A Alexander HB skrev:
Rot och gren. Stammen har du ingen rätt att röra. Och skadar du trädet riskerar du att få en skadeståndstalan emot dig. För sakens skull kan nämnas att träd _inte_ är billiga att ersätta. Det är alltså inte tal om att traska iväg till Plantagen och köpa en ny planta, eller att börja tala om virkespriser. I teorin ska ersättningen baseras på vad det kostar att återställa platsen med ett lika/liknande träd. I praktiken är det ju dock oftast omöjligt, så man bedömer istället hur mycket fastigheten minskar i värde utan trädet.
Gren på träd är en sak, tar isåfall grenarna som löper 2 meter ut över vår tomt med godkännande av henne.

Smått hål i huvudet på mig men jag skiter i vilket, rensar upp för oss bägge även om jag behöver avveckla det.



Däremot ogräset på hennes tomt får jag inte röra. Förens det är på min tomt.





👍👍
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Kedjehus med fallande sluttning? Plockar ogräs dagligen så vad ska sprida sig ? Går könssjukdomar mot vinden tro?

Ogräset kommer från henne, stor väg sidan om men förstår smått vad du menar
Könsjukdomar?

Då måste ni dela mer än tomtgräns.
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Vems ogräs är det här då? Ser lite gult och tråkigt ut.
På andra sidan är det grönt i alla fall.
Delvis övervuxen trädgård med gult och grönt ogräs bakom ett trästaket, markerat område i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror vi behöver fler bilder på din sida för att djungelstämman ska kunna avgöra om du har rätt att kasta första stenen.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 19 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
En fråga till dig, är jag ute och cyklar när det finns regler hur en tomt skall skötas ?
Nej det finns inga regler av den typ du verkar önska. Man får ha en vildvuxen och ovårdad trädgård även om grannar tycker det är fult.
A Alexander HB skrev:
Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav.
Eller bara ett totalt ointresse. Vet inte vad gissningar av din typ tillför.
mikethebik mikethebik skrev:
övrigt är hennes tomt som hon gör som hon behagar och orkar med, inget som jag har att göra med.
Fler borde ha det egentligen självklara synsättet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Skulle lagt detta på juridik istället för trädgård. 😂
Verkligen inte, vad har din syn på växtligheten på din grannes tomt att göra med juridik?

Sköt om din trädgård.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Skulle lagt detta på juridik istället för trädgård.
Du hade inte fått några andra svar. De hänvisningar till hänsyn och olägenhet du nämner handlar om betydligt ”grövre” situationer än vad som verkar vara aktuella i ditt fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag hoppas du målat om dina vindskivor sen du köpte kåken, för de ser värre ut än grannens ogräs...
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 9 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Kedjehus med fallande sluttning? Plockar ogräs dagligen så vad ska sprida sig ? Går könssjukdomar mot vinden tro?

Ogräset kommer från henne, stor väg sidan om men förstår smått vad du menar
Vad har du för problem egentligen?

Ringa kommunen? Barnsligt.

Sluta plocka "ogräs", kör bara över med gräsklippare på "grönmattan" någon gång då och då, och sätt dig neroch titta på fjärilar, bin och humlor som jobbar, lyssna på fågelsången, drick kaffe, vin eller bärs och mys.

Ogräsfria gräsmattor är ungefär lika modernt som att lägga skinn från egenskjutna lejon på golvet i vardagsrummet.
 
  • Gilla
MichelleW och 15 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
I går när jag cyklade hem blev jag påkörd av en bilist, bröt ett nyckelben, lättare hjärnskakning med rejäl huvudvärk som som påföljd. förövrigt en del skrapsår.

Efter besök på sjukhuset kommer jag hem och upptäckte en vattenskada som sätter köket ur funktion några veckor framöver.

Sen kommer frun hem och berättar att vår bil har fått ett par rejäla bucklor efter att blivit påkörd vid en parkering utanför affären, inga spår efter vem som orsakade skadorna.

Någon timme efter det kommer vår närmsta granne och berättar att han såg någon okänd rota runt i mitt garage tidigare idag, jag går ut och kan konstatera att istort sett samtliga mina verktyg och handmaskiner är stulna.

Senare på kvällen ringer äldsta sonen som vill berätta att han har blivit friställd från sitt jobb, han har högt belånat hus, familj med småbarn osv. osv.

Innan jag går och lägger mig läser jag ditt inlägg och inser att du har det ju värre, min dag var väl helt ok jämfört med hur du har det.
Tack för att du delar med dig av din jobbiga situation 😄.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
16386 och 24 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller bara ett totalt ointresse. Vet inte vad gissningar av din typ tillför.
Ointresse var ett av de skäl jag listade.

Nej, du får inte ha en trädgård som ser ut hursomhelst. Gränsen för vad som krävs för att någon ska agera är dock högt satt. Men helt fritt fram är det inte.
 
F
A Alexander HB skrev:
Ointresse var ett av de skäl jag listade.

Nej, du får inte ha en trädgård som ser ut hursomhelst. Gränsen för vad som krävs för att någon ska agera är dock högt satt. Men helt fritt fram är det inte.
Så länge det handlar om växter så är det i princip ”helt fritt fram”.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Alexander HB skrev:
Här kan du läsa med om vad lagen faktiskt säger. I vanlig ordning är folk tvärsäkra åt ena eller andra hållet utan att ha försökt läsa på:

[länk]

Notera att rättspraxis är att vad som anses vara en olägenhet för omgivningen (dvs dig) ska bedömas restriktivt. Du har därmed förmodligen ingenting att hämta där, även om jag lider med dig. Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav. Eller något altruistiskt försök till att få fler insekter i naturen.

Du får vara glad att det inte är radhus, så att grannens eftersatta underhåll (om man får spekulera) börjar orsaka skador på skiljeväggar, tak, och liknande.

Din största (eller minst osannolika) möjlighet är att det växer så mycket mer att det bedöms vara en trafikfara. Det hjälper ju dock inte så mycket, då lösningen är att grannen kortar ner gräset till 140 cm igen :)
Notera att man får sköta/vanvårda sin tomt enligt PBL så att olägenhet uppstår för grannen. Men man får inte vanvårda till den grad att:

1. Risken flr olycksfall ökar
2. Betydande olägenhet uppstår

Lite ogräs är varken 1 eller 2.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att man får sköta/vanvårda sin tomt enligt PBL så att olägenhet uppstår för grannen. Men man får inte vanvårda till den grad att:

1. Risken flr olycksfall ökar
2. Betydande olägenhet uppstår

Lite ogräs är varken 1 eller 2.
Absolut. Det man har störst chans att torska på är att ens ovårdade tomt stör trafiken. Annars verkar det som att växtligheten kan se ut hur som helst, åtminstone i praktiken. Det jag ville säga var att det, i teorin, finns begränsningar på hur ens tomt får se ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Annars verkar det som att växtligheten kan se ut hur som helst, åtminstone i praktiken.
Ja lyckligtvis!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Om en växt är ovårdad eller inte ligger väl i betraktarens ögon att avgöra.
Finns inga lagar/regler hur en växt får/ska växa vad jag vet.🤔
 
  • Gilla
Bow53 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.