B Bentim skrev:
Jag uttryckte mig klumpigt, han har en sidoverksamhet, och har traktor/hjullastare.
Han är inte bonde, varken dagtid eller kvällstid, och inte heller i månskenet.
Tycker inte att du uttryckt dig klumpigt utan snarare målande - men alla förstår inte sånt 😉. Och det hela var glasklart eftersom du beskrev det tydligt.
I övrigt instämmer jag med vad som sagts att ta det med miljöförvaltningen. Säg att finns en bullrande verksamhet som får utredas i förhållande till miljöbalken. Ibland räcker det att kommunen hör av sig för att den störande parten ska skärpa sig. I detta fall är det kanske tveksamt eftersom han redan fått klagomål av dig och andra. Även i jordabalken står: "3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar. 1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."
Det går att väcka klagade särskilt som det är en upprepad störning.
 
  • Gilla
RogerHql och 4 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
I mitt första inlägg står de fler saker än ved, men det är veden som de flesta snöat in sig på.

Min poäng med skyltarna var att han använder en entreprenad maskin, inte en liten gårdstraktor, han saknar de varningsskyltar/ljud/ljus man måste ha för att arbeta på väg, och med tanke på att detaljplanen säger bostadsområde så gäller kravet, till skillnad från om man har en gård eller ett industriområde.

A20 märket anger en vägsträcka där vägarbete eller liknande arbete pågår, och det han gör faller under "liknande arbete".
En L70 tillhör Motorredskap antingen klass 1 eller 2 beroende på hur den är registrerad. Är inte heller Arbete på väg om veden tas omhand på hans tomt. Här uppe i Norrbotten iaf så äger många en gårdstraktor av modell L50 eller L70. Fina gamla maskiner som är bra hjälpmedel på hemmaplan😃 Tacksam att ha villakvartersgrannar som äger sån istället för båtar, mc, skällande hundar😉
 
P polaris78 skrev:
ja som alltid så är det den svåra avvägningen att inse att det är inte alltid olagligt för att nån tycker det är olämpligt..

man måste skilja på när det faktiskt finns fungerande metoder för straff för den som ev låter för mycket..
nån tycker det låter för mycket när grannens ungar hoppar studsmatta men där lär det inte hända mycket.. det kvarstår som gnäll..

i andra fall med verksamhet så kan det hända att man uppnår vad som krävs beroende på vad man kan bevisa eller vad som går att uppmäta i oljud och att man kan lägga på honom olika former av krav. men det är ju några steg och beroende på vad han svarar och vilka mängder vi faktiskt pratar om.. hävdar han att det är för husbehov så kommer man få stå ut med oljudet och problemet blir att bevisa att det är mycket större mängder än husbehov.
Jag gör ofta ved åt både mig själv och till brorsan och ibland äv en lite till mina föräldrar dom år man tar hem ved och sen är det oftast lungt på ved i 2 sommrar tills det behövs fyllas på överallt igen.. skulle det vara olagligt för några lass med ved hamnar på annan adress? nej knappast att det går att hindra mig och skulle nån gnälla så kommer man såklart att fatta att det är en fördel att svara att det är för eget bruk. vissa år fyller man på lite om det tas ner nå träd på grannens mark då dom brukar dumpas hos mig..

i slutändan för att få kommunen att agera mot en granne som låter för mycket är ju realtivt ovanligt och det krävs en hel del oljud och det är alltid svårt med sånt du får göra i villakvarteret ja kapa ved får du göra.. men kanske inte hur mycket som helst utan troligen ska det vara i rimlig omfattning. Då ska det bevisas att det är för stor omfattning och troligen mätas ljud för att bevisa att det faktiskt är över gränsen och hur frektvent..

Det finns liksom inget totalförbud mot att tillverka ved i ett villakvarter så att en viss mängd kan man nog mest troligt alltid ha rätt att göra

Så med lite smarta hala genomtänkta svar så kommer det vara en lång process att få grannen att sluta låta, visst det kan ju hända att grannen svarar ärligt och erkänner att det är verksamhet för att sälja ved och att den är i stor omfattning ,men risken är väl stor att han inte erkänner det för kommun när dom ska kolla på det hela och plötsligt är det en mycket längre process att bevisa , säljs sen veden svart så är det rätt svårt att i efterhand bevisa vilka mängder som tillverkas.
Länsstyrelsen, Lantmäteriet och Byggnadsnämnden är mer än lovligt intresserade av sådant, och tar gärna emot tips från allmänheten. Bara att ställa upp sånt som lastbilar och jordbruksredskap permanent kräver oftast byggnadslov, det kan också vara en väg att gå för att sätta stopp för störande grannar. Det finns alldeles för många hänsynslösa personer som bara tänker på sig och sitt, och struntar blankt i om deras beteende drabbar andra.
 
  • Gilla
RogerHql och 5 till
  • Laddar…
Bigcall Bigcall skrev:
För mig låter det som dem flesta är avundsjuka för att någon har att göra jag blir mer trött på folk som klagar hela tiden då dem inte har ett eget liv! För att kunna göra en bedömning så vill vi se hur det ser ut framför ditt hus har du något som grannen kan störa sig på. Du kanske kan förmedla hans uppgifter så jag kan se om han kan sälja ved till mig och kanske tjäna pengar och köpa loss din fastighet så du flyttar ut till skogen? Låter det bra?
Fördelen att kunna köpa ved väger lätt mot nackdelen att ha konstant oljud omkring sig. Tyvärr finns det sådana som totalt saknar hänsyn till omgivningen. Vi har en granne som gärna släpar ut stereon på verandan och låter oss andra "njuta" av dansbandsmusik istället för fågelkvitter och humlornas surr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
RogerHql och 4 till
  • Laddar…
P
P perarne123 skrev:
Länsstyrelsen, Lantmäteriet och Byggnadsnämnden är mer än lovligt intresserade av sådant, och tar gärna emot tips från allmänheten. Bara att ställa upp sånt som lastbilar och jordbruksredskap permanent kräver oftast byggnadslov, det kan också vara en väg att gå för att sätta stopp för störande grannar. Det finns alldeles för många hänsynslösa personer som bara tänker på sig och sitt, och struntar blankt i om deras beteende drabbar andra.
att parkera en hjullastare är inte bygglovspliktigt och särskillt inte om den används och parkeras om då och då... lika lite bygglovspliktigt som din privata personbil som används och parkeras
 
P polaris78 skrev:
att parkera en hjullastare är inte bygglovspliktigt och särskillt inte om den används och parkeras om då och då... lika lite bygglovspliktigt som din privata personbil som används och parkeras
Vissa fordon får inte stå på mark avsedd för bostäder.https://www.trailer.se/artikel/lastbil-pa-villatomten-kraver-bygglov
 
  • Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
P
P perarne123 skrev:
Vissa fordon får inte stå på mark avsedd för bostäder.https://www.trailer.se/artikel/lastbil-pa-villatomten-kraver-bygglov
hitills är det bara lastbilar som man lyckats med det där . och hitintills har ingen lyckats med det på hjullastare som ju finns i väldigt olika storlekar och det finns många villaägare som äger en bondtraktor även helt privat och utan företagande ,men dom är inte alltid så lätta att skilja åt i juridiken och i hur dom är registrerade så jag skulle säga att i väntan på mer rättsfall så får vi nog anta att grannen kan parkera sin hjullastare på sin villatomt utan större risk för att det skulle vara straffbart..

man ska också komma ihåg att lastbilar med olika påbyggnader är lättare att få till en byggnad tex en lastbil som har ett stort skåp på och bygger man bostad i skåpet är det plötsligt nära en husbil..
men i rättsfallet så är det ju tydligt att lastbilen var en timmerbil och användes i jobbet

Det finns flera skillnader mellan fallet och att ha en hjullastare eller traktor parkerad hemma vid villan
 
Ännu en tråd där man i grund och botten har avundsjuka på den extra verksamheten och extra inkomsten men måste rikta kritiken på annat.

Så svenskt.
 
  • Haha
  • Arg
mitthusbergby och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ännu en tråd där man i grund och botten har avundsjuka på den extra verksamheten och extra inkomsten men måste rikta kritiken på annat.

Så svenskt.
Var hittar du avundsjuka och inte irritation över att det slamrar och låter hela dagarna? Tror du TS hade varit lika irriterad om grannen suttit tyst med sin laptop på altanen och fakturerat 1500kr/h för it-tjänster?
 
  • Gilla
  • Älska
mitthusbergby och 9 till
  • Laddar…
De två närmaste grannarna har sista månaderna sågat (med motorsåg) vardera dryga 30 kbm björkved.
Klyvt och travat.


Tycker det är ett mycket trivsamt pyssel som jag hållit på med i vart i vart fall 45 år.

Stör inte mig det minsta.

Vi är vanligt fölk här i bygda.

.
 
Redigerat:
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
Själv upplever jag att alla grannar till månskensbönder m fl är avundsjuka.
 
H Hybro skrev:
De två närmaste grannarna har sista månaderna sågat (med motorsåg) vardera dryga 30 kbm björkved.
Klyvt och travat.


Tycker det är ett mycket trivsamt pyssel som jag hållit på med i vart i vart fall 45 år.

Stör inte mig det minsta.

Vi är vanligt fölk här i bygda.

.
Motorsåg för ett fruktansvärt oväsen. Det är som att bo vid en motocross-bana, det måste vara olidligt.
 
  • Gilla
emmel och 2 till
  • Laddar…
Jojo, motorsåg är ju mysigt att lyssna på flera veckor varje vår liksom trimmade mopeder och A-traktorer med öppna avgassystem året runt. Alla är vi olika. För länge sedan när vi bodde i lägenhet hade jag en garagegranne som körde streetracing d v s illegal dragracing på vanliga gator nattetid. Bilen hade en V8 på drygt 8 liter med lustgas och två 4" avgasrör utan ljuddämpare. I praktiken var bilen en dragster kamouflerad med kaross. Fint motorljud i den om man gillar sånt. När han puttrade hem till garaget mitt i natten på tomgång var det inte många som sov. Så länge jag bodde där fick polisen aldrig tag i honom. Misstänker att dom inte försökte på riktigt, speciellt den gången då han sprängde motorn och det tittade ut vevstakar ur motorblocket.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Inte alls störande... Njuter av att höra folk jobba, liksom en själv.


Och gnäll inte för mycket, för då lär Du inte få köpa några säckar ved om den egna uppvärmningen havererar.

Vore jag en granne, så skulle jag givetvis hjälpa till med egen såg, om jag inte hade fullt upp med ved själv.

I stället för tre veckor, så kunde det bli bara en.
Men se... Alla ids inte utföra kroppsarbete.

Förresten, välkomna till mig i April.
Lär er vedhantering helt gratis.
 
  • Gilla
Bigcall
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
Fördelen att kunna köpa ved väger lätt mot nackdelen att ha konstant oljud omkring sig. Tyvärr finns det sådana som totalt saknar hänsyn till omgivningen. Vi har en granne som gärna släpar ut stereon på verandan och låter oss andra "njuta" av dansbandsmusik istället för fågelkvitter och humlornas surr.
Men det är dags för oss svenskar att ha lite förståelse och inte se glaset alltid halv tom se den istället som halv full. Det är väl gött att ha en granne som är glad och spelar musik istället för en surgubbe som klagar på allt. Jag försökte ge han en lösning genom att hans granne som verkar vara en affärsman som gör att grannen tröttnar sen så köper han hans tomt för halva priset vipps så blir han rik snart.! Grymt!!!!😫 hehehehhe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.