Vad är det som har hänt med gräsmattan som jag sköter som en baby? Jag har toppdressat gräsmattan i våras och även gödslat med långtidsverkande korn. Vi har haft lång period med torka här på Österlen så jag har vattnat med spridare rejält några gånger (många timmar åt gången). Gräsmattan rullades ut för fem år sedan. Jag har varit noga med att hålla de knappt 200kvm fritt från ogräs (nåja, ganska fritt). Bifogar ett par bilder tagna på några meters avstånd och två närbilder på de ljusare partierna och en bild från ett av de mörkgröna partierna där det växer ett bredbladigt gräs, ogräs? Någon som vet vad som krävs för att få gräsmattan frisk och fin igen? Eller måste jag börja helt på nytt? Jag har just blivit pensionär och drömde om att njuta av stunder i hängmattan men det kanske får bli nästa sommar?
Tack för snabbt svar. Ja, jag har kastat ut gödslet för hand. Är det de mörkare delarna som fått gödsel? Eller de ljusare delarna som fått för mycket gödsel? Vad tror du utifrån mina bilder?P patfred skrev:
Liknande trådar
-
Automower stannar på gräsmattan - glapp i brytare på luckan?
Robotgräsklippare -
Vad är detta för ogräs i gräsmattan och hur behandlar man det bäst?
Gräsmatta -
Gräsmattan
Trädgård allmänt -
Hur flytta jordhög med stenar utan att skada gräsmattan?
Grund & Markarbeten -
Slukhål i gräsmattan- Vad göra?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22