ååå den där bilden var ren kärlek..

så ovanpå den gamla sponten ligger fuktspärr och sen har ni lagt 220 reglarna ovanpå den? Hur har ni fäst 220-regeln? med vinkeljärn i sponten och då rakt igenom fuktspärren??

Skönt att kunna glädja någon =)

Ja, vi har skruvat RAKT genom fuktspärren. Varje takstol sitter med en sån här (eller tre, ibland fler):
059044_c.jpg
Fuktspärr ska i min värld bara hålla kondens borta från att ligga direkt på den undre sponten,
det är ju bättre att kondensen ligger på en plast, än på sponten.
Om det skulle vara så att fukten hittar in så lätt genom plasten,
så skulle den nog hitta in iaf, för det finns nog andra sätt för den att hitta in.
Och det tycker jag verkar lite långsökt.
Alltså, det här med plastens vara eller icke vara; Man får nog välja efter ens egna bästa förmåga,
för det finns ju tusen åsikter om hur man ska göra.

Detta behöver ju inte betyda att jag har rätt. Men jag har gjort så här, och jag hoppas det funkar.

Perfekt bild. Något i den stilen har våra tankar gått också men vi vill gärna lägga på ännu tjockare isolering. Man kunde lägga regler i kors med de övre "takstolarna", dels för att lägga ytterliggare ett lager isolering och dels för att minimera köldbryggor.
Det största problemet med att lägga mycket isolering är väl att få till det estetiska. Det blir nog lätt att huset får en hatt....

martin: har du tänkt att isolera med mellan dom gamla takstolarna eller nöjer du dig med detta? Vad har du gjort luftspalten av?

• Gilla
19magnus
  • Laddar…
anledningen till att vi isolerade utåt är enkel; isolerar man inåt, så finns det inte ståhöjd längre.
Om jag står mitt i nocken så stryker mitt stubbade hår takstolarna..

Det är väl även en estetisk fråga, vi ville ha vindskänslan kvar, så gott det går.
Vi kommer bygga ett sovrum av vår 100kvm stora vind, men effektiv yta är väl c:a 40 kvm.
Dyrt rum.

När rummet är klart startar jag eventuellt en tråd före/efter.

martin_skold:s lösning gjorde även mig glad.

Detta är jäkligt lockande även för mig då jag har liknande planer för min vind som jag helst inte vill sänka takhöjden någonting inuti. Men en tanke. Jag har planerat att isolera även invändigt. Borde det inte vara så att man kan lägga isolering dikt an mot den gamla sponten iom att man har en luftspalt längst ut? Tänker jag fel? Isåfall får jag 15cm isolering till o sen kan jag spika råspont på insidan också.

17964682.jpg
Så här såg det ut stundvis i sommar. som ni ser, så var det nödvändigt att göra något åt taket..
(observera att solen skiner, det är ett ovanligt undantag. Det var inte alltid så lätt att somna, trots presenningar)

magnusSt : Du kan ju ta bort den gamla sponten och bygg de nya takstolarna direkt på de befintliga takstolarna och på med nyspont + papp, och isolera inifrån som är det vanliga.
min erfarenhet är att göra så lite som möjligt utifrån, så får man snabbast tätt igen.

Ska byta ut taket inom kort....funderar hur det funkar praktiskt när sponten är på plats. Måste lägga ut diff.öppen plastskikt (typ Mataki eller liknande) och sedan på med 10cm tjocka falsade cellplast skivor innan läktning.

Problemet som slåg mig idag är kan man gå på taket när plastskiktet är på plats utan att skada detta...vill inte göra hål i detta. Antar att vanlig takpapp tål mer än vad plastdiff gör eller tål det mycket även det?

Någon som har isolerat sitt tak utvändigt med cellplast ala Thermisol-modellen...hur gjorde ni?

Lyfter denna tråden då jag funderar på takomläggning...

Säger som föregående, nån som gjort thermisol modellen och kan beskriva taket i genomskärning, från vind till plåt/panna/papp?

1. Rev bort gamla teglet, läkt, papp o miljoner pappspik. Bytte ut dålig råspont.
  2. Reglade med 45x95 på kortsidorna av taket
  3. Rullade ut Halotexen.
  4. Reglade med dubbla 45x95 vid takfoten.
  5. La ut cellplasten
  6. Monterade rännkrokar o spikade fotplåt
  7. Skruvade ströläkten
  8. Spikade bärläkten
  9. La teglet

Innefrån o ut, råspont, halotex, cellplast, läkt, tegel.

Tips! Om man som jag har ett tak med en massa ränndalar, takkupor o annat som medför en massa kapning av cellplasten så är "hotwire" ett uppskattat hjälpmedel. Sågar man i cellplasten så ser man snart ut som en snögubbe.

http://www.youtube.com/watch?v=P9IMIoJw61M&feature=related

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.