Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Jag får ribba av dessa Mcgyver-lösningar :)
Hur stort är ditt hål ner nu i dia? Vad borrar du med?
O olofh skrev:
Nice! Lite modigt att köra utan att ha ngn säkerhetswire eller liknande för att inte förlora det ner i hålet men ja, jag kommer def plocka fram svetsen om ca 2m tror jag så tack för tipset!
Vet inte hur tjock borren jag lånar av Upa är, skulle gissa på 100 ca. Är en vanlig jordborr, är nere 6m har haft problem med sten och hårt kalklager innan. Därav så köpte jag en hammarborr modell större efter att ha lagt en hel vecka på att kasta ner ett järnspett och kommit 7-8cm. Blev helt enkelt jävligt less, jag kör jordborren sen luckrar jag upp med stenborren emellanåt men nu kommer inget av det fungera då jag är nere i ådern 😬

Den är rejält svetsad men man skulle kunna fästa ett SDS fäste där nere med bult också. Jag har gott om vatten på min tomt så är inte körd om borren hade fastnat. Den fastnar emellanåt men man behöver bara rucka lite i den och dra upp så kommer den igen.
 
  • Gilla
olofh och 3 till
  • Laddar…
Innan jag beställer en kiespump från tyskarna så undrar jag för er som kan:

Jag har borrat med 100 jordborr, måste det vara de blåa rören då med DN100 och 90mm kiespump eller det går bra med DN80 och en 76mm pump? Anledningen till min fråga är för att hålet är inte spikrakt, och i min hjärna så är det lättare med en mindre pump och att trycka ner ett mindre rör. Vattenpelaren i hålet är idag 1,6m så har ökat lite under natten. Med mindre rör blir det även lättare för mig att borra sönder oönskade gäster med hammarborren då jag kan komma åt överallt.
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Innan jag beställer en kiespump från tyskarna så undrar jag för er som kan:

Jag har borrat med 100 jordborr, måste det vara de blåa rören då med DN100 och 90mm kiespump eller det går bra med DN80 och en 76mm pump? Anledningen till min fråga är för att hålet är inte spikrakt, och i min hjärna så är det lättare med en mindre pump och att trycka ner ett mindre rör. Vattenpelaren i hålet är idag 1,6m så har ökat lite under natten. Med mindre rör blir det även lättare för mig att borra sönder oönskade gäster med hammarborren då jag kan komma åt överallt.
Jag har en plunscher om det skulle duga, finns tämligen nära UPA :)
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
DN måttet är innerdiameter. Hur stort är ditt pilothål? Om jordborren är 100 i dia så borde du få plats med DN 100 rör som är 113 ytter dia.
Jag skulle inte gå på mindre än DN100 för då kan du fortfarande få plats med en 3" djuphålspump samt det är bra kapacitet per meter filter. 1,8m3/h med 0,3 mm slits per meter.
Sen tål den mer stupstock-vikt än DN80.

Både 90 och 76 kiespump funkar till DN100. Jag hade kört 90 mm. 90 mm funkar till DN115 också, så bättre "eftermarknad".
Men hålet/röret måste vara hyffsat rakt annars kan det bli problem med att få ner kiespumpen.
Sen i och med att du har småsten så är det viktigt att du inte kiespumpar med för stora drag, för kiespumpar du förbi tömningshålet på sidan kiespump med kolven så kan småstenar hoppa ut och hamna mellan rör och kiespump så kiespumpen kilar fast.

OBS: Du ska ha släta rör utan muff.

Dvs:

Glattwand Brunnenfilter DN 100 4" Baulänge 1m TNA Gewinde​

och​

Glattwand Brunnenrohr DN 100 4" Baulänge 1m TNA Gewinde​

 
Redigerat:
  • Gilla
Bl0mman och 3 till
  • Laddar…
Melkersjo Melkersjo skrev:
Innan jag beställer en kiespump från tyskarna så undrar jag för er som kan:

Jag har borrat med 100 jordborr, måste det vara de blåa rören då med DN100 och 90mm kiespump eller det går bra med DN80 och en 76mm pump? Anledningen till min fråga är för att hålet är inte spikrakt, och i min hjärna så är det lättare med en mindre pump och att trycka ner ett mindre rör. Vattenpelaren i hålet är idag 1,6m så har ökat lite under natten. Med mindre rör blir det även lättare för mig att borra sönder oönskade gäster med hammarborren då jag kan komma åt överallt.
Jag har grejer du kan låna, kiespump, stupstock etc. Bor dock utanför Sjöbo.
 
F fizz skrev:
Jag har en plunscher om det skulle duga, finns tämligen nära UPA :)
@Melkersjo Kan intyga att @fizz pluncher fungerar förträffligt. 👌
 
  • Gilla
Bl0mman och 4 till
  • Laddar…
Hämtade plunscher av @fizz idag, såg fram emot att ta mig neråt men till min förskräckelse så insåg jag att rören jag fått tag i var för smala. Jag roade mig med att borra sönder stenen som var ivägen i mitt andra hål och grävde ner mig en bit i det.

Får beställa grejer från Tyskland ändå, i alla fall rör. Till min sambos lycka la jag färdigt markstenen istället och drack öl.

Fortsättning följer tack för alla tips!
 
  • Gilla
nino och 8 till
  • Laddar…
Varning för starkt content 😂

Dagens stenskörd . Fick upp det med hjälp av lerborren . Är på ca 4.8. Vatten från strax innan 2 men gick in i ett lerlager med rätt mkt mindre Sten, typ som de i nedre raden.
Olika stenar placerade på ett vitt träbord; en del är stora och mörkfärgade medan andra är mindre och ljusfärgade, troligen uppgrävda från en lerbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frun förstår inte alls innebörden av att få upp de större 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Mardigan och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Det är lycka att lyckas fiska upp så stora stenar.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Fråga till alla er som kan:

Jag har lyckats ta mig 11m ner efter extremt många om och men. Kalksten och skit är inget att leka med Fyfan. Jag har provat att köra ner en pemsil, jag får inte ut mer än 6-7l/min från 11m ner hela vägen upp till 4m ner. Det är sand mer eller mindre hela vägen. Jag drar upp den lite hela tiden för att se och har pumpat en bra stund men det ökar inte.

Är det läge att köra filterbrunn från låt säga 6m ner till 11m? Så den kan plocka vatten hela vägen i hålet eller det kommer fortfarande vara som det är nu med dålig tillrinning?

Jag tänker att med 3st 2 meters filterrör från tyskarna så rinner det till från hela hålet istället. Det var så nära jag kom denna sommaren.

Jag har ett ställe till jag ska testa gräva på jag väntar bara på en bergborr från cramo så kan kalkalmen gå och kamma sig på 1h istället för två veckor med spett 😄
 
Finns det någon här i denna tråden som är intresserad av ca 12m blåa rör, 2tum om jag minns rätt ? För en billig peng vid avhämtning. Använts för "brunnsborrning"
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Fråga till alla er som kan:

Jag har lyckats ta mig 11m ner efter extremt många om och men. Kalksten och skit är inget att leka med Fyfan. Jag har provat att köra ner en pemsil, jag får inte ut mer än 6-7l/min från 11m ner hela vägen upp till 4m ner. Det är sand mer eller mindre hela vägen. Jag drar upp den lite hela tiden för att se och har pumpat en bra stund men det ökar inte.

Är det läge att köra filterbrunn från låt säga 6m ner till 11m? Så den kan plocka vatten hela vägen i hålet eller det kommer fortfarande vara som det är nu med dålig tillrinning?

Jag tänker att med 3st 2 meters filterrör från tyskarna så rinner det till från hela hålet istället. Det var så nära jag kom denna sommaren.

Jag har ett ställe till jag ska testa gräva på jag väntar bara på en bergborr från cramo så kan kalkalmen gå och kamma sig på 1h istället för två veckor med spett 😄
Du kan ju testa att göra en pemsil som är längre. Min rekommendation är att göra den en meter kortare än vattenförande lager. Så har du grundvatten på fyra meter och kommer elva ner så gör du silen sex meter lång.
Jag kan nästan garantera att det inte blir bättre tillrinning med en filterbrunn.
Det skulle i sådana fall vara om det finns ett vattenlager längre ner som inte har sin ”vattenyta” över 7m, då skulle en djupbrunnspump kunna hämta upp mer vatten än en pemsil.
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Du kan ju testa att göra en pemsil som är längre. Min rekommendation är att göra den en meter kortare än vattenförande lager. Så har du grundvatten på fyra meter och kommer elva ner så gör du silen sex meter lång.
Jag kan nästan garantera att det inte blir bättre tillrinning med en filterbrunn.
Det skulle i sådana fall vara om det finns ett vattenlager längre ner som inte har sin ”vattenyta” över 7m, då skulle en djupbrunnspump kunna hämta upp mer vatten än en pemsil.
Kan vara värt att prova i med hålet bara står nu. När jag drog upp slangen så fylldes hålet igen hela tiden. Tanken var väl lite att i med de mest är sand och det verkar rinna till att de blåa filterrören fungerar som en behållare hela vägen, vattnet är riktigt klart och fint på 6-9m. Sen i med en pem i rören som suger upp vattnet. Kanske inte funkar så bra i praktiken men tänker att det verkar flöda in vatten speciellt på ett ställe där det är vattenförande grus på två meter ungefär.

Går gärna inte in på mitt fjärde år nästa år med detta men jag vet själv att jag inte kommer ge upp. Alla mina grannar har sina spetsar/pemsiler på 7-8m bara och min tomt är modell större så finns gott om ställe kvar att gräva på 😁
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Melkersjo Melkersjo skrev:
Kan vara värt att prova i med hålet bara står nu. När jag drog upp slangen så fylldes hålet igen hela tiden. Tanken var väl lite att i med de mest är sand och det verkar rinna till att de blåa filterrören fungerar som en behållare hela vägen, vattnet är riktigt klart och fint på 6-9m. Sen i med en pem i rören som suger upp vattnet. Kanske inte funkar så bra i praktiken men tänker att det verkar flöda in vatten speciellt på ett ställe där det är vattenförande grus på två meter ungefär.

Går gärna inte in på mitt fjärde år nästa år med detta men jag vet själv att jag inte kommer ge upp. Alla mina grannar har sina spetsar/pemsiler på 7-8m bara och min tomt är modell större så finns gott om ställe kvar att gräva på 😁
Gött att du kämpar på. 🤘
 
  • Gilla
Melkersjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.