Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    697 Röster 77,4%
  • Nej

    203 Röster 22,6%
  • Antal röster
    900
Isakare Isakare skrev:
De var på 2 liter.
Och bra att ha om man skulle byta drivaxeldamask på en bil.
Det fanns ett speciellt verktyg att köpa, men en kapad 2 liters PET gick lika bra.
Nyare funkar inte, de är för mjuka.
Hur använde du en PET till detta?
Jag har bytt ett antal damasker på Golf och Jetta MK I och II utan större problem.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De var väl på 1,5 liter.

[länk]
Isakare Isakare skrev:
De var på 2 liter.
Fanns det både 1,5 och 2 liters varianter? Folkbladet och jag är i alla fall överens om att det fanns hårda flaskor på 1,5 liter med 4 kronors pant.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur använde du en PET till detta?
Jag har bytt ett antal damasker på Golf och Jetta MK I och II utan större problem.
Det finns töjbara damasker så man slipper ta bort knuten.
 
kisumisu
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara en hel del i tråden som anser att det är nödvändigt att man kan lägga in den öppnade förpackningen i kylskåpet.
Varför ska man tvunget "lägga" den i kylskåpet?

Jag har i alla fall mina förpackningar stående i kylen.

Enda bra med kork är de fåtal gånger som man behöver transportera öppnad förpackning. Men tom det går med den förpackning jag satte bild på om man tejpar fast den öppnade.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag har i alla fall mina förpackningar stående i kylen.
Det är inte möjligt i alla kylskåp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte möjligt i alla kylskåp.
Hur gjorde ni förr då när inte korkar fanns?

Hällde ni mjölken i nån "petflaska"?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska man tvunget "lägga" den i kylskåpet?
Jag kan både liggande och ha stående men ibland finns det bara plats kvar för liggande.

En dryckesförpackning ska man kunna förvara hur som helst, även upp och ner även om det inte är att rekommendera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur gjorde ni förr då när inte korkar fanns?
I de kylskåp jag har och har haft har mjölken kunnat förvaras stående. Alla har dock tydligen inte samma erfarenheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur gjorde ni förr då när inte korkar fanns?

Hällde ni mjölken i nån "petflaska"?
Faktiskt, har man köpt ett så korkat kylskåp så får man hälla upp i annat kärl.
Det är inte svårt, glasflaskor med riktig kork har funnits i alla tider, dito för plast numera.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det finns töjbara damasker så man slipper ta bort knuten.
Ok, på mina bilar så var det ganska lätt att plocka knuten vid bytet så detta var inget problem.
 
Isakare Isakare skrev:
De var på 2 liter.
Och bra att ha om man skulle byta drivaxeldamask på en bil.
Det fanns ett speciellt verktyg att köpa, men en kapad 2 liters PET gick lika bra.
Nyare funkar inte, de är för mjuka.
Förr var det 1,5 liter. Fanns inga 2 liters hos oss inte...
Tom Coca-Cola flaska på 1,5 liter med etikett och texten "RETUR PANT 4 KR FLASKA" framträdande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minns jag sen rätt så var korken på dessa hårda flaskor riktigt jävla usla och hårda på riktigt. De som är idag är ju som smör i jämförelse.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Förr var det 1,5 liter. Fanns inga 2 liters hos oss inte...
[bild]
Minns jag sen rätt så var korken på dessa hårda flaskor riktigt jävla usla och hårda på riktigt. De som är idag är ju som smör i jämförelse.
2 liters flaskan var helt slät, hade inga räfflor som den där och väldigt tjock. Man fick såga itu den med bågfil.
Har haft en liggande i garaget, ska se om jag hittar den.
 
TRJBerg
Har aldrig förstått logiken bakom detta. Tror de att folk som slänger korken ute tar med sig övriga förpackningen hem? Att det skulle vara så besvärligt att ta med sig korken att de lämnar den och tar med sig den mycket större övriga delen av förpackningen?
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
2 liters flaskan var helt slät, hade inga räfflor som den där och väldigt tjock. Man fick såga itu den med bågfil.
Har haft en liggande i garaget, ska se om jag hittar den.
De var nog lite ovanliga. De kom nämligen aldrig till vår kommun =)

Men lite udda nog, 1 liters coca cola fanns ju inte här förr heller. Men på Mallorca fanns det på 90 talet. Nu finns de här.
 
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
De var nog lite ovanliga. De kom nämligen aldrig till vår kommun =)

Men lite udda nog, 1 liters coca cola fanns ju inte här förr heller. Men på Mallorca fanns det på 90 talet. Nu finns de här.
I Finland var det en norm att flaskorna var 1 liter. Flera var även gjorda av glas.

Men i o med eu standardisering eller vad det nu beror på *
Så är det princip likadana flaskor idag som i Sverige.


*(kan ju bero på att en stor läsktillverkare gör hela nordens läsk i Sverige, dock har vi ändå olika pantsystem. I Finland är det tom 3 olika system Alko, Lidl och alla övriga. Mycket krångligt system om ni frågar mig, det som dock bättre är att panten är inkluderat i inköpspriset dvs blir inga +pant)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.