Jag har en dörr med lås och trycke med "rosetter" som visas på bilden.
Jag hade tänkt att montera ett kodlås enligt bilden nedan vilket kräver en plan yta.

Rosetterna går mig veterligen inte att demontera. Har jag några val annat än att byta dörr?

• En vit dörr med ett lås och handtag omgivet av runda vita rosetter, med en varningsskylt för hunden uppe till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kodlås installerat på en mörk dörr med nummerknappar och ett handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte tillverka klossar att lägga under så det blir en plan yta under det smarta låsets ute enhet?

1 123abc skrev:
Kan du inte tillverka klossar att lägga under så det blir en plan yta under det smarta låsets ute enhet?
Det går säkert, men det kommer inte bli snyggt om jag gör det själv.
Tänkte mer om det fanns någon lösning som är bruklig i dessa situationer

Har rosetterna någon uppgift mer än att vara pynt?

Fotografen Fotografen skrev:
Har rosetterna någon uppgift mer än att vara pynt?
Tror inte det. Möjligen att låsanordningen krävde en viss distans mellan låsdelarna en gång i tiden.

Ok...men om distansen inte skulle behövas är det väl bara att peta bort dem?

Fotografen Fotografen skrev:
Ok...men om distansen inte skulle behövas är det väl bara att peta bort dem?
De sitter inte löst och om jag skulle fräsa bort dem så är hålet från rosetterna vara större än det nya låset

Kan du inte gå till en plåt/smidesverkstad och beställa en lämplig täckskylt som har samma mått som låset samt täcker det synliga mellanrummen?
Jag hade föreslagit att tillverka en sådan skylt i rostfritt stål så blir det även lätt återställa om så önskas i framtiden, det förekommer lite då och då att jag tvingas tillverka eller beställa specialskyltar.
Det enda att tänka på är skydd/avledning av regnvatten så det inte blir vattenansamlingar men det är sällan något problem.

C
AndersSe AndersSe skrev:
De sitter inte löst och om jag skulle fräsa bort dem så är hålet från rosetterna vara större än det nya låset
Hur menar du hål? Är "rosetterna" genomgående på något sätt (det ser inte ut så)?
Eller menar du att de blir märken på dörrbladet om du tar bort dem?
Du kanske kan slipa och bättringsmåla lite i så fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.