Byggde gården igår och har idag passat in dörrarna. Om en vecka är det inflytt!
 
  • Nytt bygge av hönsbur med träram och nätfönster på en gräsmatta med verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ella Frejsson och 20 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Äntligen kommit till skott och målat stenen med husnumret. Släpade hem den för säkert två år sen, skar ut numret förra året och nu är den målad(på framsidan iallafall).

Nu ska jag bara komma på var den är minst ivägen men ändå synlig. [bild]
Hmmm. Och jag trodde det var ett solur som stannat.😉
Enkelt och snyggt👍
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hmmm. Och jag trodde det var ett solur som stannat.😉
Enkelt och snyggt👍
Ska bli spännande när jag får den på plats, tog hem lite glaskross som används till linjemarkeringar på väg för att reflektera ljus som jag slängde på färgen när den var ny så tror och hoppas att stenen verkligen kommer lysa när strålkastarna från bilar träffar den.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 2 till
  • Laddar…
Har tillverkat verktyg för att tillverka verktyg och sen tillverkat verktyget.

Hemmabyggd chuck för små borrar med prototyper av munstycke till högtryckstvätt på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först gjorde jag denna chuck för små borrar, jag behövde borra ett ganska litet hål (2mm) i rostfritt stål och det gick inte så bra med den vanliga utrustningen. Joe Pieczynski på youtube kom nyligen ut med ett tips om detta verktyg, så kan man handmata små borrar och nyper dom fast så snurrar hela chucken med.

Här används det i svarven, hela chucken kan snurra fritt, den åker fram och tillbaka på den mindre stången som syns i tidigare bilden. Man borrar för handkraft alltså.

Handgjord chuck i svarv för små borrar med jämförelse av munstycken till högtryckstvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemgjord chuck för små borrar monterad i en svarv som håller en 2mm borr, använd till att borra i rostfritt stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har alltså tillverkat ett munstycke till högtryckstvätten. Till vänster ser man originalet och till höger min prototyp. Jag försöker klura ut ur man designar dessa för att få olika sorts mönster. Den jag har ger mest en rak stråle och den jag tillverkade breder ut sig litet mera men inte så mycket mera, men vinkeln på avfasningen runt hålet verkar ha en effekt, jag undrar om djupet också inverkar. Kanske en djupare avfasning ger större kon, jag ska testa detta sen.

Två handtillverkade chucks för små borrar bredvid ett original munstycke till högtryckstvätt på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 14 till
  • Laddar…
Ikväll fick kycklingarna ett nästan färdigt tvåvåningshus som ska skruvas upp i hönshuset.
Byggt av det som blev över efter rivning av innervägg samt fyndhögen i trädgården.

Funktion före finish kan man säga. :)

Hemmagjort tvåvåningshus för kycklingar byggt av återanvänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionen av ett litet trähus med verktyg och lim, byggt av återanvänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort vitt tvåvåningshus för kycklingar av återanvänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
Kycklingarna har provkört gården idag, ska ännu montera redeslucka, fylla sand i gården och fixa det sista i huset.
 
  • Nybyggd hönsagård i trädgård med vit kycklingkoja, nätad löpgård och blomkrukor, byggmaterial på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt kycklinghus med angränsande inhägnad ute på en grönskande gårdsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Farstatjej90 och 37 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Kycklingarna har provkört gården idag, ska ännu montera redeslucka, fylla sand i gården och fixa det sista i huset.
Ett tips är att koppla in hönshuset i grannens elskåp...

Dom som vet, dom vet. 😅

//Patrik
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 26 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ett tips är att koppla in hönshuset i grannens elskåp...

Dom som vet, dom vet. 😅

//Patrik
Har redan spanat in ett fint mätarskåp 50 meter bort!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Beskow93 och 10 till
  • Laddar…
S
T Taren43 skrev:
Kycklingarna har provkört gården idag, ska ännu montera redeslucka, fylla sand i gården och fixa det sista i huset.
Hej @Taren43 - designen på stängslet till odlingslandet bredvid hönshuset ser intressant ut, har du möjlighet, och vill förstås, får du gärna visa någon bild på hur det ser ut. Och kommentera om det lyckas hålla rådjur borta?
 
Man vet att det är dags att gå och lägga sig när man läser rubriken på startsidan: ”Projekt: hönshus. Och gård åt kycklingarna” - låter makabert men det är väl inget konstigt med det, egentligen.

Ontopic ser det riktigt fint ut!
 
S stugfar skrev:
Hej @Taren43 - designen på stängslet till odlingslandet bredvid hönshuset ser intressant ut, har du möjlighet, och vill förstås, får du gärna visa någon bild på hur det ser ut. Och kommentera om det lyckas hålla rådjur borta?
Hej,

det är egentligen bara 6150 armeringsmatta fäst på 70x70 impregnerade stolpar, sedan kapade jag till 40x20 ribbor och fräste ur hack i dem för att klämma fast nätet mot stolpen. sedan en topp-bräa i 28x120 trall. den här håller nog inte rådjuren ute, av den enkla anledningen att den bara är 110cm hög, men lite högre skulle det säkert fungera, tror bara vi haft ett besök av rådjur där inne, misstänker att det hoppade över.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Trevligt staket. Fast som du skriver, så stänger det inte ut rådjuren. Lite olika uppgifter, men de flesta verkar tycka att rätt höjd ligger runt 170-190 cm om de inte ska kunna hoppa över. Vi satte upp 200 cm runt hela gården och nu promenerar de in bilvägen genom grinden i stället.
 
  • Gilla
  • Haha
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
Fortsatt gräva in vatten och el till plattan. Skitjobb.
 
  • Grävarbete för vatten och el vid husgrund med synliga grushögar och grävmaskinens inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Byggde gården igår och har idag passat in dörrarna. Om en vecka är det inflytt!
Såg på fejan att man kan ta svart färg å måla näten med så blir de typ osynliga
 
jonmo jonmo skrev:
Fortsatt gräva in vatten och el till plattan. Skitjobb.
Fin jobb juh , du sitter i en maskin , hade du stått där med en spade så skulle jag kalla de skit jobb 😅😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.