P paralun skrev:
Den här köpte jag själv som ersättare
[länk]
Men dyr. Och har man uppgraderat batteri till 3 ggr original så är det bättre att köpa en noname-nätenhet som ger 2-3 ggr så mkt som 1.5 A. Blir troligen billigare också.
 
K karlmb skrev:
Men dyr. Och har man uppgraderat batteri till 3 ggr original så är det bättre att köpa en noname-nätenhet som ger 2-3 ggr så mkt som 1.5 A. Blir troligen billigare också.
Jovisst och man kan ju vara lat också så är det bara att koppla in den nya laddaren.
Nytt batteri har jag oxå och noname från Amazon.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
I år var det nära att min 794E åkte till återvinningscentralen.
11 års trogen tjänst med de vanliga felen som t.ex frontsensor m.m men funkat kanon annars.

Nu i år så hade den kört på en slang som hade blåst ut på gräsmattan, efter det så gick det inte att få igång den öht.

Testade annat batteri, gjorde mätningar inuti och diverse felsökningar.
Hittade inget som kunde vara fel, mycket tid gick åt så hade i princip bestämt mig för en ny klippare.
Tills jag testade att bygla pin 1 och pin10 på det lilla kretskortet till tangentbordet.
Då hoppade den igång men tangentbordet var stendött.
Så efter att jag fått hem nya och byt detta så funkade den återigen.

Så då passade jag även på att byta celler i batteriet, original är batterist på 1900mAh.
Så bytte till dessa på 2900mAh:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sony-murata-us18650nc1-2900mah-10a-reclaimed.html

Nu klipper roboten som aldrig förr👍
Öppet robotklippare batteripack med uppgraderade 2900mAh celler på ett arbetsbord med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen kretskortsbehållare med en överbyglad anslutning mellan två stift och synliga battericeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Sista bilden är tagen innan jag punktsvetsat allt till 4 punkter per batteri)
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
I år var det nära att min 794E åkte till återvinningscentralen.
11 års trogen tjänst med de vanliga felen som t.ex frontsensor m.m men funkat kanon annars.

Nu i år så hade den kört på en slang som hade blåst ut på gräsmattan, efter det så gick det inte att få igång den öht.

Testade annat batteri, gjorde mätningar inuti och diverse felsökningar.
Hittade inget som kunde vara fel, mycket tid gick åt så hade i princip bestämt mig för en ny klippare.
Tills jag testade att bygla pin 1 och pin10 på det lilla kretskortet till tangentbordet.
Då hoppade den igång men tangentbordet var stendött.
Så efter att jag fått hem nya och byt detta så funkade den återigen.

Så då passade jag även på att byta celler i batteriet, original är batterist på 1900mAh.
Så bytte till dessa på 2900mAh:
[länk]

Nu klipper roboten som aldrig förr👍
[bild][bild]

(Sista bilden är tagen innan jag punktsvetsat allt till 4 punkter per batteri)
Jo min WG796E är 6 år, batteribyte är redan avklarat men tangentbordet har börjat spöka.
Har bytt pinkod några gånger för att "slita" på nya knappar men det är nog bara en tidsfråga till att man får byta.
Sen ser jag ett samband med fukt och regnsensorn är aktiverad samt att roboten alltid åker till sitt hus under altanen.
 
P paralun skrev:
Den här köpte jag själv som ersättare
[länk]
Tackar! Slingan lagad och klipparen går lika fint som innan. Hoppas på ett ännu längre liv. Den går så bra.
 
Tack för alla tips i tråden vad gäller fel på schema och datum. Jag har precis bytt knappcellsbatteriet (CR1225) enligt tips och tack vare länkar till Youtube så lyckades jag både få isär och ihop klipparen igen. Håller tummarna för ett långt klipparliv!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Någon som har FW v0.72 kvar? Hade min Hypericum liggande på ett minneskort men nu hittar jag det inte.
Hade varit kanon om någon kunde skicka mig den.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Någon som har FW v0.72 kvar? Hade min Hypericum liggande på ett minneskort men nu hittar jag det inte.
Hade varit kanon om någon kunde skicka mig den.
Vilken modell har du? wg794e?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R ronba610 skrev:
Vilken modell har du? wg794e?
wg790 gammal rackare....
 
En annan fråga . vred sönder kontakten mellan nätagg och laddstation. Kablen kossade på laddarsidan. Ska lödda tillbaka dessa men nu vet jag inte vilken sladd som satt var. Från laddstationen går en svart och en vit kabel. Bak i kontakten sitter 2 lödpunkter märkta 1 och 2. Någom son vet var den vita ska löddas? på 1.an eller 2:an?
 
Har någon en fungerande laddstation och nätagg liggande?
wA4001 heter laddstationen och wa3716 eller wa3744 heter näraggregatet.

Någon som har liggandes för en liten peng?

Jag bor utanför Båstad.

mvh
MickeA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.