Har två stycken batterier som inte laddas. Dom är nya och har aldrig fungerat.
Laddaren matas med 5V (USB), och innehåller LTH7 ic. Batteriet 3,7 V Lipo-batteri 1800mAh.
Det är 5V på VCC, CHRG 3,7V, 0,3V på BAT och 0V på PROG och GND.
Har någon någon idé om vad som kan vara fel?
Laddaren matas med 5V (USB), och innehåller LTH7 ic. Batteriet 3,7 V Lipo-batteri 1800mAh.
Det är 5V på VCC, CHRG 3,7V, 0,3V på BAT och 0V på PROG och GND.
Har någon någon idé om vad som kan vara fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med 0V på prog ska den inte ladda.
Sen ska batteriet aldrig få sjunka så lågt i spänning som ditt gjort. Börja med ett friskt batteri.
Har du någon ström genom kretsen?
Jag hade börjat kolla de parametrarna.
Och läst databladet noga för att förstå funktionen.
Nu har jag bara snabbläst av nyfikenhet.
Sen ska batteriet aldrig få sjunka så lågt i spänning som ditt gjort. Börja med ett friskt batteri.
Har du någon ström genom kretsen?
Jag hade börjat kolla de parametrarna.
Och läst databladet noga för att förstå funktionen.
Nu har jag bara snabbläst av nyfikenhet.
Kratsen verkar inte dra någon ström.B Bjober skrev:Med 0V på prog ska den inte ladda.
Sen ska batteriet aldrig få sjunka så lågt i spänning som ditt gjort. Börja med ett friskt batteri.
Har du någon ström genom kretsen?
Jag hade börjat kolla de parametrarna.
Och läst databladet noga för att förstå funktionen.
Nu har jag bara snabbläst av nyfikenhet.
Kolla med multimeter på själva batteriernas poler - är de under 2.5 Volt så skall du inte ladda den - någonsin!.
har batteriet legat oladdad i flera år så kommer dessa aldrig igång igen - de måste vara laddade till ungefär 50% laddgrad om man skall kunna ha de förvarade mer ett år mellan användningarna, medans kör man slut på batteriet (batteriskyddet klipper) så kan det handlar om månader innan spänningen är för låg och en del av orsaken är att batteriskyddskretsen drar en smula ström hela tiden (när den mäter spänningen kontinuerligt)
Många LiIon-batteries inbyggda skyddskretsar (ett litet kretskort som sitter vid batteriets polledare ut ur påsen - din verkar dock inte ha något sådant) vägrar helt sonika att ladda om spänningen är under 2.5 Volt medan är spänningen över 2.5 Volt så kan de starta med mycket försiktig laddning på några få mA för att öka på strömmen när det närmar sig 3.5 Volt.
med andra ord var inte otålig utan låt den ha ström på minst något dygn om batteripolspänningen är över 2.5 Volt från början - är det under detta, ta batteriet till återvinning och helst skyndsamt och till dess förvarad i metall eller keramik-kruka med lock.
kinabatterier är ökänd opålitliga och många av dem är från skrotad utrustning fast de kallar dessa för 'nya' - ser man fördjupningar, skav och tryckmärken text som är lite bortgnuggade eller vågighet (som när man drar av en ganska hårt sittande tejp) samt limrester kvar så kommer de från skrotad utrustning.
Köp av erkända leverantörer från Europa även om de är betydligt dyrare.
har batteriet legat oladdad i flera år så kommer dessa aldrig igång igen - de måste vara laddade till ungefär 50% laddgrad om man skall kunna ha de förvarade mer ett år mellan användningarna, medans kör man slut på batteriet (batteriskyddet klipper) så kan det handlar om månader innan spänningen är för låg och en del av orsaken är att batteriskyddskretsen drar en smula ström hela tiden (när den mäter spänningen kontinuerligt)
Många LiIon-batteries inbyggda skyddskretsar (ett litet kretskort som sitter vid batteriets polledare ut ur påsen - din verkar dock inte ha något sådant) vägrar helt sonika att ladda om spänningen är under 2.5 Volt medan är spänningen över 2.5 Volt så kan de starta med mycket försiktig laddning på några få mA för att öka på strömmen när det närmar sig 3.5 Volt.
med andra ord var inte otålig utan låt den ha ström på minst något dygn om batteripolspänningen är över 2.5 Volt från början - är det under detta, ta batteriet till återvinning och helst skyndsamt och till dess förvarad i metall eller keramik-kruka med lock.
kinabatterier är ökänd opålitliga och många av dem är från skrotad utrustning fast de kallar dessa för 'nya' - ser man fördjupningar, skav och tryckmärken text som är lite bortgnuggade eller vågighet (som när man drar av en ganska hårt sittande tejp) samt limrester kvar så kommer de från skrotad utrustning.
Köp av erkända leverantörer från Europa även om de är betydligt dyrare.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer