Sommarhus byggt 2002 vinterbonat. Igår kväll ca 20.00 hörde vi ett knäppande ljud från innertaket. Ovan tak finns ett vindsutrymme. Ljudet kom med ca 30 min intervall och var ”stillastående” alltså inte skogsmus. Vi har inte sovrummet i närheten så vet ej om oljud fanns då. Behöver anlita ”högre stege” för att komma upp på vinden.
Se filmen-filmat i selfieläge. En bit in knackar jag i taket utan effekt på knackandet.
Någon som vet vad det kan vara?

Filmen kom inte med!

K Klass0n skrev:
Filmen kom inte med!
Hmm, verkar inte klara av 1 min film. Återkommer.

Kan vara det så kallade dödsuret/strimmig trägnagare.
https://www.anticimex.se/strimmig-tragnagare/
Förekommer i hus som kallställs på vintern och som därför generellt är lite fuktigare än vi har det nuförtiden.
Åtgärdas med lite mer värme som torkar ut träet i huset.

Mvh Findus

R RCHI skrev:
Hmm, verkar inte klara av 1 min film. Återkommer.

Obs min knackning hörs inte nu då jag minskat filmen till 30 sekunder.
Huset rejält byggt dock inget utvändigt nät mellan panel och tak stol så ett par fågelbon finns i det utrymmet. Men låter inte som fågel.

Tydligt ljud på filmen. Jag är också nyfiken!

Instämmet i att det inte låter som en mus. Fanns ju nån tråd om spöken här nånstans... du kanske skulle prova där...

Många som kollat in filmsnutten men ingen verkar känna igen. Mystiskt är det iaf. Kanske ekorre eller fladdermus. Låter för högt för någon typ av bagge tycker jag.

namnbyte
När målade ni det? Långsökt kanske, men kan det vara spänningar mellan trä och färg som släpper nu när luftfuktigheten ökar och trä sväller? Vi hade många nya knäppningar och knak förra sommaren pga nymålat golv.

namnbyte namnbyte skrev:
När målade ni det? Långsökt kanske, men kan det vara spänningar mellan trä och färg som släpper nu när luftfuktigheten ökar och trä sväller? Vi hade många nya knäppningar och knak förra sommaren pga nymålat golv.
Tack men målades för ca 2 år sedan. Ska bevaka ikväll😬 Återkommer imorgon.
Thanx

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.