Ännu en variant på badrumsgolv. Jag har Kertobalk, 45x300 c/c 600, i mitt tillbygge. I badrumet, 2x2m, tänkte jag kotla med 45x145, tvärs balken. Och sedan till frågan, skulle det vara ok att lägga Masterboard, armeringsnät och flytspackla 40mm.
I spacklet läggs 20mm golvvärme. Sedan klinker ovanpå. Motsvarar en sådan konstruktion 22mm golvspån och flytspackel?

Som jag bedömer det, enbart på känn baserat på erfarenhet av materialen och konstruktionerna, så bör detta fungera. Men jag tycker att du ska se till att skaffa dig klartecken från spackelleverantören om att detta är okej.

Tack för ett snabbt svar! Jag skall kolla med LIP, då jag tänkte använda deras spackel.

Se till att du får prata med någon som verkligen kan svara, på LIP jobbar ett par killar som gärna svarar på frågor fast de inte egentligen vet så mycket har det visat sig. Det absolut bästa är om du kan be dem skriva ett mail (eller att du beskriver konstruktionen mail-ledes och de svarar på mail att det är okej), så att du har det skriftligt om det skulle behövas.

Förresten, du skulle ju få i princip samma bygghöjd med spårat golvspån och spackel på det. Och då får du en beprövad konstruktion och slipper jiddra med specialare.

Har fått svar från LIP och de kan ej ställa sig bakom den konstuktionen. Så det får bli 22mm spån, armering, 12mm golvslang och flytspackel. Varför känns det som att; "gör som vi alltid har gjort", och sedan visar det sig at det var fel? Spånskivor är för mig lika motståndskraftiga för fukt som knäckebröd.

Det ska vara spån i klass P5, det är betydligt fukttåligare än vanlig golvspån.

OK. Det skall det bli ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.