Riktmärke borde vara 237 V.
 
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Diskussionen om 60-öringens berättigande eller ej, växla mot momsavräkning etc... orkar inte blanda mig in i detta bara konstaterar att det är en pragmatisk och förmodligen administrativt effektiv lösning vi har idag. Ändras detta så anpassar sig folk, men det blir knappast billigare för någon inklusive de som inte har solceller.
Att du säger att du inte orkar sätta dig in i hur det fungerar med 60 öringen men ändå drar en slutsats om den är motsägelsefullt… minst sagt.

Det hade förmodligen varit bättre att medborgarna fått subventionerade isolationsarbeten på sina bostäder och mer energieffektiva värmesystem. Det är bättre att få ner energiförbrukningen än att subventionera något som inte fungerar när det behövs som mest.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Riktmärke borde vara 237 V.
Nej snarare 250 V.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Problemen med inmatning solel är kanske mindre än du tror Martin. Kollat rätt noga senare tid eftersom Homewizard-appen loggar och visar detta mycket bra nu. Pendlar mellan 235- 240 Volt så det tycks inte vara några som helst problem för lokala eldistributören att omhänderta mikroproducenternas produktion. Full sol, moln, natt, inte särskilt korrelerat alls. Visst vet att riktmärket är 230 V men så länge jag kan minnas har det snarare varit runt 240 V på detta ställe. Uppenbarligen lättreglerat av lokala elnätsdistributören.

Diskussionen om 60-öringens berättigande eller ej, växla mot momsavräkning etc... orkar inte blanda mig in i detta bara konstaterar att det är en pragmatisk och förmodligen administrativt effektiv lösning vi har idag. Ändras detta så anpassar sig folk, men det blir knappast billigare för någon inklusive de som inte har solceller.
Harald Blåtumme

Med 400 V huvudspänning som riktmärke så innebär det en fasspänning på (400/1,73) V= 231 V (avrundas oftast till 230V)

Toleransen 230V +/- 10% innebär då ett spänningsspann på 230V +/- 23V dvs 207V till 253 V (eller 231 V +/- 23V d.v.s. 208 V till 254 V om man inte avrundade till 230V).

Att man lägger sig på 240V (i stället för 230V) är att man utgår ifrån att effektriktningen (och spänningsfallet) är mot husen. Med startnivån på 240 V har man då ett större utrymme för spänningsfall (33V i stället för 23 V) vid belastning. Men samtidigt så har man med startspänningen 240V ett mindre utrymme för inmatning av effekt från solceller (13V i stället för 23 V).

Med dubbel effektriktning kan det innebära, att elnäten måste byggas om (förstärkas) i förtid.

Eftersom spänningsregleringen inte sitter vid den (10 kV till 400V) transformator som är närmast husen, utan på primärsidan i transformatorn ett steg uppåt (ofta t.ex. 40 kV till 10 kV) och strömförsörjer flera 10/0,4 kV transformatorer så är det enklast att få spänningsregleringen att fungera bra om all effektriktning (och spänningsfall) är mot husen.

Om vi tänker oss ett distributionsnät där det sitter ca 30 st. hus på varje 10/0,4 kV transformatorer och det är 10 st. sådana transformatorer på en (40 kV till 10 kV) reglertransformator.

Då kan det uppstå bekymmer om vissa 10/0,4 kV transformatorer har många hus med solceller installerade och matar in effekt (höjer spänningen på 400 V sidan av sin transformator) soliga sommardagar, samtidigt som andra 10/0,4 kV transformatorer har effektuttag (sänker spänningen på 400 V sidan av sin transformator) till billaddning, komfortkyla och t.ex. badbassänger.

Reglertransformatorn (40 kV till 10 kV) kan bara reglera spänningen till alla 10/0,4 kV transformatorer. Det finns möjligheter att koppla om omsättningen i 10/0,4 kV transformatorerna (justera spänningen individuellt) men det kan bara göras genom att göra ett strömavbrott.

Jag bor i ett område med starkt elnät (tätt mellan husen och uppbyggt för att klara 25 A trefasig elvärme till husen och där är spänningsvariationen inte stor (kan vara lika som för dig). Men så ser inte alla nät ut.

Nät jag var på fjolårets elfackmässa i Göteborg så mötte jag ett antal personer som undrade vad de skulle göra, eftersom nätspänningen ofta var för hög (250 V och över) och de ansåg att det var den höga spänningen, som gjorde att deras teknik tog skada.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 2 till
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Nej snarare 250 V.
Varför ska man sikta på 250V, nyfiken?
 
S
Hur är det med vindkraften? Även denna påverkar "ankkurvan". Stäng av denna också.
Ni snackar om en ersättning/skattesubventions vara eller icke vara i ankdammen Sverige. Think big!

Jag har nämnt det tidigare, att det går kablar tvärs och kors mellan länder. England, Danmark Tyskland, Polen, ..... osv.

Man kan stänga av vindkraft och solceller i Sverige, men produktionen fortsätter i alla andra länder.

ref https://www.energinyheter.se/20220309/26047/rekordstort-solcellskluster-i-tyskland-tas-i-bruk
 
S
S styren skrev:
Hur är det med vindkraften? Även denna påverkar "ankkurvan". Stäng av denna också.
Ni snackar om en ersättning/skattesubventions vara eller icke vara i ankdammen Sverige. Think big!

Jag har nämnt det tidigare, att det går kablar tvärs och kors mellan länder. England, Danmark Tyskland, Polen, ..... osv.

Man kan stänga av vindkraft och solceller i Sverige, men produktionen fortsätter i alla andra länder.

ref [länk]
Hej styren

För mig så är ett elpris nära noll eller ett negativt elpris en tydlig ”stopp signal” för elmarknaden.

Förutom 60 öringen så har vi fått in PPA-avtal (PPA – Power Purchase Agreement) både gällande vindkraft och solcellsanläggningar som begränsar intresset att styra ned.

I vissa fall är nog inte äldre anläggningar ”förberedda” på negativt elpris då kommunikation och styrbarheten kan ha begränsningar speciellt om det handlar om enstaka timmar.

Vi kan dock inte skylla på andra, utan se till att vi styr ned elproduktion vid ett elpris som är negativt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
Då hade jag fattat rätt! Stäng ned all vindkraft, samt alla solceller. Och detta skall vi göra ensidigt i Sverige.

Om du ser på kartan (transmissionsnätet ovan) så är vi med i ett större sammanhang. Fodrar gemensamt beslut.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S styren skrev:
Då hade jag fattat rätt! Stäng ned all vindkraft, samt alla solceller. Och detta skall vi göra ensidigt i Sverige.

Om du ser på kartan (transmissionsnätet ovan) så är vi med i ett större sammanhang. Fodrar gemensamt beslut
Hej styren

När jag skriver ” Vi kan dock inte skylla på andra” så gäller det ju hela Europa:s elmarknad, som måste samarbeta när det gäller att ett elpris nära noll eller ett negativt elpris en tydlig ”stopp signal”.
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej styren

För mig så är ett elpris nära noll eller ett negativt elpris en tydlig ”stopp signal” för elmarknaden.

Förutom 60 öringen så har vi fått in PPA-avtal (PPA – Power Purchase Agreement) både gällande vindkraft och solcellsanläggningar som begränsar intresset att styra ned.

I vissa fall är nog inte äldre anläggningar ”förberedda” på negativt elpris då kommunikation och styrbarheten kan ha begränsningar speciellt om det handlar om enstaka timmar.

Vi kan dock inte skylla på andra, utan se till att vi styr ned elproduktion vid ett elpris som är negativt.
Slänger in lite verklighet här bara, sen kan ni fortsätta kampanjen, men negativa elpriser uppstår inte, marknaden styrs av bud, så det du säger är att om någon bara lägger ett negativt bud så ska konkurrerande elproduktion stängas av, ja, det låter ju elmarknadstypiskt men kanske inte så bra.
 
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej styren

När jag skriver ” Vi kan dock inte skylla på andra” så gäller det ju hela Europa:s elmarknad, som måste samarbeta när det gäller att ett elpris nära noll eller ett negativt elpris en tydlig ”stopp signal”.
Bra att du plötsligt ändrat argumentationen till ett större perspektiv. (blir svårare nu)

Men vad händer när du äntligen lyckats lobba igenom detta? Allt är nu avstängt, och då ökar elpriserna (vilket var din strategi). Allt är därmed perfekt- förutom en sak. Elpriserna ökar omedelbart för elkunderna, vilket dom kanske blir missnöjda med.

Solcellsproducenter och vindkraftproducenter kan nu plötsligt börja producera igen, och då är vi tillbaka på ruta ett. Gissar att du då väljer ut en mindre grupp producenter som kan producera (av någon anledning tänker jag att tyskarna är med i denna grupp). :)

Det vi talar om nu är sommartid och ideala förhållanden. Annat blir det till vintern, när allt elproduktion går åt direkt. Två helt olika världar, som skall lagstiftas till, och som inte är samma i alla EU's länder.

ps. avslutar resonemanget nu eftersom variablerna antalet scenarion är oändligt, och omöjligt att förutspå
 
D djac skrev:
Slänger in lite verklighet här bara, sen kan ni fortsätta kampanjen, men negativa elpriser uppstår inte, marknaden styrs av bud,
Det där förstod jag öht inte alls... Du får gärna förklara.
 
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det där förstod jag öht inte alls... Du får gärna förklara.
Elpriser uppstår inte, de sätts av producenter.
 
D djac skrev:
Elpriser uppstår inte, de sätts av producenter.
Och vad har det för bäring på diskussionen?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.