Hej. Vi bor i ett typsikt villaområde, ett lungt område utan genomfart, så i stort sett all trafik hör hemma här så att säga.
Vi byter tak, panel, skruvar bilar, har barn som leker osv så det är gott om ljud och liv, men bra sammanhållning och respekt gentemot grannar.

Mer eller mindre mitt i bor en granne som alltid haft traktorer och pysslat med ved, han tar hem virke och kapar för att sälja, men i ganska liten skala, vilket varit lite störande bitvis men eftersom det varit en kort period med kapande och sen lasta för att sälja så har man inte stört sig jätte mycket.

Men sen 2-3 år tillbaka har det bara eskalerat, de började med att han uppgraderade från en gammal baklastare som brummade lite små charmigt till en fullstor hjullastare, en l70c eller d, dvs en entreprenadmaskin.

Det som hänt nu är att ved produktionen har ökat avsevärt, det kapas längre period samt att det är väldigt mycket fram och tillbaka längst gatan med hjullastaren, hämtar virke, lastar ved osv.

Andra aktiviteter är ploga snö, trots att kommunen sköter de, byta redskap och köra dom fram och tillbaka, han har en tom tomt bredvid sin som han härjar på, planar ut eller plogar t.ex.
För någon helg sen tog han hem en grävare och byggde parkering eller liknande för sin hjullastare, samt köpte grus och lade på hög, vet inte om tanken är att sälja eller använda men de var flera lass med lastbil.
Och är de inte traktor så är de skoter, fyrhjuling, moped eller spark, motordriven så klart.

Nog med bakgrund, grejen är att han håller på hela tiden, det är ett jävla liv i stort sett varje helg, och flera kvällar i veckan, han sätter igång strax före 08.00 på helgerna och slutar inte förrän frammåt 21.00 helg som vardag.

Hans omyndiga barn kör det mesta också, pojken kör allt utom bil.

Vad ska man göra, förutom att prata med dom, för de har vi provat utan framgång, det är som att han inte riktigt förstår, och man vill inte riskera att de ska bli ännu värre om man blir osams.
Tips mottages.
/Benny
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
noone70 och 25 till
  • Laddar…
På vilket sätt har ni pratat med grannen? Vad har ni framfört och hur har grannen svarat på detta?
 
  • Gilla
least och 2 till
  • Laddar…
En granne som säljer ved och har lastmaskin låter ju underbart!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
iWas89 och 93 till
  • Laddar…
En relativt modern hjullastare som en L70c lär bullra betydligt mindre än en gammal baklastare?
 
  • Gilla
  • Haha
TSkoogh och 26 till
  • Laddar…
Det låter som att du stör dig så pass mycket på detta så att någon kompromiss nog hade gjort att du fortsatt störa dig väldigt mycket ändå. I ditt läge hade jag nog satsat på att flytta men det är ju lättare sagt än gjort.

Antingen satsar du på att hitta ett ställe med långt till närmsta granne där du äger den omgivande marken, så du inte riskerar att markägaren styckar av en tomt precis bredvid din och du får en granne några år senare, eller är mitt förslag att flytta till ett villaområde inne i en stad, för där har jag svårt att se att detta skulle kunna pågå en längre tid, då kommer du säkert ha fler grannar på din sida samtidigt som jag tror att en kommun har lättare att reglera vad som sker.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Anders.o93 och 27 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus Benny!

Var villaområdet eller månskensbondens fastighet först på platsen?

Jag tror inte du som närboende varken behöver eller 'ska' göra nått, har du lust och möjlighet att stödja verksamheten handlar du ved och anlitar grannen till ev hjullastararbeten på din egen fastighet. Kanske går hans firma då så bra att han kan utöka och skaffa fler nyare och tystare maskiner eller rentav en industritomt på nått annat ställe.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
emmel och 24 till
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
På vilket sätt har ni pratat med grannen? Vad har ni framfört och hur har grannen svarat på detta?
Det är flera som har pratat med han (säger de iaf) och jag har bett han köra saktare förbi husen, samt inte börja så tidigt eller sluta så sent flera gånger, men var gång ursäktar han den gången man pratar om, och ingen effekt dagen/helgen efter.
 
  • Haha
  • Gilla
peter chroscielewski och 4 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
En relativt modern hjullastare som en L70c lär bullra betydligt mindre än en gammal baklastare?
De han använder den till kontra den han hade gör att de blir värre.
Tänkt dig att kommunen plogar runt din bostad 7-8 timmar varje helgdag, jämfört med en gammal traktor som åker förbi sakta 2-3 gånger.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Det låter som att du stör dig så pass mycket på detta så att någon kompromiss nog hade gjort att du fortsatt störa dig väldigt mycket ändå. I ditt läge hade jag nog satsat på att flytta men det är ju lättare sagt än gjort.

Antingen satsar du på att hitta ett ställe med långt till närmsta granne där du äger den omgivande marken, så du inte riskerar att markägaren styckar av en tomt precis bredvid din och du får en granne några år senare, eller är mitt förslag att flytta till ett villaområde inne i en stad, för där har jag svårt att se att detta skulle kunna pågå en längre tid, då kommer du säkert ha fler grannar på din sida samtidigt som jag tror att en kommun har lättare att reglera vad som sker.
Det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Det är i stort sett alla som stör sig på det frekventa ljudet och slammrandet, 2 grannar (av närmare 30-40 som är i hans närområde) har redan flyttat mycket pga att det eskalerat i ljud och aktiviteter som bara går att beskriva som entreprenad.

Så det är långt ifrån jag som är ljudkänslig, skulle nästan påstå att jag har mest förståelse då jag inte klagat alls tills den större maskinen inskaffades.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 12 till
  • Laddar…
B Bentim skrev:
Det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Det är i stort sett alla som stör sig på det frekventa ljudet och slammrandet, 2 grannar (av närmare 30-40 som är i hans närområde) har redan flyttat mycket pga att det eskalerat i ljud och aktiviteter som bara går att beskriva som entreprenad.

Så det är långt ifrån jag som är ljudkänslig, skulle nästan påstå att jag har mest förståelse då jag inte klagat alls tills den större maskinen inskaffades.
Dem flesta i denna tråd tycker du ska acceptera detta utan att klaga, det tycker inte jag. En granne som fördärvar ett helt område, då är det han som ska flytta.
Jag förstår också att man inte vill prata med vilken hopplös människa när det är meningslöst.
Jag ser tyvärr bara myndighetsvägen. kommunens mijlönämnd, skatteverket, mm.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
emmel och 101 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus Benny!

Var villaområdet eller månskensbondens fastighet först på platsen?

Jag tror inte du som närboende varken behöver eller 'ska' göra nått, har du lust och möjlighet att stödja verksamheten handlar du ved och anlitar grannen till ev hjullastararbeten på din egen fastighet. Kanske går hans firma då så bra att han kan utöka och skaffa fler nyare och tystare maskiner eller rentav en industritomt på nått annat ställe.
De var ett udda råd, det är ett vanligt villaområde, han har ingen gård, hans hus är byggt 1993 och de första husen runt slutet på 70-talet.

Udda förslag i övrigt, hans verksamhet hör inte hemma i ett lungt villaområde med allt vad de innebär.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
linneac och 29 till
  • Laddar…
RoTe
Har du och grannarna gått ihop i frågan?
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på plats?
Kan en lämplig parkering av en skrotig bil sämra framfarten så pass att den blir omöjlig?
Är det som du säger så känns det som grannens firma borde bo någon annanstans.
Har du pratat med grannen ordentligt?
/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Haha
jleol och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du och grannarna gått ihop i frågan?
Nej, det är ingen "grupp" skapad mot han med traktorn.
Jag har nämnt att andra tycker som mig, och har hört att andra sagt liknande, men ingen "vi mot han" än.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
O
T Thomas_Blekinge skrev:
Dem flesta i denna tråd tycker du ska acceptera detta utan att klaga, det tycker inte jag. En granne som fördärvar ett helt område, då är det han som ska flytta.
Jag förstår också att man inte vill prata med vilken hopplös människa när det är meningslöst.
Jag ser tyvärr bara myndighetsvägen. kommunens mijlönämnd, skatteverket, mm.
Ja jag blir mörkrädd när jag läser hur många som tycker detta är acceptabelt. Men å andra sidan kanske de som yttrar sig så är grannen?

Att bedriva bullrande näringsverksamhet på en villatomt är både respektlöst och olagligt. Så hör med kommunen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
linneac och 74 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.