenåret 2020? Jag vet inte, har inte summerat ner nåt för 2024 ännu men bra är det inte, tror dock att det inte är lika uselt som 2020. 2020 landade på ett genomsnittligt försäljningspris på ca 30öre och en återbetalning på 10,5% av anskaffningsvärdet. Uselt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Lägre i år än 2021 oxå, alltså innan prispeaken.

Poängen var att idag var priset -42 öre, man får alltså betalt för att använda elen..
Det har varit mer och mindre betalt i perioder under året, som inte heller är slut än, jag tror inte någon bryr sig om vad man får en viss dag, kanske inte ens ett visst år, solcellerna har man lång tid och alla dagar på året.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Det har varit mer och mindre betalt i perioder under året, som inte heller är slut än, jag tror inte någon bryr sig om vad man får en viss dag, kanske inte ens ett visst år, solcellerna har man lång tid och alla dagar på året.
Solcellerna funkar inte hela året i Sverige, och när de funkar är elpriset lågt. 😊

Vi lever kanske på olika planeter, men i min värld är -42 öre väldigt lågt, och det kan vara en hint om vad vi har att vänta oss för elpriser sommartid, det slår självklart på medelpriset… 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.